Ezviz S5 Plus – test kamery z EIS

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Ezviz S5 Plus
kamery sportowe
Polska
2018
Hikvision
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

 

Do testów na Ukrainę zabraliśmy kamerkę Ezviz S5 Plus. To aktualnie najbardziej topowy model sportowej kamery firmy Hikvision, zajmującej się od lat kamerami monitorującymi i wdrażaniem systemów monitoringu na całym świecie. EZVIZ to skrót od angielskiego słowa „easy vision”. To nowa marka stworzona na rynek konsumencki w 2012 roku. Do Polski dotarła niedawno, praktycznie dopiero w 2017 roku. Wśród produktów Ezviz znaleźć można kamery sportowe niskobudżetowe, przeznaczone zarówno dla początkujących (S1C, S2, S5), jak i tych, bardziej wymagających odbiorców oczekujących pełnego 4K i sprawnej stabilizacji EIS (Ezviz S5 Plus).

 

Przygotowania

Przetestowaliśmy kamerę Ezviz S5 Plus w najbardziej ekstremalnym środowisku dziur i wstrząsów jakim są ukraińskie drogi na Zakarpaciu. Kto był, to wie o czym piszę. Drogi na Ukrainie to temat rzeka. Czasami droga oznaczona na mapie jako droga regionalna, może być totalnym offroadem. Tak jest np. z drogą T0728,  gdzie napotkamy warunki porównywalne z średniej trudności torem hard enduro na zawodach motocrossu. Różnorodność warunków na trasie może być motywem do dużego opowiadania, a nawet powieści. Np. jadąc zwykłą drogą lokalną, oznaczoną białym lub żółtym kolorem na mapie, wpadasz nagle z dobrego asfaltu, w strefę przypominające leje po bombach. Może być różnie. Taka zmienność zdarzeń powoduje, ze aby dojechać do celu będziesz musiał wytężyć wszystkie zmysły i nigdy nie będziesz się nudził. Słowem, należy się spodziewać różnych scenariuszy. Tak więc potrzebowaliśmy coś wyjątkowego, co spełni nasze dość niebanalne potrzeby. Warunki wydawały się więc optymalne, jako świetny naturalny tor do przeprowadzania różnego rodzaju testów. Do tego to wszystko musiało jakoś zagrać sprzętowo i stanowić jakąś stabilną i zwartą całość. Bo przecież ciężko jechać gdzieś w świat i zabierać z sobą instrukcję obsługi w 5 językach, ważącą kolejne kilogramy.

Test stabilizacji kamery Ezviz S5 Plus na Ukrainie. 1080p, EIS. Bez korekty kolorystycznej. Kamera zamontowana na kasku.


Procesor i matryca

W kamerze zastosowano procesor Ambarella A9SE i sensor Sony IMX 377. Zestawik ten to ciągle wyższa półka technologiczna, umożliwiająca rejestracje materiału filmowego w 4K i nagrywanie w rozdzielczości 60fps /1080p ze stabilizacją EIS. O ile procesor to produkt dość dobrze sprawdzony w boju i chętnie stosowany na przestrzeni ostatnich lat (w takich kamerkach jak np. GoPro Hero 5 black) na uwagę zasługuje również świetna matryca firmy Sony: IMX 377. Aktualnie to najbardziej topowy sensor obrazu CMOS o przekątnej 7,81 mm i wielkości 1/2,3 cala. Producenci sprzętu stosują ją w kamerach z wyższej półki jak: Xiaomi 4k+, Xiaomi 4k, Sj8 SJCAM, DJI Mavic Pro. Jednym ograniczeniem jest cena. IMX 377 Sony to produkt premium i prawdopodobnie najdroższy składnik elektroniczny kamery. Umożliwia zapis zdjęć statycznych o maks. rozdzielczości 12,35 MB efektywnych pikseli i video w maksymalnej rozdzielczości 4K/30 fps. Koduje obraz w 12-bitowym schemacie zapisu, a co najważniejsze zapewnia niskie zużycie energii. Czujnik od Sony pełni także funkcję elektronicznej migawki o zmiennym czasie przechwytywania, bo jak wiadomo kamery sportowe nie mają klasycznej przesłony, znanej z np. lustrzanek. Matryca może działać z trzema napięciami zasilania: analogowym 2.8 V, cyfrowym 1.2 V i 1.8 V dla interfejsu I / O).

Model IMX 377 teoretycznie jest zdolny do zapisywania filmów również w pełnym 4K z klatkarzem 60 fps. Jednak tej funkcji nie mamy co szukać w oprogramowaniu kamery. Producenci udostępniają tylko maksymalnie 30 klatek na sekundę. Dlaczego? Wynika to z ograniczeń innych podzespołów np. procesora Ambarella, (który nie jest w stanie sprawnie przetworzyć informacji) i innych problemów z np. z przegrzewaniem.



Wygląd

Bardzo podoba nam się niekonwencjonalna, zgrabna stylistyka kamery łącząca błyszczący, wypolerowany czarny plastik z przodu z fakturą żeberkową po bokach. Plastik jest dobrze dobrany i zestawienie tych dwóch kontrastów kolorystycznych wygląda bardzo pozytywnie. Do konwencji czerni dodano czerwony motyw paska i kropki. I tak obiektyw ozdobiono czerwonym paskiem. (co może nawiązać do elitarnej linii obiektywów luxury Canon L.) Spust migawki dodatkowo oznaczono czerwoną kropką. Na szczęście dobór kolorystyczny zrobiono dość powściągliwie, z głową, nie mamy więc przeładowania kolorystycznego, ani przewagi formy nad treścią. Zresztą do wyboru mamy różne kolorystyki kamer. Przyciski kamery jak i obudowy pracują funkcjonalnie i bez zacięć. Nic nie trzeszczy, nie zgrzyta. Słowem plastik spełnia rolę. Oprócz eleganckiego wyglądu, EZVIZ pomyślał również o konkretach. Na spodzie mamy statywowe złącze śrubowe 1/4 cala, które pozwala przymocować kamerę po wyjęciu z obudowy do niemal dowolnego statywu. Do kamery wielkości 58 mm x 45 mm x 22 dodawana jest bezpłatnie obudowa, wodoodporna, mocowana systemem złączek kompatybilnym z Gopro. O złączkach nie będę teraz pisał to temat rzeka. System jest kompatybilny. Wszędzie dostaniemy tysiące zamienników i oryginałów. Obudowa jest wspólna dla wszystkich kamer producenta Ezviz i jest wodoszczelna do 40 metrów pod wodą. Zamykana jest zatrzaskiem klamrowym, co daje pewność pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych i pod wodą.

 

Obsługa

Pierwszą rzeczą, która przychodzi na myśl podczas zapoznawania się z S5 Plus, to jej intuicyjność. Nie trzeba siedzieć godzinami nad grubą instrukcją pisaną bardzo małą czcionką, w 5 językach, aby opanować podstawy korzystania z kamerki i odnaleźć w zawiłościach menu jakąś ukrytą funkcję. Kamera ma na obudowie klasyczny układ trzech przycisków co sprawia, że jest zestaw jest sensowny i łatwy w użyciu. Nauka i zapamiętanie  nie zajmuje dużo czasu, aby zorientować się jak z nich korzystać. Włączamy kamerkę dolnym przyciskiem z boku. Wybór funkcji i menu jak również wyłączanie kamerki górnym przyciskiem z boku. Ten układ jest dość czytelny i logiczny. U góry mamy jak w większości aparatów spust, włącznik nagrywania i robienia zdjęć.  Kilka minut i masz opanowane powyższe zasady, kamera jest bowiem dość intuicyjna. Co najważniejsze taki układ przycisków umożliwia zmianę funkcji i wyłączanie włączanie przycisków bez potrzeby zdejmowania rękawic i wyjmowania kamerki z obudowy. Ten układ bardzo się nam podoba.


 
Stabilizacja EIS

To mocna strona kamerki. Zapewne wielokrotnie przekonałeś się jak ważna jest w kamerze sportowej na kask dobra i wydajna stabilizacja. Wiele wspaniałych ujęć zostało zmarnowane, w czasie jazdy po dziurawej drodze bez dobrej i wydajnej stabilizacji, w efekcie czego wiele godzin nakręconego materiału ląduje potem  koszu, a materiał który wydawał się świetny, trzęsie się jak galareta. Tak naprawdę, niewiele można już tu zrobić po fakcie. W naszej opinii stabilizacja EIS w S5 Plus bardzo mocno redukuje wstrząsy i drgania. W kamerze za redukcję drgań odpowiedzialny jest żyroskop, dzięki czemu możliwe jest otrzymanie stabilnego obrazu nawet podczas bardzo intensywnego ruchu. Oczywiście jest to stabilizacja programowa. Pewna część kadru jest wycinana w locie i zapisywana. Kamera ma więc potencjał, aby zmierzyć się z najbardziej nieprzyjaznym wyzwaniem w trasie. Co prawda stabilizacja EIS nie działa w pełnym 4K, ale w rozdzielczości 1080p / 25,30, 50, 60fps, ale jest to rozdzielczość jak najbardziej wystarczająca do nagrywania na kasku. Nagrywanie w tym trybie nie tworzy specjalnie dużych plików, które potem trzeba magazynować na kosztownych dyskach zewnętrznych.


Transfer danych

Przy nagrywaniu w rozdzielczości 1080P 60 (50 PAL) fps zanotowaliśmy transfer (bitrate) na poziomie 33,4 Mb/s., natomiast w rozdzielczości 4K (25 PAL) fps wartości 45,4 Mb/s. Jeśli publikujesz później głównie na youtubie, bit rate jest i tak zawsze dość mocno kompresowany przez kodeki i dla rozdzielczości 1080P/ 50 fps i nie przekracza 15 Mb/s. (w praktyce wartości te wynoszą nawet  4.5-9 Mb/s). Tak więc uzyskanie większego bitrate jest i tak rozważaniem czysto teoretycznym. Warto bardziej się skupić na kolorystyce i wrażeniach ogólnych, niż wartościach technicznych. Kamera nagrywa w kodeku H.264. Jeśli zależy ci na większej głębi tonalnej możesz też poeksperymentować, filmując w pełnym 4K następnie robić tzw. downscaling. Z reguły pomniejszanie obrazu z większego na mniejszy daje dobre efekty kolorystyczno-tonalne.


Bateria

W kamerce zastosowano baterię o nominale 1200mAh. Jak długo można nagrywać na jednej baterii? W tymczasowej ocenie wynika, że jest to czas między 1.15 - 1.25 h, zależny od używania podglądu i tego w jakiej rozdzielczości nagrywaliśmy.

 

Porty i złączki

Kamera ma 3 porty umieszczone po boku plastikowej obudowy. Są to porty: microUSB 3.0 i microHDMI, oraz port karty pamięci microSD mogący obsługiwać karty do maksymalnej wielkości 128 GB.




Obiektyw

Szklany obiektyw o kącie widzenia: 158º został pokryty bardzo wydajnymi powłokami antyodblaskowymi. Nie zauważyliśmy jakiś szczególnie intensywnych flar i odblasków podczas filmowania pod mocne słońce i w trudnych warunkach dużego nasłonecznienia. Są to poprawne wartości i nie odbiegają od zwyczajowo odwzorowań dla tego rodzaju obiektywów szerokokątnych. Dodatkowo filmując w obudowie, mamy po boku kopułki obudowy wodoodpornej czarny pasek maskujący, spełniający rolę przysłony przeciwsłonecznej i ograniczający wchodzenie niechcianych odbłysków.

Poprawne i akceptowalne wartości zauważyliśmy również dla charakterystycznej dla szerokich obiektywów, optycznej deformacji beczkowatej i efektu rybiego oka. Obraz nie odbiega od norm, nie ma większych deformacji, co więcej mamy dodatkowo możliwość włączenia programowej automatycznej korekcji zniekształceń. Nie testowaliśmy jednak tej opcji gdyż jest ona wyłącznie programowa. Maksymalna przesłona w S5 Plus to f2,8, przy nominalnej ogniskowej 158°. Mamy jednak możliwość określenia kąta ustawienia obiektywu tzw. FOV. Tu mamy trzy opcje: Wide, Medium, Narrow. Nie jest to zoom optyczny, ale cyfrowy, a dokładnie mówiąc crop z klatki z klatki i działa tylko w rozdzielczości FHD 1080. To klasyczne rozwiązanie, spotykane również u innych producentów. Najbardziej interesujący z punktu widzenia jazdy na motocyklu jest dość szeroki kąt widzenia. Zostawiamy więc opcję Wide i nie zmieniamy tego ustawienia.

W konstrukcjach większości obiektywów kamer sportowych nie ma klasycznego autofocusa. Jest natomiast układ nazywany "fix focus". Oznacza to, że taki obiektyw ostrzy wszystko w zakresie od kilkudziesięciu centymetrów do pewnej wartości, z reguły nieskończoności. Te parametry ustala producent, podczas projektowania. Nie ma możliwości zmian podczas użytkowania, jak to jest w lustrzankach, ręcznego lub automatycznego ustawiania. Obiektyw jaki testowaliśmy był skorygowany z przewagą ostrości idącą na obiekty najbliżej położone, przed kamerą. Najbardziej ostro rysował wszystko co znajduje się w zakresie od 30 centymetrów do 15 m. Ostrość w tym zakresie odległości jest bardzo duża. Natomiast dużo gorsze parametry ostrości uzyskują obiekty położone od 15m do nieskończoności. Oczywiście rozumiemy, że było to celowe ustawienie producenta, aby kamera idealnie nadawała się do nagrywania vloga.

 

Rozdzielczości

Następnym krokiem jest kwestia rozdzielczości. Tutaj do wyboru mamy kilka opcji. Od 720, klasyczne 1080P, przez 2,7K do pełnego 4K. Jaką wybrać? Zakładając, że podczas jazdy motocyklem najważniejsza jest stabilizacja wybieramy opcję: 1080P 60 (50 PAL) fps. W tej rozdzielczości mamy możliwość aktywowania stabilizacji elektronicznej EIS (Gyro). Będzie więc to najbardziej uniwersalna rozdzielczość, dobra na każdą okazję. Taka rozdzielczość nie zapełni nam karty z już pierwszego dnia podczas wyprawy. Jeśli chcesz możesz również poeksperymentować z większym klatkarzem, aby zrobić odlotowe slow motion. Kamera umożliwia nagrywanie  w pełnym FHD 1080P z szybkością 120 klatek na sekundę i 720 / 240 klatek na sekundę.
Mamy oczywiście również dość pokaźny zakres innych opcji nagrywania. Od realnego 4 K w przez i 4K SV czyli (Super View) przez 2,7K,  1080P 60fps SV lub 4K 30fps SV. Przy Super View obraz  będzie jednak mocniej zniekształcony. Wynika to z faktu, że SV rozciągany jest w locie (automatycznie) z proporcji 4:3 do 16:19, co siłą rzeczy powoduje typowe deformacje optyczne. Nie będzie też w większych rozdzielczościach możliwości aktywowania EIS.
 

Dodatki

Do zestawu dostajemy pokaźny zestaw złączek. Złączki są kompatybilne z Gopro. O złączkach nie będę teraz pisał to temat rzeka.  Wszędzie dostaniemy tysiące zamienników i oryginałów do przymocowania kamery.

Nagrywanie w trudnych warunkach oświetleniowych

Teoretycznie matryca Sony imx 377 charakteryzuje również wysoką czułością i poprawnym oddawaniem obrazu w sytuacjach słabego światła. W praktyce nagrywanie w ciemnym może być dość trudne. W menu kamery możemy co prawda włączyć funkcję Low Light. Umożliwia ona automatyczne zmniejszenie ilości klatek na sekundę, aby przedłużyć ekspozycję w warunkach słabego oświetlenia. Moim zdaniem tej funkcji powinniśmy podchodzić bardzo umiarkowanie. W bardzo ciemnych lokalizacjach kamera zaczyna bowiem dobierać dość wysoki ISO i dopasowywać coraz mniejsze czasy rejestracji. W efekcie obraz jest często mocno rozmazany. Rozwiązaniem jest ustawienie manualnie limitu ISO w menu. Tu mamy taką funkcję. Maksymalny ISO jaki można ustawić to 12800 ISO. Jest to jednak nieco za dużo. Proponuję już na początku zmniejszenie ISO do 1600-3200. Dobrym rozwiązaniem będzie też wyłączenie funkcji EIS w trudnych warunkach oświetleniowych i redukcja klatkarzu do 25-30 klatek na sekundę. W menu możemy aktywować funkcję Professional. Po włączeniu tej opcji poszerzy się nam dość znacznie zakres zarządzania menu kamery. Maksymalne ISO Limit, White Balance i kompensację naświetlania EV.

Kilka ujęć nagranych w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Wyłączona funkcja EIS. 4K przeskalowane do 1080p.

 

Apka, WiFi, Menu


Oczywiście mamy do dyspozycji aplikację, która umożliwia podgląd i zarządzanie wszystkimi funkcjami kamery (Ezviz Sports). Aplikację pobieramy tradycyjnie z Google Play, a na iPhone z itunes.apple.com. Po wgraniu konieczne jest aktywowanie obu urządzeń i wpisanie hasła dostępu do urządzenia w funkcji WiFI (hasło fabryczne to: 1234567890). Menu w wersji jaką testowaliśmy nie jest  skomplikowane. Dzięki temu zarządzanie z poziomu aplikacji jest bardzo funkcjonalne i intuicyjne i nie powinno stanowić problemu w użytkowaniu. Wejście do aplikacji umożliwia podgląd i zmianę większości funkcji kamery. Nazwa urządzenia widoczna w sieci to: EZVIZ_XXXX i taka nazwę możemy teoretycznie pozostawić bez zmian. Po zmianie tych parametrów wystarczy już tylko przeciągnąć palcem po ekranie TFT z góry do dołu i aktywować WiFi, a następnie sparować naszego smartfona. Dzięki niej wszystkie pliki można przeglądać, edytować w dowolny sposób, a następnie udostępniać innym użytkownikom poprzez aplikacje w sieci.



Ekran LCD


LCD jest dotykowy. Przesuwając palcem z lewej strony na prawą uzyskujemy panel mini zarządzania plikami na karcie pamięci i filmami. W tej opcji możemy również skasować lub nawet przyciąć film. Przesuwając z prawej na lewą wybieramy funkcjonalność kamery. Mamy tu 6 opcji do wyboru: video, pojedyncze zdjęcia, serie zdjęciowe, timelapsy, funkcję ciągłego nagrywania - loopa i setup, w którym możemy sprawdzić aktualną wersję oprogramowania i informacje o kamerze jak: temperaturę kamery, poziom naładowania baterii. Przesuwając palcem z dołu do góry ustawiamy podstawowe funkcje: jak rozdzielczość, klatkarz, włączamy EIS, 
Oprócz panelu dotykowego mamy możliwość zmian w menu za pomocą klawiszy rozmieszczonych na kamerze i w obudowie. Możemy więc zmienić pewne ustawienia w grubych rękawiczkach, bez wyjmowania z obudowy. Do kamerki dostajemy obudowę wodoodporną  i pokaźny zestaw złączek do umocowania kamerki na kasku. Osobną możliwość daje nam aplikacja.


Audio


Kamera posiada podwójny mikrofon z redukcją szumów, którego głównym zdaniem jest wyłapywanie dźwięków z każdej strony. Mikrofony działają naprawdę przyzwoicie. Tryb wyłapywania szumów podczas jazdy działa całkowicie automatycznie, nie mamy możliwości kontroli tej opcji. Jednak w ogólnym podsumowaniu tryb ten działa znakomicie nawet w obudowie podczas jazdy.


 
Końcowe przemyślenia

Plusy

- Dobra i wydajna stabilizacja EIS
- Prosta obsługa, intuicyjność
- Możliwość zmiany parametrów w grubych rękawiczkach
- Produkt dopracowany, spójny, nie wiesza się i nie przegrzewa
- Bardzo dobra ostrość w zakresie do 10 m

Minusy

- Stabilizacja EIS działa na określonych rozdzielczościach
- ostrzenie obiektywu ustawione do vloga, powyżej 10-15 m. ostrość obiektów spada


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

You have no rights to post comments

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Tech