Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Ranking kamer sportowych 2020
kamery sportowe
Polska
2020
action cam
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.58 (6 Votes)

 

W 2019 r. nie robiliśmy zwyczajowo przeglądu kamer sportowych. Technologicznie niewiele się działo w temacie. Okres rozkwitu tego segmentu mamy za sobą. Kamery na kask są kupowane bardziej racjonalnie, branża doszła do okresu nasycenia, gdzie mamy już tylko techniczne i kosmetyczne nowinki, które nie można nazwać rewolucją. Mimo mniejszego zainteresowania zakupami, producenci nie zasypują gruszek w popiele i nadal produkują nowe modele kamer sportowych.


Na rynku potwierdziła się bardzo mocno pozycja liderów, którzy wyznaczają trendy i zostawili konkurencję daleko w tyle. Gopro, DJI , SjCAM, Ezviz, Sony i potem jest długo, długo nic. Cała masa pomniejszych producentów składających kamerki niskobudżetowe, powoli zwija się z branży, bo po co produkować coś na co tak trudno poszukać nabywcy. Rynek się zbalansował i oczekiwania konsumentów wzrosły. Chwytliwe hasła reklamowe w stylu nasza kamera ma 4K nie robią już dzisiaj na nikim żadnego wrażenia.

W naszym rankingu nie kierowaliśmy się tylko technicznymi możliwościami i tabelkami. O wiele ważniejsza w naszej opinii jest subiektywna satysfakcja z użytkowania kamery, dla określonej grupy docelowej, niż suche zestawienia osiągów. Nie traktujcie też naszego rankingu w kategoriach sądowego wyroku, ale raczej niezależnej opinii.


GoPro Hero 8 black

Procesor: GP1, cena: 1798 zł
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.22 (9 Votes)


Gopro mimo kilku lat posuchy, wzlotów i upadków wraca w wielkim stylu na pozycję króla... action camów. Nie produkuje już dronów, gimbali i skupił się tylko na dopracowaniu kamery oznaczonej numerem 8. I to jest właściwe podejście. To co najważniejsze, w Gopro 8 jest w świetna stabilizacja (tylko jak jest dużo światła), dobry slow motion (240 klatek w 1080p tu nic nie poprawiono)i dobry mikrofon dający podczas jazdy motocyklem redukcję szumów związanych z wiatrem. Oczywiście, aby nagrywać dźwięk podczas jazdy np. do vlogów konieczne będzie podpięcie mikrofonu krawatowego, ale i tak to co dostajemy z puszki, z mikrofonów wew. jest już nieźle zbalansowane. Gopro 8 dopracował relatywnie najbardziej udaną stabilizację EIS i to jest największa zaleta tej kamery. Filmując na motocyklu, stabilizacja gra rolę kluczową, dajemy więc jedynkę dla Gopro 8. Stabilizacja jest lepsza nawet od stabilizacji optycznej Sony. Ceny Gopro były wcześniej trochę zaporowe, ale w czasie zimowej wyprzedaży można było wyrwać ósemkę (co prawda tylko przez chwilę)za 1300 zł. Więc czego chcieć więcej. Oczywiście w tej branży wszystko może się zdarzyć i kiedy Sony zrobi kiedyś następcę FDR 3000X to karta może się odwrócić. Obecnie jednak Gopro 8 to najbardziej optymalny stosunek ceny do jakości.

 

DJI Osmo Action

Procesor: Ambarella H2, sensor: Sony IMX377, cena: 1459 zł
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.43 (7 Votes)


GoPro nie produkuje już dronów. Za to rywalizujący z GoPro - DJI największy producent dronów postanowił wyprodukować swojego klasycznego actioncama. Osmo Action, to kamera równie dobra i do tego mająca podobny zestaw parametrów technicznych. Na korzyść DJI Osmo Action przemawia również nieco niższa cena, możliwość zastosowania przykręcanych filtrów i przedni ekran. Równie dobrze prezentuje się również stabilizacja, która jednak w naszej opinii nieznacznie ustępuje GoPro 8 black. Osmo Action ma dwa ekrany LCD, jeden z tyłu i jeden z przodu.


Sony DSC-RX0 Mark II

procesor: BIONZ X , matryca: Sony Exmor RS CMOS Sensor 1 ", cena od 2900 zł, obiektyw ZEISS Tessar T * 24 mm f / 4

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.29 (7 Votes)

 

To druga wersja tej nieco eksperymentalnej kamery. Mimo, że jakością momentami miażdży GoPro, jest to jednak przewaga tylko w wąskim zakresie parametrów. Globalnie wydaje się, że Sony jest dużo mniej uniwersalna od konkurencji i jest to sprzęt bardziej dla zawodowców, niż bikerów. W naszym odczuciu nie jest to klasyczna kamera na kask, ale może być zaadaptowana do pewnych wyspecjalizowanych zastosowań. Głównie dlatego, że RX0 II z łatwością radzi sobie w niesprzyjających warunkach, jest wodoodporny, pyłoszczelny i odporny na zgniatanie, bo z superduraluminium. Co zrobiono w wersji Mark II? Dodano stabilizację Eis i polepszono odwzorowanie obiektywu. Kamera ma odchylany wyświetlacz LCD, który możemy ustawić w różnych kierunkach, w przekątnej 180 °, idealnym zakresie do robienia selfie, a co najważniejsze produkt ma matrycę dużo większą niż Gopro (GoPro Hero ma 4-krotnie mniejszą matrycę), bo całe 1 cala, co przekłada się na lepsze odwzorowanie szczegółów, dynamiki tonalnej. To np. powinno sprawdzić się podczas kręcenia ujęć w warunkach słabego oświetlenia. Do kilku bajerów można zaliczyć również Slog2, co daje później dużo większe możliwości ustawiania kolorów w postprodukcji. Kamera waży 130 gram, co może być jednak nieco za dużo dla tych, co lubią ekstremalne prędkości. Sony Cyber-shot DSC-RX0 II w trybie HFR daje możliwość uzyskania 960 fps na sekundę. To jednak przy rozdzielczości 720. Na FHD będzie już "zwykłe" 240 klatek na sekundę (czyli tyle co GoPro).

Teoretycznie matryca CMOS Exmor RS o przekątnej 3,3 MP 1 "i procesor obrazu BIONZ X powinien zapewnić najwyższą jakość zdjęć i ujęć. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach. 1 calowa matryca oparta została na architekturze układu DRAM, który radykalnie przyspiesza przetwarzanie i wydajność kamery. To prawda. Cały ten układ sprawdzony został w innych kamerach producenta i zapewnia dobrą wydajność przy słabym świetle z czułościami nawet do ISO 6400 -12800?. Nagrywając w 4K30 klatek mamy możliwość włączenia kilku profili obrazu lub ustawienia gamma S-Log2, używanego zasadniczo do dalszej postprodukcji. Warto wspomnieć o tym, że Sony nie zapomniał o umieszczeniu wejścia mikrofonu 3,5 mm, co daje możliwość podpięcia zew. mikrofonu. RX0 II ma również system AF z wykrywaniem kontrastu i Eye AF (Eye nie ma w systemie ciągłego autofocusa).

Nagrywanie wideo UHD 4K30 i Full HD z prędkością do 120 fps są rejestrowane z pełnym odczytem pikseli i bez łączenia ich w grupy, co oznacza, że obrazy są nagrywane w największej rozdzielczości 4K, następnie przeskalowywane w dół w celu uzyskania materiału o wyższej jakości. Materiał w wysokiej jakości nagrywany w formacie XAVC S ma Bit Rate na poziomie do 100 Mb/s.

 

SJCAM SJ9 Strike i SJ9 Max

Processor: Ambarella H22 S85, sensor: Sony IMX377 sensor, cena: 1190 zł
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.22 (9 Votes)


Seria dziewiąta miała być następcą Sj8 Pro. Mimo, że seria SJCAM SJ8 była wprowadzona na rynek jeszcze niedawno, bo w połowie 2018 roku, nowe kamery w serii SJCAM SJ9, składać się miały z trzech filarów: SJCAM SJ9 Strike, SJCAM SJ9 Max i SJ4000X. W tej wielkiej trójcy najbardziej zaawansowaną technologicznie jest kamera SJCAM SJ9 Strike, która pod względem specyfikacji, ma być porównywalna do SJ8 Pro. Najważniejszą zmianą jaka wnosi seria dziewiątek SJCAM SJ9 będzie zrezygnowanie z obudowy (wodoodporność bez obudowy do 10 m. podobnie jak GoPro) Większość pozostałych podzespołów w SJCAM SJ9 Strike, a mianowicie przetwornik Sony SONY IMX377 i procesor Ambarella H22 będą takie same jak w wersji Sj8 Pro. Seria SJCAM SJ9 będzie miała za to kilka dodatkowych udogodnień jak akumulator o większej pojemności dochodzącej do 1300 mAh (Sj8 miał 1200 mAh), bezprzewodowe ładowanie, polepszoną stabilizację wideo SuperSmooth opartą na 6-osiowa stabilizacji i żyroskopie, wspomaganym przez system Inner Six-Axis Gyroscope, która ma być dużo bardziej wydajna niż ta na SJ8 Pro (wg. zapewnień producenta). Obsługę menu zapewniać będzie dotykowy wyświetlacz 2.33" UHD IPS SuperSensitive Touch Screen z SJCAM UI, wspomagany z przodu wyświetlaczem o parametrach 0.96". Co najważniejsze SJCAM SJ9 STRIKE dostanie rewelacyjne 7-warstwowe szkło z soczewkami asferycznymi, dające ostre zdjęcia nawet przy wysokich rozdzielczościach 4K. SJCAM SJ9 Strike będzie również oferował możliwość przeprowadzenia transmisji na żywo prosto z kamery.

Większość pozostałych parametrów nagrywania i klatek nie zmieni się w Sj9 Strike( w stosunku do Sj8 Pro)i będzie nagrywał w rozdzielczość 4K - 3840 x 2160 w klatkarzu 60/50/30/25/24 fps, a w 1080p - 1920 x 1080 - w maksymalnym prędkości wynoszącej 120 klatek na sekundę.

Żywot SJCAM SJ9 Strike i SJ9 Max był bardzo krótki. Dosłownie kilka miesięcy i producent zdecydował się wycofać ofertę, ze sprzedaży. W zamian tego zapowiedział nowy model kamery oznaczony SJCAM SJ10 Pro. Ta wersja kamery jest jeszcze w fazie testowej z oznaczeniem Beta. Wszystko wskazuje jednak, że błędy zostaną poprawione i seria dziesiątki będzie godnym następcą SjCam 8 Pro.

 

Ranking kamer z roku 2018 zobaczysz w zestawieniu tutaj

Jakie parametry bierzemy pod uwagę podczas testów kamer sportowych?


- Wytrzymałość - to podstawowy atrybut kamery sportowej przeznaczonej do zamontowania na kasku. Często podczas jazdy w lesie możesz nieświadomie uderzać kaskiem w wiszące nad drogą gałęzie. Kamera i jej obudowa powinna poradzić sobie również podczas upadku czy w czasie deszczu na trasie.

- Wodoszczelność - większość kamer sportowych jest wodoszczelna. Producenci stosują dwa systemy wodoszczelności. Integralny (Gopro bez obudowy zew.) i modułowy z zewnętrzną wodoodporną obudową nawet do 60 m.

- Stabilizacja - podstawa w czasie jazdy na motocyklu. Stabilizacja może być elektroniczna, albo optyczna. W większości kamer (poza Sony 3000X) stabilizacja jest elektroniczna typu EIS. Stabilizacja jest ważniejsza od innych aspektów nagrania. Jadąc po wyboistej drodze kamera porusza się z motocyklem. Lepiej więc założyć ją na kask niż na kierownicę, gdzie drgania są największe. Nikt nie chce, aby jego nagranie było roztrzęsione.

- Rozdzielczość - kiedyś im kamera miała wyższą rozdzielczość, tym była wyższa jakość nagrywanego obrazu. Obecnie ten system wartościowania kamery został zmanipulowany przez tzw. fałszywą rozdzielczość 4K, polegającą na sztucznej interpolacji obrazu. Dzisiaj żadna poważna firma nie pozwala sobie na takie manipulacje. Zauważa się natomiast trend odwrotny tzw. zmniejszanie obrazu z locie z celu podwyższenia jakości materiału docelowego. Zamiast skupiać się na rozdzielczości lepiej porównać Bit Rate, co jest o wiele bardziej wiarygodne. Rozdzielczość FHD czyli 1920x1080 pix, zajmuje dużo mniej miejsca niż 4K rozdzielczość 3840x2160 px. Większa rozdzielczość to również większe wymagania podczas montażu. Ale czego się nie robi dla jakości obrazu.

- Klatkarz - ilość obrazów przechwytywanych przez kamerę na sekundy. Standardem w epoce kina był klatkarz na poziomie 24 FPS. Klatkarz dla Pal i NTSC jest różny. Dobrze jest więc na początku ustalić jeden klatkarz dla wszystkich ujęć, z reguły 25 - 50 - 100 dla systemu Pal. Większe wartości pozwalają na uchwycenie płynniejszego ruchu i ewentualnie slow motion postprodukcji.
   
- Kąt nagrywania - zazwyczaj podczas jazdy nagrywamy na jak najszerszym kącie ustawienia obiektywu, dochodzącym nawet do 170°. Najważniejszy jest jednak złoty środek, aby obiektyw nie zniekształcał obrazu. Są również kamery sferyczne pozwalające dokumentować przestrzeń 360°.

- Pojemność baterii - im większa tym lepsza. Z reguły jednak nie liczy się pojemność, a czas nagrywania na jednej baterii. Tu czasy oscylują od godziny 1.5 godziny ciągłego nagrywania.        

- Waga- w czasie jazdy z kamerą sportową zamontowaną do kasku, ważny jest każdy gram. Z reguły kamery ważą od 70 g do 90 g bez obudowy.

- Audio - w nowych modelach kamer jest z reguły zamontowane kilka mikrofonów, których zadaniem jest nagranie poprawnej ścieżki audio. Najlepsze kamery mają również algorytm redukcji szumu wiatru, który jak wiadomo może zepsuć najlepsze ujęcia. Sprawdzamy również czy istnieje możliwość podpięcia zew. mikrofonu krawatowego.
   


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Komentarze   

kefir
0 # kefir 2020-02-19 10:10
Gopro 8 rzadzi najlepsza
Witek
+1 # Witek 2020-02-18 07:39
Przymierzam się do zakupu SJCAM SJ9 Strike. Chociaz chodzi mi po głowie również GoPro 8. Co lepsze?
© mototour.pl