Mistrzostwa Polski i Puchar Polski Supermoto

Nazwa: Mistrzostwa Polski i Puchar Polski Supermoto
Miejsce: Bydgoszcz, Toruń, Poznań, Koszalin
Termin: 07.05.2016 do 03.09.2016

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 2.75 (2 Votes)

Masz dość połykania kilometrów nudnym asfaltem? Chcesz jezdzić bardziej progresywnie na torze, gdzie będziesz musiał łączyć technikę jazdy torowej i terenowej? Właśnie ruszyła w Polsce seria wyścigów Supermoto. Pierwszą imprezą jaka zainicjowała rok 2016 była  I Runda Międzynarodowych Mistrzostw Polski i Pucharu Polski Supermoto na bydgoskim Kartodromie. W ramach wyścigów odbył się również Puchar PitBike MRF. O tym czym jest PitBike trochę niżej.

Zasady Supermoto

Czym róznią się motocykle SM od innych np. enduro? Główna różnica to oczywiście koła 16,5- lub 17–calowe, z szerszymi oponami z przodu i z tyłu, sprawnieszy układ hamulcowy z przodu i dostrojenie ustawień zawieszenia do jazdy na torze, gdzie trzeba czasem wejść w lekki drift, a następnie przejechać odcinek szutrowy. Z reguły montuje się akcesoryjne, o zwiększonej średnicy, mocniejsze przednie teleskopy, powiększa się średnice tarczy hamulcowej i zakłada większy zacisk hamulcowy. Czasami aby uzyskać lepsze przyśpieszenie konieczna jest zmiana nie tylko przełożenia zębatek zdawczej i odbiorczej, ale również przełożenia skrzyni biegów. Nie jest konieczne również zdejmowanie lamp, jak np. w motocyklach cross. Do zawodów co prawda trzeba je zakleić taśmą. Trzeba też zdjąć np. tablicę rejestracyjną i inne elementy, które mogłyby zranić innych uczestników wyścigu. Najważniejsze, że motocykle SM powinny mieć homologację, można więc teoretycznie używać je poza wyścigami również w codziennej eksploatacji.

W Polsce można rywalizować obecnie w ramach Mistrzostw Polski, oraz w ramach Pucharu PZM klasa niższa i najniższej klasie amatorskiej. Tor na jakim ścigają się SM to z reguły tory kartingowe, zamknięte, o nawierzchni  asfatowej o maks. długości do 700 m. Dystans na jakim ścigają się zawodnicy jest z reguły określony czasowo na 15 minut + 2 okrążenia w klasie S2, a w Pucharze Polski (C2) wyścigi trwają nieco krócej tj. 12 minut + 2 okrążenia. Aby uatrakcyjnić nieco zawody tor może mieć również wydzielone krótkie  odcinki specjalne o charakterze offroadowym, które są bardzo widowiskowe. Najczęściej to właśnie na tych odcinkach specjalnych dochodzi do spektakularnych wywrotek. Jakby nie patrząc poziom umiejętności zawodników jest dość zróżnicowany, a koła SM nie są w końcu przystosowane do jazdy po piasku. Obecnie są następujące klasy: na MP S2, a na PP na C2 + klasa Amator. Od zeszłego roku w ramach wyścigów wystartowała również klasa Pitbike MRF.
 

Jak wystartować w wyścigach supermoto?

 

Formalnie, aby wystartować w zawodach (Puchar PZM) należy minimum posiadać:

-oczywiście motocykl na kołach supermoto bądź enduro lub cross,
-kask z homologacją (czyli ma mieć wszytą metkę z literką E oraz numerem),
- skórzany kombinezon jednoczęściowy lub dwuczęściowy z możliwością spięcia na całym obwodzie
-dla osób poniżej 15 roku życia zgoda rodziców lub opiekuna,
-dopuszczenie do zawodów od lekarza sportowego (na pierwszych dwóch rundach wystarczy zaświadczenie od waszego lekarza że nie ma przeciwwskazań do udziału w zawodach supermoto
- jeśli nie masz licencji możesz startować tylko w Pucharze Polski lub klasie amatorskiej(przed zawodami zdajesz na szybko egzamin)
-i oczywicie wpisowe, które nie jest niskie i wynosi za start

Wysokość wpisowego (max)

Mistrzostwa Polski (S2) 300 zł
Puchar Polski (C2)200 zł
Puchar Polski (Amator) 150 zł
Puchar Pitbike MRF (do 15 lat włącznie)50zł
Puchar Pitbike MRF (od 16 lat) 100zł

Do tego dochodzą dodatkowe datki za udział w treningach przed zawodami. No nie jest łatwo. Trzeba uzbierać całkiem pokaźną sumkę.

Kalendarium Supermoto na rok 2016

Klasa PitBike MRF

Obecnie nowością staje się coraz bardziej popularna klasa Pitbike MRF i Pitbike MRF junior. To z reguły małe minimotocykle o średnicy koła nie większej niż 12 cali z silnikiem nie przekraczającym 140 cm3. Oczywiście to raczej alternatywa na etapie początkowym. Ideą stworzenia Pucharu Pitbike MRF Supermoto było umożliwienie ścigania się w motocrosie tym, którzy chcą postawić pierwsze kroki za niekoniecznie duże pieniądze. Aby wziąść udział w wyścigach trzeba mieć ukończone 12 lat. Oczywiście górna granica wieku nie jest o ograniczona, więc można to zrobić na każdym etapie życia. Koszty udziału w wyścigach są również dużo mniejsze niż w przypadku SM.  Wystarczy około 400 zł na pierwsze formalności: badania lekarskie ( koszt od 80 - 120pln )trzeba zapisać się do klubu zrzeszonego w PZM ( koszt ok 50 - 100pln na rok ) i podczas pierwszych zawodów zdać egzamin i uzyskać licencję B ( koszt 50-160pln )
Oczywiście trzeba również posiadac minimotocykl do wyścigów. Koszty zakupy motocykla w klasie Pitbike w klasie entry level to kilka tysięcy. Najtańszy i najmniejszy z pitbike'ów oferowany przez MRF Team, z silnik o pojemności 86ccm o mocy 5,5 KM, replika Hondy CRF50, można już kupić za 2500 zł. Ale na tym niczego nie zwojujemy, bo to moc na zupełny początek dla zupełnych początkujących. Dla tych którzy nie mają zamiaru kupować Pitbika istnieje również możliwość wypożyczenia pojazdu na zawody w cenie około 300-400 zł.

Zawody Puchar Polski Pitbike MRF odbywają się z reguły w ramach Mistrzostw Polski i Pucharu Polski SM. Zawodnicy pokonują ten sam tor co SM, omijając jednak część offroadową. Czas trwania to 10 min + 2 okrążenia.

Imprezy Puchar Pitbike MRF SUPERMOTO 2016


07.052016 - Puchar Pitbike MRF SUPERMOTO - Bydgoszcz - I runda Puchar Pitbike MRF SM
26.06.2016 - Puchar Pitbike MRF SUPERMOTO - Koszalin II runda Puchar Pitbike MRF SM
16.07.2016 - Puchar Pitbike MRF SUPERMOTO - Poznań (Miejscowość: Przeźmierowo) III runda Puchar Pitbike MRF SM
13.08.2016 - Puchar Pitbike MRF SUPERMOTO - Koszalin IV i V runda Puchar Pitbike MRF SM
03.09.2016 - Puchar Pitbike MRF SUPERMOTO - Bydgoszcz VI runda Puchar Pitbike MRF SM

 


© mototour.pl