Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports 2018

Temat:  Africa Twin Adventure Sports 2018
Miejsce: Japonia
Info: Honda

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (5 Votes)

Dwa lata po premierze Africa Twin CRF1000L mamy nową odsłonę tego kultowego motocykla. Podróżnicze enduro z dużo większym drapieżnym pazurem jest teraz nieco wyższe i cięższe, ma jednak nieznacznie większy prześwit do podłoża. Cenowo Honda przebiła jednak najbardziej wypasionego konkurenta ze stajni BMW.

Filozofia marki

Jest to już 3 wersja nowych afryczek. W międzyczasie mieliśmy mały lifting. Wersję CRF1000L Rally, która wniosła kilka istotnych zmian w stosunku do pierwszej wersji CRF z 2015 r. Co zmieniono w Rally? Wersja Rally miała bardziej rajdową przednią owiewkę, wzorowaną na  wersji sportowej motocykla wystawionego w Dakarze, rajdowe reflektory, stelaż na nawigację GPS i roadbooka, bardziej wyczynowe zawieszenie, sportowe koła (wytrzymalsze rajdowe obręcze kół). Zmianie uległa również nieznacznie stylizacja tylnej sekcji motocykla,jednoślad dostał bardziej wypasione reflektory LED, elementy nadwozia wykonane z włókna węglowego, przewody hamulcowe w stalowym oplocie, układ wydechowy Termignoni, rajdowe podnóżki i wyścigowe zawieszenie z bardziej sportowej charakterystyce.

To było w wersji Rally. Tych zmian było jak widać kilka. Nie były to jednak zmiany rewolucyjne. Środowisko oczekiwało jeszcze większego zaangażowania. Mówiąc wprost myślenie niektórych było takie: jeśli Honda wystawia motocykl na Dakarze, to niech taki on potem będzie w salonie i w moim garażu. No może nie do końca taki, ale „prawie” taki sam. A nie dostajemy jakąś odchudzoną, wystylizowaną wersję dla estetów. Malowanie jest ważne, ale nie to liczy się podczas podróży. Bo w końcu Afryka nie ma być takim plastikowym, ładnie pomalowanym wozidełkiem, ale smukłą, agresywną, niezawodną maszyną dla wagabundów i łowców przygód. Co prawda zaprojektowaną w nowy sposób, ale wzorująca się na starych, dobrych tradycjach legendy XRV750L i podróżniczych enduro, które dawały sobie radę nie tylko na czarnym asfalcie, ale na podłych drogach w najbardziej odległych zakątkach świata. A tam jak wiadomo może być różnie. Raz jest stacja benzynowa, a innym razem nie ma w promieniu 300 km.

Szef ekipy projektującej Adventure Sports K. Morita, miał zresztą bardzo dużo takich i innych uwag i opinii płynących od użytkowników nowych "Afryk" z całego świata, którzy pokonali przez ostatnie dwa lata od premiery CRF1000L bardzo dużo kilometrów, czarnego asfaltu i dróg szutrowych. Opinie motocyklistów to jedno. Te wyrażały dość powszechnie życzenie. Zaprojektujcie w końcu motocykl enduro dla długodystansowców, a nie dla jazdy wokół komina. Do tego potrzebna jest jeszcze jedna zmiana. Zmiana filozofii firmy i marki. No, ale w końcu wydaje się, że obie te rzeczy zaskoczyły. Udało się. Taka jest trochę filozofia zmian Africa Twin Adventure Sports. Dawny CRF1000L stał się tylko bazą na jakiej zbudowano zupełnie nową otoczkę. Słowem maszynę dla długodystansowych wyjazdów podróżniczych. I takie było zapotrzebowanie rynku. Motocykl miał ewoluować w kierunku zmian podnoszących jego możliwości terenowe i długodystansowe.



Jakie zmiany ma wersja 2018 Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports


- Zacznijmy od zbiornika paliwa. Nowy model dostał nieznacznie większy zbiornik paliwa (zwiększenie o 5,4 litra) o pojemności 22,2 litra dawniej 17 litrów), który wystarcza do przejechania ok. 500 km.

- W silniku nie wprowadzono zasadniczych zmian. Zmieniono natomiast układ dolotowy airboxa. Zastosowano nieco lżejszy wałek wyrównoważający, co ma wyeliminować drgania i poprawić osiągi w średnim zakresie obrotów. Silnik to nadal czterozaworowy, równoległy dual o pojemności 998 cm3, który dzięki kilku rozwiązaniom konstrukcyjnym jak obudowa pompy wodnej znajdująca się w obudowie sprzęgła, a także wykorzystanie wałów wyrównoważających silnika do napędzania pomp wodnych i olejowych, zajmuje niewiele miejsca.

- Układ wydechowy został również zmieniony i jest teraz nieco lżejszy i nieznacznie mniejszy. Mieści teraz dwie komory zamiast trzech. Dołożono 1 katalizator. Znajdziemy tu dwa katalizatory (zamiast jednego).

-Zmieniono sterowanie przepustnicą na elektroniczne systemu „Throttle By Wire”. Nowy system umożliwia wybór czterech trybów: Tour, Urban, Gravel oraz indywidualny), w których możemy ustawić regulacją momentu obrotowego, kontrolę trakcji i hamowanie silnikiem. Poprzedni Africa Twin oferował trzy poziomy HSTC(Hount Selectable Torque Control); na 2018 r. Africa Twin otrzymuje 7-stopniowy HSTC (system można również wyłączyć).

-Zawieszenie: Większe skoki zawieszenia w stosunku do wersji standardowej. Widelec przedni Adventure 45 mm Showa ma 9,9 cala w porównaniu do skoku 9,1, a tylny amortyzator Africa Twin Adventure Sports zapewnia 9,4 cala skoku tylnego koła kontra 8,7 cala w Twin Twin) Zawieszenie z tyłu można regulować. - Dzięki zmianie zawiechy mamy więcej prześwitu do podłoża i możemy pokonywać wyższe przeszkody: wersja Sport 270 mm) w porównaniu do wersji stand. 250 mm) w standardowym CRF1000L.

- Dłuższe zawieszenie oznacza także wyższą wysokość siedziska, z siodłem Adventure Sports na wysokości 36,2 cala kontra 35,4 cala). Ukłon w stronę tych wyższych kierowników. Siedzenie można jednak regulować.

- Waga: wersja Adventure Sports jest także o około 14,5 kg. cięższa od zwykłego Africa Twin.

- Zaciski hamulcowe Nissin (podwójne radialne czterotłoczkowe)i pływające tarcze o średnicy 310 mm pozostają niezmienione w wersji z 2018 roku.

- Koła: 21-calowe przód i 18-calowe tylne koła szprychowe są skonstruowane ze stali nierdzewnej. Rozmiary to 90/90/21 przód, 18/150 tył, mocniejsze niż w wersji stand.

- Szersza owiewka, wyższa szybą zapewnia więcej ochrony przed wiatrem.

-Zmiany akcesoria: nowy wyświetlacz, podgrzewane manetki i gniazdo ładowania prądem zmiennym jako wyposażenie standardowe, szersze podnóżki, mocniejsze stalowe płyty ochronne silnika, inne zaczepy podnóżka, pod innym kątem umieszczono panele instrumentów, aby stojąc na podnóżkach była lepsza widzialność.

- Kolor: Model 2018 CRF1000L Africa Twin Adventure Sports dostępny będzie w jednym, specjalnym malowaniu Tricolore.

-Zamiast tradycyjnego aku włożono teraz ogniwo litowo-jonowe



Silnik i sterowanie przez "Throttle By Wire"


Sercem Africa Twin Adventure Sports 2018 jest ten sam silnik, co w wersji klasycznej o pojemności 998 centymetrów sześciennych, mający cztery zawory na tłok. Aby zapewnić równowagę pomiędzy momentem obrotowym motocykla, masą, prędkością przelotową i spalaniem w różnych sytuacjach, zarówno w terenie, jak na dalekich asfaltowych przelotach, czy mieście, konstruktorzy w wersji z 2018 całkowicie od nowa zaprojektowali moduł elektronicznej kontroli nad jednostką napędową pod nazwą: Throttle By Wire (TBW). Zapewnia on trzy zasadnicze tryby jazdy Tour, Urban, Gravel, ustawione przez producenta i dodatkowo tryb własnego ustawienia, jakie możemy sobie niezależnie zaprogramować. Trzy tryby jazdy to kombinacje każdego z parametrów na różne okoliczności:

- TOUR wykorzystuje maksymalną moc (1) , hamowanie silnikiem średniego zasięgu (2) i wysoki HSTC (6).

- URBAN wykorzystuje średni poziom mocy (2) i hamowanie silnika (2) oraz wysoki poziom HSTC (6).

- Tryb GRAVEL umożliwia najniższy poziom mocy (3) i EB (3) z wysokim HSTC (6).

- Czwarty tryb - USER - pozwala kierowcy ustawić i zapisać preferowaną kombinację poziomów mocy, EB i HSTC. Zarówno tryb jazdy, jak i poziom HSTC można zmienić w dowolnym momencie za pomocą kontrolek na rozdzielnicy po lewej stronie.

Honda Selectable Torque Control - system kontroli trakcji

Oprócz wyborów parametrów silnika kontrolowanych przez (TBW) w motocyklu zamontowano również dość skomplikowany elektroniczny układ kontroli trakcji (HSTC) Honda Selectable Torque Control. Honda Selectable Torque Control stosowany jest z powodzeniem również w innych modelach motocykli Honda jak: VFR1200X i VFR800X. W CRF1000L i Africa Twin Adventure Sports układ HSTC ma za zadanie zapewnienia poczucie bezpieczeństwa w różnych sytuacjach na drodze. A wszystko to ma ułatwić  trakcje oraz kontrolę nad motocyklem. W przybliżeniu wygląda to tak, że ECU (elektryczna jednostka sterująca) oblicza współczynnik poślizgu tylnego w oparciu o sygnały dostarczane przez czujniki, np. czujnik prędkości koła, ABS zainstalowany na przednich i tylnych kołach. Gdy współczynnik poślizgu przekracza ustawioną wartość, ECU zmniejsza ilość wstrzykiwanego paliwa, redukuje generowany moment obrotowy silnika, (EB) -  zajmuje się hamowaniem ograniczając w ten sposób tylny poślizg opony. W Africa Twin Adventure Sport mamy do dyspozycji 7 poziomów kontroli trakcji. (W CRF1000L i innych wcześniejszych modelach tylko 3). Co ważne 7 stopniową obsługę HSTC, można wyłączyć. Warto jednak wykorzystać i przetestować ten system szczególnie na śliskiej powierzchni. Poziom 1 przeznaczony jest dla agresywnej jazdy terenowej na kostkach. Poziom 7 daje największe poczucie sterowania, szczególnie na śliskiej, mokrej nawierzchni. O włączonych trybach będzie nas informował oczywiście elektroniczny wyświetlacz na środku panelu, który będzie podawał też wiele innych informacji jak temperatura otoczenia, jakie jest spalanie paliwa, i przejechany dystans... System działa podobnie do systemu MTC wynalezionego przez Boscha i stosowanego w motocyklach KTM.


 
Schemat jak działa system Honda Selectable Torque Control - HSTC schemat jak działa system Honda Selectable Torque Control - HSTC

Skrzynia biegów

Wersja DCT (Dual Clutch Transmission) oferuje dwa standardowe tryby: ręczny - pozwalający kierowcy na przełączanie biegów za pomocą przycisku na lewej kierownicy - oraz dwa tryby automatyczne. Tryb D to tryb przelotowy ekonomiczny. Jest nastawiony na jak najniższe zużycie paliwa na trasie, przejazd i komfort. Do jazdy sportowej mamy natomiast tryb S oferuje trzy różne, bardziej sportowe wzorce zmiany biegów: do wyboru mamy: S1, S2 i S3. DCT jest również w pełni przystosowany do pracy w terenie, a funkcjonalność offroadowa jest wspomagana przyciskiem G. Naciśnięcie przycisku G w dowolnym trybie jazdy modyfikuje sterowanie układu sprzęgła do najbardziej dynamicznych przełożeń. W trybie G, przeznaczonym do jazdy offrodowej i ADV, honda ma elektronicznie zaprogramowane najbardziej optymalne oddawanie mocy w terenie.

 

Modyfikacja czy rewolucja?

To tyle o najważniejszych różnicach i modyfikacjach. Pytanie czy nowa edycja modelu 2018 została tylko zmodyfikowana, czy jest to konstrukcja zaprojektowana od nowa, zostawiam praktykom. W końcu podróżowanie sportowe, a tym bardziej ściganie zmusza do ciągłego balansowania, najczęściej w pozycji stojącej. Nie wystarczy więc tylko zmienić rozmiar baku na większy, dodać podgrzewane manetki, zrobić korektę kąta patrzenia zegarów, podwyższyć kierownicę i zmodyfikować zawieszenia na bardziej progresywne. Prawdziwe zmiany nie dotyczą tylko układów elektronicznych i sterowania silnikiem. To wszystko trzeba jednak ze sobą zintegrować, by zrobić jedną spójną całość. Wątpliwości te podzielało całe grono użytkowników poprzednich wersji. Nawet wersja Rally była tylko imitacją motocykla sportowego. Dużo za niską, za ciężką o jakieś 100 kg i cierpiącą na niedosyt mocy. Obecna wersja ma powiększony prześwit. Zmieniono wiele wcześniej niedopracowanych rzeczy jak podnóżki, ochrony silnika, waleczność. Czy zmiany te okażą się wystarczające, aby zasłużyć na przydomek Sport, zobaczymy niebawem, jak motocykl wejdzie do sprzedaży.

 

Dane techniczne


Silnik: Chłodzony cieczą, 4 rzędowy, 8 zaworowy
Pojemność skokowa: 998cm3
Moc max.: 70kW - 95,2KM
Max. moment obrotowy: 99Nm/6,000rpm (95/1/EC)
Pojemność zbiornika: 24.2 l.
Zużycie paliwa na trasie: 4,6 l/100km
Skrzynia biegów: Wersja manualna: 6 biegów, DCT: 6 biegów z trybami jazdy drogowej i terenowej
Rama: Stalowa, częściowo podwójna, z tylną ramą pomocniczą
Wymiary: 2,340 x 930 x 1,570mm
Wysokość siedzenia: 900/920mm
Waga: 243 kg skrzynia manualna 253kg (DCT)
Zawieszenie przód: Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45mm, hydrauliczny, z pełną regulacją
Zawieszenie tył: Jednoczęściowy wahacz z aluminium, odlewany, typ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, pokrętło hydraulicznie regulowane,
Koła: Szprychowe, obręcz aluminium
Rozmiar obręczy przód: 21M/C
Rozmiar obręczy tył: 18M/C x MT4.00
Opony przód: 90/90-21
Opony tył: 150/70-R18 tube type
ABS: 2-kanałowy z możliwością wyłączenia


Komentarze   

starywojak
+1 # starywojak 2017-11-19 14:34
Piękne motocykle, Honda gwarantuje solidny sprzęt i brak napraw przez lata. U mnie jedyne, co wymieniałem od 15 lat, to hamulce i linki. Części też są łatwo dostępne. Na przykład na Enduro7 można kupić je sporo taniej niż w ASO. Oczywiście oryginalne.
Cytować
© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres