Motocyklowe eskorty ślubne... poszukiwany konwój ryczących motocykli

konwoje motocyklowe
asysty motocyklowe
Polska
lato 2021
motocyklowe obstawy weselne
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

W sobotę bierzemy ślub. Kochani, ratujcie. Wymarzyliśmy sobie, że na naszym ślubie pojawi się orszak złożony z kolumny motocyklowej, który będzie eskortował pojazd Państwa Młodych. Czy znajdą się chętni do pomocy? Zapraszamy Was wszystkich chętnych do nas, do kościoła, na ulicę….(…)


Takie mniej więcej ogłoszenie można bardzo często spotkać w social mediach i na forach motocyklowych, szczególnie w okresie letnim od maja do sierpnia. Eskorta motocyklowa na ślub to pomysł stary jak świat, ale teraz przeżywa swój renesans. Dawniej była to forma zarezerwowana wyłącznie dla braci motocyklowej. Przyjaciele, którzy przyjeżdżali na ślub znanego im kamrata motocyklowego, przybywali z potrzeby serca i życzliwości. Nie chodziło nawet o zrobienie oprawy wizualnej czy przyciągnięcie uwagi efektownym pomysłem, ale o aspekt tradycji i przynależności do grupy. Taka tradycja związana była ze zwyczajami i etykietą motocyklową, które wykształciły się w Polsce, nie tylko zresztą u motocyklistów. Tradycja ta nie jest zresztą rozpowszechniona tylko w naszym kraju. Jest to zjawisko znane na całym świecie. Tak samo jak bracia motocyklowi przyjeżdżają na ślub kamrata, podobnie robią rekonstruktorzy historyczni, wojskowi, rycerze, ratownicy i inne grupy, które uczestniczą w ślubach i pogrzebach, witają i żegnają znajomych podczas pierwszej i ostatniej drogi. Rytuał pożegnania i ślubu kamrata to element tradycji motocyklowej.

Tradycja zostaje, komercja wchodzi…


Od jakiegoś czasu tradycja się jednak również zmienia i komercjalizuje. Oczywiście można skorzystać z opcji klasycznej, czyli zaproszenia wszystkich znajomych motocyklistów, którzy metodą szeptaną przekażą info od ziomeczka do ziomeczka i potem zjadą tłumnie do kościoła. Nie zawsze się jednak udaje. Alternatywną opcją jest możliwość dodania ogłoszenia na forum i tą drogą rozpropagowanie wydarzenia, nie tylko wśród znajomych, ale i wśród wszystkich posiadaczy motocykli. Najlepiej dla młodych, żeby motocykle były duże, głośne i robiły sporo hałasu. Na Facebooku jest kilka grup dedykowanych tylko i wyłącznie ślubom w asyście braci motocyklowej. Na przykład grupa „Obstawy Weselne Przez Motocyklistów” to grupa lokalna ze Śląska licząca ponad 400 użytkowników - link tutaj. Warunkiem koniecznym, aby zostać przyjętym do grupy, jest akceptacja regulaminu i posiadanie miejsca zamieszkania na terenie Śląska. Poza tym grupa jest otwarta dla wszystkich, bez względu na wielkość silnika, rodzaj i typ motocykla. Można tu spotkać dwie grupy docelowe. Motocyklistów i pary ślubne. Pary ślubne mogą dodawać wydarzenie, ogłosić zapotrzebowanie i liczyć, że jakaś grupa motocyklowa lub samotni motocykliści przyjadą, aby narobić nieco hałasu. Warunkiem zamieszczenia ogłoszenia jest dodanie go z przynajmniej 14-dniowym wyprzedzeniem. Zazwyczaj znajdziemy tu kilkanaście aktualnych propozycji od par. Jest też trochę ogłoszeń właścicieli pojazdów, oczywiście tylko i wyłącznie z obszaru województwa śląskiego.

Chcemy konwój ryczących motocykli - wpadajcie...

Ogłoszeń jest zresztą mnóstwo, najczęściej na grupach motocyklowych działających lokalnie. Pary młode robią wszystko, aby wkupić się w łaski lokalnych ekip.
Z reguły ogłoszenie ukazujące się na kanałach socjalnych to dobra forma na rozpropagowanie wydarzenia, jednak nie zawsze na tyle skuteczna, aby zagwarantować odpowiednią liczbę motocyklowej obstawy. Co więcej, para młoda nie posiada w zasadzie informacji, ile rzeczywiście motocykli pojawi się na ślubie. Wiele tu zależy od okoliczności, pogody i komunikacji.


Grupy na Facebooku to dobra alternatywa dla par zainteresowanych asystami motocyklowymi, które zapraszają motocyklistów na ślub bez większych zobowiązań z obu stron. Można zamówić asystę motocyklową również bezpośrednio w klubie motocyklowym czy na forum motocyklowym. Z reguły nie są to spotkania komercyjne, ale ustawki spontaniczne, bazujące na wsparciu okazjonalnym i zasadzie życzliwości. Jeśli para będzie miała ochotę podziękować ekipie, to da im flaszkę lub kilka butelek napojów. Jest to całkowicie dobrowolne. Na takich spotkaniach większość określonych motocyklistów wpada spontanicznie, bez oczekiwań. Nie ma tam skomplikowanych programów jazdy, ról, preferencji pojazdów ani lidera. Przyjeżdża każdy, kto ma ochotę, motocykl i trochę czasu.

Jest z reguły spontaniczny luz i powszechnie znane miejsce spotu. Po imprezie zawsze można polatać wspólnie po okolicy, spotkać się lokalnie w grupie, a para młodych uda się wspólnie z zaproszonymi gośćmi dalej na imprezę. Tu zresztą są różne warianty. Z reguły asysta obejmuje też eskortę z kościoła do domu weselnego. W innych wypadkach asysta kończy się kościele.


Pary, które oczekują bardziej spektakularnych asyst, np. z udziałem tylko motocykli Harley-Davidson, mogą zamówić eskortę motocyklową w wyspecjalizowanych agencjach zajmujących się organizacją wesel, wynajęciem samochodów i robieniem asyst motocyklowych. Specjaliści od organizacji wesel są bardzo operatywni. Co rusz wymyślają nowe pomysły na organizację najbardziej widowiskowego wesela i bez problemu skontaktują się z właścicielami motocykli. Z reguły za przyjazd w dniu ślubu motocykli zabytkowych czy wyspecjalizowanych grup historycznych, trzeba już zapłacić. Wielkość parady nie jest w żadnym stopniu ograniczona i zależy tylko od finansów i możliwości przetargowych. Im większa obstawa motocyklistów, tym większe budżety, ale też wrażenia gości weselnych i wizualna strona wydarzenia wzrasta. Bo ranga wydarzenia rośnie, jeśli pojawi się więcej motocykli w jednym miejscu. No, ale w końcu czego się nie robi, by znajomi powiedzieli: „co to był za ślub”…

Efektowny orszak weselny z firmy... na zamówienie


Efektowny orszak weselny na własnym ślubie można sobie zamówić niczym w katalogu garnków i mebli. Tu zresztą wszystko zależy od inwencji zainteresowanych i oczywiście zasobności portfela. Bo o ile w przypadku grup społecznościowych dzieje się to wszystko na zasadzie dobrowolnej, to tutaj statyści są opłacani. Stawki są bardzo zróżnicowane. Uwzględniają lokalizację kościoła, rozkład miejsc, ilość przejechanych km, typy motocykli, ilość motocykli i podziały ról. Za pieniądze można zamówić ekipę z określonym profilowaniem. Asysta może być wedle życzenia np. tylko na motocyklach Harley-Davidson, BMW lub tylko na motocyklach klasycznych. Najbardziej droga opcja to inscenizacja na motocyklach historycznych i zabytkowych, które przyjadą prowadzone przez wystylizowaną odpowiednio ekipę. Chcesz motocykli radzieckich np. Ural z koszem, w inscenizacji z okresu II wojny światowej. Żaden problem. Równie proste będzie znalezienie asysty historycznej z okresu PRL-u, która przyjedzie na ślub Junakami, czy na wueskach. Zakres wyboru opcji jest bardzo zróżnicowany. Jest wiele firm i podmiotów, które mogą wynająć za pewną opłatą motocykl z koszem. Np. w Poznaniu koszt wynajęcia przyzwoitego K750 z koszem zaczyna się od 200 PLN, ale tylko do sesji zdjęciowej na terenie Poznania. Można również samodzielnie pojechać do ślubu, czy do kościoła. Wtedy jednak trzeba już zapłacić już - 600 PLN, zresztą opcji jest wiele. Info znajdziesz na profilu facebookowym pod nazwą: "Motocyklem do ślubu" - tutaj. Jest wielu właścicieli motocykli, którzy chętnie podjadą i użyczą Wam motocykla, oczywiście na pewnych zasadach.

Z reguły parada motocyklowa z udziałem motocykli, to również świetna scenografia do sesji zdjęciowej. Dobrze jest więc odpowiednio zaplanować i zintegrować szczegółowy program takiego zdarzenia i szczegóły z ekipą fotografów i filmowców. Ekipa zdjęciowa powinna dobrze wiedzieć, w jakim miejscu będzie przygazówka, a w jakim pan młody wyskoczy z samochodu i wskoczy nagle na motocykl, aby trochę zaszaleć z panną młodą. Cała akcja pomimo pozornej spontaniczności powinna więc być dokładnie przygotowana, co gdzie w jakim miejscu, aby połączyć ślub w jedną spójną całość z sesją zdjęciową i filmem. Najlepsze metodą będzie wcześniejsze rozpisanie scenariusza, dotyczącego ról i zachowań określonych osób. Bardzo ważne jest jednak, aby wyznaczyć rolę lidera asysty. Taka osoba spełnia rolę kluczową w planowaniu asysty ślubu, a liczenie na spontaniczność może się tutaj nie sprawdzić.

Forma i koncepcja ślubu


Forma i plan ślubu. Najczęściej asysta motocyklowa zaczyna się w domu pana młodego. Potem następuje wyjazd pana młodego do panny młodej. Dojazd do kościoła to kolejny punkt programu. Kościół jest momentem kluczowym dla całości. Z reguły najbardziej widowiskowym elementem całego rytuału jest przyjazd, wyjazd i wyjście z kościoła pary młodej szpalerem w asyście podniesionych do góry kasków. O ile udział w mszy świętej to kwestia zarezerwowana dla ścisłej rodziny, a większość braci motocyklowej pozostaje wtedy na zewnątrz, oczekując na zakończenie i wyjście, moment wyjścia pary z kościelnej bramy jest bardzo widowiskowy i robi emocjonalne wrażenie, szczególnie na gościach. Już na chwilę przed zakończeniem nabożeństwa, lider eskorty ustawia szpaler przybyłych motocyklistów w dwóch kolumnach. Każdy musi mieć w dłoni własny kask i oczekiwać na otwarcie bramy.

W momencie otwarcia bram kaski zostają podniesione do góry i para przechodzi pośrodku szpaleru.

Z reguły po złożeniu życzeń przez przybyłych gości następuje wyjazd pary młodej z kościoła, oczywiście w asyście motocyklowej i dość długiego orszaku samochodów i motocykli do domu weselnego. W tym momencie emocje już nieco opadły, młodzi są bardziej skorzy do kreatywnych akcji i atmosfera rozluźniła się, jest to najbardziej odpowiedni moment na zainicjowanie małych przygazówek i palenia gumy. Często, pan młody wsiada na motocykl (np. znajomego kamrata) i robi małe palenie gumy lub ustawkę przed fotografem. Ekipa eskorty motocyklowej rozjeżdża się dalej, a jeśli są takie uzgodnienia, kontynuuje dojazd wspólnie z samochodem do miejsca wesela.

Lider orszaku

Obojętnie czy asysta motocyklowa organizowana jest przez komercyjną agencję, czy grupa utworzyła się na Facebooku, wszystkie szczegóły związane z rozplanowaniem całej trasy i punkty przejazdu weselnego orszaku najlepiej dość szczegółowo uzgodnić z liderem orszaku. To on będzie odpowiedzialny za prowadzenie parady, ustalenie sobie asystentów i przejazdy do celów wedle ustalonych wcześniej punktów przejazdowych. Lider  zabezpiecza szyk motocykli wokół samochodu pary młodej i ustala kolejność eskorty, aby wyznaczeni motocykliści z eskorty mieli swoje wyznaczone funkcje. Ważnym elementem całości jest ustalenie z wyprzedzeniem ilości  motocykli biorących udział w eskorcie. Ma to znaczenie przy podejmowaniu przez lidera decyzji o szyku pojazdów i wyznaczonych rolach. Można powiedzieć, że już przy 10 motocyklach można zorganizować dość  efektowną wizualnie asystę motocyklową. Jeśli motocykli będzie więcej niż 10, to bardzo ważna staje się sprawa ustalenia przez lidera kolejności ról i zadań, aby nie zrobił się chaos.



Najlepiej gdy Lider wybierze sobie również asystentów. Najważniejsze role w paradzie weselnej można opisać następująco.

Rola Prowadzącego, czyli motocyklista, który będzie jechał na przodzie orszaku weselnego. Rola Bocznego to on pojedzie zewnętrzną częścią orszaku. Rola Zamykającego – zamknie orszak weselny. Rolę Prowadzącego najczęściej przejmuje Lider, ale nie jest to konieczne. Rola Blokującego to kilku motocyklistów, którzy zapewniają płynność przejazdu asysty ślubnej i gości ślubnych. To oni blokują w miarę możliwości (jeśli nie ma świateł) skrzyżowania, aby cała ekipa ślubna tj. motocykle i pojazdy dotarły (w jednym kawałku)do celu. Blokujący po zabezpieczeniu skrzyżować z reguły ponownie wracają na pozycję eskorty.



słowa kluczowe: motoeskorta, motocyklowe eskorty ślubne, konwoje motocyklowe, motocyklowe obstawy weselne 


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres