mototour.pl trasy motocyklowe miejsca przyjazne motocyklistom zloty motocyklowe

Manali - Leh - 2 najwyższa droga na świecie - 5359 m

+ 64
+ 56

Przed przełecza RothangMiejsce: Indie
Lokalizacja: Indyjskie Himalaje
Długość trasy: 478 km
Trasa: Manali - Rohtang przełęcz- 3980m ;
Baralacha la - przełęcz- 4892 m ;
Tanglang la - przełęcz- 5359 m) ; Leh w Ladakhu

( Dodaj opinie )

 

Druga na świecie pod względem położenia nad poziomem morza, przejezdna i udostępniona dla ruchu kołowego droga. Łączy Manali - w stanie Himachal Pradesh z Leh w północnych Indiach znajdujący się już w stanie Dżammu i Kaszmir. Droga otwarta jest zasadniczo sezonowo przez okres kilku miesięcy letnich, od połowy maja do połowy pażdziernika. Zresztą te okresy są i tak  umowne i zależą ogólnie mówiąć od klimatu, pogody i okresu występowania monsunu wiejącego od południa. Wybudowana początkowo głównie ze względów strategicznych, miała łączyć Indie kontynentalne z Ladakiem i Kaszmirem, który był przedmiotem sporu i wojny Indii z Pakistanem (i do dzisiaj jest). Do lat 80 tych docierały tu głównie ciężarówki z transportem wojskowym i zaopatrzeniem i były to terytoria sporne, zamknięte dla cudzoziemców. W okresach zimowych komunikację w tych rejonach himalajów blokują opady śniegu i drogi są praktycznie nieprzejezdne.
Droga przedziera się przez najbardziej opuszczone i wyschniętę rejony himalajów, gdzie nie docierają przez większą część roku monsuny. Charakterystyczne formacje skalne, piasek, skały i brak roślinności, to wszystko sprawia, że klimat jest surowy, a krajobrazy przypominają księżyc. Mimo to szosa przecinana jest przez  wiele małych strumieni, które niosą zimne wody głównie z topniejących lodowców położonych wysoko w ośnieżonych górach. Od przełęczy Rohtang krajobraz zmienia się radykalnie, w górska pustynię, a średnia wysokość ponad 3-4 tys. m.n.p.m. sprawia, ze niektórzy zaczynają odczuwać objawy choroby wysokogórskiej.
Na skutek dość mocno rozrzedzonego powietrza i niskiego ciśnienia, wskazany jest okres aklimatyzacji lub szybkiego zjazdu do niżej położonych miejsc. Kilka dni spędzonych w Manali lub najlepiej Keylong, Jispa lub Darcha powinno pomóc nam z lepszej akceptacji naszego organizmu do wysokości. Nocleg w preferowanym przez miejscowych Sarchu lub Pang jest dla niektórych dość trudny do przetrwania i większość ludzi odczuwa dość mocne bóle głowy, nudności, zawroty głowy, a nawet wymioty.

Ostatnio też pojawiły się informacje, że wprowadzono jakiś permit na przejazd w kierunku Manali-Rothang do Keylong i dalej  dla pojazdów niezarejestrowanych w stanie HP. Co więcej nie trzeba załatwiać tego pozwolenia na przejazd z kierunku odwrotnym jadąc z Leh oraz jadąc do doliny Spiti i Kaza. Pozwolenie te załatwia się w Manali w Sub-Divisional Magistracie i cała operacja może zając jeden dzień. Trzeba przedstawić kopie prawo jazdy i papiery pojazdu. Teoretycznie pozwolenie kosztuje 100 rupi, ale korzystając z usług agencji i hoteli opłaty mogą być bardzo różne. Opłaty dotyczą również motocykli!!!


Trasa

Manali - 1950 m - setki hoteli i sklepików, kurort porównywalny z polskim Zakopanem
Marhi -  3300 m
Rohtang Przełęcz -  3980 m, nic tu nie ma poza namiotami sprzedającymi cokolwiek np. prażona kururydzę. Dla hindusów to szczyt wyobrażni, ale prawdziwe klimaty czekają nas dopiero za tą przełęczą, więc dalej w drogę. Umownie rzecz biorąc, to tu kończą się Indie, a zaczyna dawne królestwo tybetańskie.
Gramphu - 3200 m - tu droga odbija też do doliny Spiti i Batal, Kunzum

Kokhsar - pierwsza wioska na północ od Rohtang - punkt kontroli paszportów

Sissu na 3130 m

Tandi na 2570 m - Tandi znajduje się w dolnej części doliny rzeki u zbiegu rzeki Chandra i bhaga rzeki (spływające z północy), które łączą się, tworząc Chandra-bhaga rzeki (który później staje się znana jako dół Czenab w stanie

Dżammu i Kaszmir).

Keylong -  Małe miasteczko na wysokości 3080 m. Kilkanaście hotelików i tybetański klasztor na wzgórzu. Trzeba się koniecznie zatrzymać na nocleg i uzupełnić zapasy. I złapać aklimatyzację. Niby od Manali jest tylko 100 km, ale w górach 100 kilometrów może oznaczać coś zupełnie odmiennego niż myślisz.

Jispa - 3310 m

Darcha - 3360

Zingzingbar 4270 - od tego miejsca zaczyna się podjazd do Baralacha La

Baralacha La pass - 5030 m

Bharatpur - zjazd z przełęczy

Sarchu - 4300 m - Sarchu to mała baza wojskowa, punkt kontrolny, noclegi i miejsca biwakowe dla jadących autobusem, tu kończy się oficjalnie Himachal Pradesh i zaczyna region Ladakh Dżammu i Kaszmir. Jeśli zdecydujesz się na nocleg w namiocie, jest prawie pewnie, że tej nocy będzie cię bolała głowa i wcale nie zaśniesz. Choroba wysokogórska napewno się przypomni o sobie.

Pang - 4600 m wjeżdzamy pod górę około  500 m przez pętle Gata (22 zakręty) - 4190 m.n.p.m

Nakee La pass - 4739 m

Lachulung karnet - 5065 m

Tanglang La przełęcz -  5359 m - druga najwyżej położona droga na świecie!!!

Po zjeżdzie z przełęczy zaczyna się płasko położone plateau nazywane  Morey, biorące swą nazwę od rzeki pod tą samą nazwą.
Upshi - punkt kontrolny pojazdów. Wjeżdżamy w dolinę rzekę Indus. Od tego miejsca odchodzi w prawo znana już w starożytności - droga handlowa na wschód, w kierunku Tybetu. Oczywiście teraz zamknięta dla cudzoziemców, ale często tą drogą przedostają się na indyjska stronę uchodźcy z Tybetu.
Karu - wioska położona 35 km przed Leh

Hemis - klasztor buddyjski - największy klasztor w tym rejonie - wg. pewnych miejscowych legend i  relacji podobno to tutaj pobierał nauki Jezus

Tikse - klasztor, koniecznie zobacz, bo freski i atmosfera są niesamowite. Warto trafić na moment kiedy odbywa się pudża.

Leh -stolica Ladakhu, setki hoteli i pensjonatów. Co tu gadać. Tu zaczyna się znów masowa turystyka, ale po kilku dniach spędzonych w górach, to wszystko będzie jak magiczny balsam.

 

Profil autora :
Henry
 
 
mototour.pl: