Ponad 2 tys. rejestracji na żółte tablice w 2020 r. - coraz młodsze zabytki...

 rejestracja na "zółte tablice"
zabytkowa motoryzacja
Polska
2020
pojazdy zabytkowe
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes)

 


W 2020 r. w Polsce zarejestrowano 2060 pojazdów na żółtych tablicach rejestracyjnych. Najczęściej żółte tablice otrzymywały samochody osobowe - w sumie 1157 zestawów, co stanowi 56,2% wszystkich pojazdów. Żółte blachy na motocyklach zostały założone 637 razy, co stanowi 30,9% wszystkich rejestracji. Tylko 13% zabytkowych pojazdów to samochody ciężarowe, motorowery, ciągniki rolnicze, samochody specjalne, minibusy i autobusy.

Pod względem wieku najczęściej wydawano tablice pojazdom z lat 1980-1989 (35,8%) i roczników 1970-1979 (24,6%). Najmniej jest zabytków mających 60 lat i więcej. Stanowią one tylko 10-procentowy udział w rejestracjach z żółtymi tablicami w 2020 r. Najstarszym zarejestrowanym modelem w Polsce w 2020 r. był amerykański Maxwell z 1909 roku i Ford T z 1915 r. Jeśli chodzi o motocykle najstarszym modelem był wyprodukowany w 1927 roku niemiecki NSU i Harley-Davidson z 1928 r. Najmłodszym motocyklem jaki ubiegał się o status zabytkowego był Royal Enfield z 2006 roku.



Jakie marki dominują? Liderem w gronie rejestracji aut zabytkowych są takie marki jak: Mercedes, zarejestrowano 310 sztuk, Fiat 103 sztuki (w tym 16 Fiatów 126p), zaraz potem plasują się klasyczne amerykańskie Fordy Mustangi - 62 sztuk, Chevrolet Corvette - 49 sztuk, Volkswagen Golf 24, Jaguar xj - 22 szt. BMW serii 3 - 19 szt.

Aby zarejestrować pojazd jako zabytkowy, musi on posiadać co najmniej 30 lat. Nie może być produkowany od 15 lat i musi mieć zachowane 75%  części oryginalnych (w tym główne podzespoły).

Jeśli masz pojazd liczący mniej niż 25 lat, można próbować zarejestrować go na żółtych tablicach, o ile jest on egzemplarzem unikalnym. Chodzi o to, czy posiada przynajmniej jedną z poniższych cech:

- posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
- dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
- związany był z ważnymi wydarzeniami historycznymi,
- użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
- ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi,
- posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,
- został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.


Rejestracja samochodu jako auta zabytkowego to zarówno wady jak i zalety.


Jakie korzyści wiążą się z posiadania żółtych tablic?

- Ubezpieczenie OC możemy wykupić tylko na kilka miesięcy, a nie na pełny rok. Zazwyczaj minimalnym okresem ubezpieczenia jest miesiąc.
- Z obowiązku ciągłości OC zwolnione są pojazdy młodsze niż 40 lat, natomiast starsze otrzymują zwolnienie z urzędu. 
- Pojazdy znajdujące się w rејеѕtrze, nіе muѕzą spełniać wуmоgów tесhnісznусh, bу zоѕtаć dорuѕzсzоnе dо ruсhu drоgоwеgо. Ne trzeba np. zmieniać liczników i świateł pochodzący z USA i Wielkiej Brytanii.
- Nie musimy robić przeglądu technicznego co rok. Wymagany jest jednorazowy przegląd techniczny przed rejestracją, ewentualnie jeśli zabytek bierze udział w kolizji.
- Zabytkowe mogą poruszać się po drogach publicznych z sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi, o ile są one oryginalne i wyłączone.
- za zabytkowy sprowadzony z USA i innych krajów nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT 8%.

Jakie wady wiążą się z posiadania żółtych tablic?
 
- Koszty rejestracji są wyższe, konieczne jest wystawienie białej karty przez rzeczoznawcę.
- O większych pracach i modyfikacjach w motocyklu lub aucie musimy poinformować wojewódzkiego konserwatora zabytków.
- Nie ma możliwości powrotu do „białych tablic”. Raz pobrane żółte tablice oznaczają, że pojazd będzie miał zawsze status zabytka.
- motocykl nie może służyć do celów zarobkowych. Jest możliwość kоmеrсујnеgо рrzеwоzu okazjonalnego.
- zabytki wpisane do rejestru zabytków, które mają więcej niż 50 lat (o wartości większej niż 32 000 zł) nie można wywieźć za granicę, bez pozwolenia konserwatora zabytków. Konieczne będzie poniesienie opłaty w wysokości 25% wartości auta w przypadku sprzedaży za granicą.
- pojazd nie można naprawiać częściami zastępczymi, musi posiadać najmniej 75 proc. oryginalnych części.


Rejestracje pojazdów zabytkowych reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.


Pozostałe akty wykonawcze i ustawy regulujące rejestrację zabytkowych.

Art. 72, 73 ust. 1 i art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.).
    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie rejestracji i oznaczeń pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych z dnia 11 grudnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355).
    Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. 2016 r. poz. 1088).



Info

© mototour.pl