Trans Euro Trail - popularne TET liczy już 6510 kilometrów w Polsce

Trans Euro Trail
motocykle ADV
Polska
2022-24
Trasy off road Polska
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.79 (7 Votes)

 

Legalny „polski” offroad przez Polskę rozwija się z każdym rokiem. Sprzedaż motocykli ADV i turystycznych rośnie, branża kwitnie, a turystyczne enduro np. Pan America są jak mówi Jochen Zeitz, dyrektor generalny Harley-Davidson „najlepiej sprzedającym się modelem ADV w USA. W Polsce jest już ponad 3 tys. kilometrów tras motocyklowych prowadzących przez szutry i drogi wiejskie wyznaczonych w ramach TET. O największym projekcie pisaliśmy już wiele razy. Co to jest TET? Trans Euro Trail nazywany skrótowo TET, to ponad 51000 kilometrów turystycznych tras motocyklowych poprowadzonych w całej Europie, dedykowanych dla turystycznych enduro. Trasy przebiegają po drogach szutrowych, nieutwardzonych, leśnych i szlakach, które są wytyczone zgodnie z lokalnymi przepisami i regulacjami. Oznacza to, że przejazd trasami nie będzie prowadził do konsekwencji prawnych i mandatów, przynajmniej w założeniu. TET w Polsce na chwilę obecną składa się z 5 odcinków i liczy dokładnie ponad 3069,5 km.

Aktualizaja red: Tak było w 2022 r. Jak wygląda sieć autostrad offrodowych w Polsce w 2024 r. Wygląda imponująco. Projekt rozwija się w Polsce bardzo intensywnie i od 2022 r. aktywiści skupieni w wielu formalnych i nieformalnych grupach wyznaczyli kolejne ważne duże autostrady TET w Polsce przechodzące przez środek Polski, co więcej łączące się z wytyczonymi wcześniej szlakami. Dwa nowe szlaki łączą się w środku Polski w pobliżu miejscowości Poddębice i tym samym w Polsce w 2024 r. mamy ponad 6510 kilometrów wytyczonych dróg offroadowych w ramach projektu TET. Tak przez rok wytyczone zostało ponad 3 tys. kilometrów legalnych autostrad w Polsce. Legalny „polski” offroad przez Polskę rozwija się z każdym rokiem w trybie geometrycznym. Sprzedaż motocykli ADV i turystycznych rośnie, branża kwitnie. Poważnym zagrożeniem dla tego projektu może być jednak lobby ekologów i agendy zielonych ludków skupione w systemach decyzyjnych i lokalnych w wielu krajach, również w Polsce.

Tak jest w tej chwili w Wielkiej Brytanii, gdzie trwają dość intensywne prace i konsultacje nad całkowitym zakazem używania pojazdów silnikowych w wielu miejscach. Nie chodzi tu tylko o zakaz jazdy w parkach i rezerwatach, ale nawet na wsi. To kolejne genialne pomysły idące w kierunku Fit55 i zielonego ładu. Ma tam powstać nowa organizacja charytatywna jako jeden, strategiczny organ dla wszystkich szlaków krajowych i tym samym  ujednolicić zasady i dostęp do National Trails. Rządowy plan w GB ma oczywiście iść w kierunku unikania szkód dla środowiska. Chronione krajobrazy mają być zarządzane na poziomie rządowym, a nie lokalnym w ramach Planu Zrównoważonej Turystyki. Jazda motocyklem będzie oczywiście w takich miejscach, a nawet na wsi traktowana jako szereg zachowań antyspołecznych i wrogich. Organizacja Natural England ma wprowadzić nowy kodeks wsi i przeprowadzić kampanię komunikacyjną promującą zachowania odpowiedzialne społecznie i środowiskowo i przy okazji oczywiście zniechęcać motocyklistów do jazdy motocyklem i kupna hulajnog i elektryków.

Władze rozważają również udostępnienie władzom parków narodowych większego zakresu uprawnień wykonawczych, co może wprowadzić coraz więcej regulacji, a nawet stworzenie lokalnych organów kontrolnych i strażników. No, bo oczywiście dobrze jest mieć kogos od mandatów i ścigania haraczy na miejscu. W Polsce nie mamy na tym etapie, aż tak dalekich planów, ale sytuacja jest dynamiczna, a globalne rozwiazania mogą iść w kierunku wprowadzenia podobnych rozwiązań, również u nas. Zobaczymy.

Być może niebawem jazda motocyklem w GB po wsi będzie niebawem zakazana, powstanie miejscowa policja, która będzie wymagać specjalnych zezwoleń... Trwają już konsultacje w tym kierunku.

Czy TET jest legalny? TET zgodnie z regulaminem jest w większości na legalu i stara się omijać miejsca zakazane zgodnie z polskim prawem, np. drogi przez lasy (art. 29 ust. 1 ustawy o lasach: „Ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach.”) Nieoficjalnie mogą się jednak zdarzyć krótkie odcinki poprowadzone przez tereny kontrowersyjne pod względem prawnym.

Dwa miejsca na szlaku w Polsce są połączone z odcinkami w Niemczech i na Litwie. TET można zgodnie z regulaminem pobierać bez ograniczeń i bez zalogowania na stronie:

transeurotrail.org/Poland.


Zgodnie z 7 punktem regulaminu, GPX nie można jednak udostępniać innym podmiotom i sprzedawać na żadnym innym niż firmowym elektronicznym urządzeniu lub serwerze. Jest to projekt społeczny, chociaż zarządzany przez firmę Trans Euro Trail® Community Interest Company, Company No. 11371199, mającą bazę w Cragg Road, Mytholmroyd, Hebden Bridge, West Yorkshire, HX7 5HR, w Wielkiej Brytanii. O ile pobranie GPX jest bezpłatne trzeba uświadomić sobie, że Trans Euro Trail to raczej propozycja, a nie obligatoryjny kierunek podążania w plenerze i ścieżka w formie śladu może cechować się nieścisłościami, wadami, a nawet błędami.

Aktualizacja red. Mapa TET w Polsce. Aktualna na styczeń 2024 r. mapa dróg TET w Polsce. Widać, że powstało kilka połączeń dodatkowych w środku Polski, a trasa się rozwija dość intensywnie. Mamy dwie nowe autostrady. Pierwsza zaczyna się z północno zachodnich rubieży Polski. Początek szlaku na skraju województwa zachodnio-pomorskiego i lubuskiego, a szlak kończy się przed Lublinem na wschodzie Polski. Kolejny szlak przebiega z Mazur w kierunku zachodnio-południowej Polski. Po drodze ociera się o przedmieścia Olecka, Ostrołęki, dalej za Wyszogrodem mijamy Wisłę, Wartę i Jeziorsko, Stawy Milickie i wiele innych ciekawych krajobrazowo miejscówek.

Mapa poniżej pokazuje sieć dróg w 2022 roku. Widać zmiany.



Pięć odcinków TET w Polsce udostępniane jest bezpłatnie w Internecie na stronie: transeurotrail.org/Poland


Odcinek 1 to magistrala północ-południe prowadząca od granicy z Litwą, aż do Kazimierza Dolnego nad Wisłą, gdzie łączy się z odcinkiem 3 i biegnie do przejścia granicznego z Ukrainą w miejscowości Hrebenne. Długość odcinka numer 1 to 1063 km.

Odcinek 2 – uważany za najbardziej atrakcyjny przebiega w północnej Polsce z kierunku zachód-wschód, od miejscowości Krajnik Dolny położonej przy granicy z Niemcami, dalej na wschód przez najbardziej atrakcyjne miejsca znajdujące się w Drawieńskim Parku Narodowym, Borach Tucholskich. Następnie dwójka prowadzi na Malbork. W sieci można znaleźć objazd tego historycznego miejsca. Dalej trasa prowadzi przez Pojezierze Mazurskie aż do wsi Plewki, gdzie kończy się jednocześnie, łącząc z odcinkiem numer 1. Trasa odcinka numer 2 liczy razem 822 km.

Odcinek 3 w południowej Polsce prowadzi ze wschodu na zachód. Zaczyna się w Kazimierzu Dolnym, mija Bałtów, Sieradowicki Park Krajobrazowy, Pustynię Siedlecką, a kończy się we wsi Luboszyce pod Opolem. Trasa odcinka numer 3 liczy 490 km.

Odcinek 4 poprowadzony został w południowej Polsce ze wschodu na zachód. Początek zaczyna się we wsi Luboszyce, (na zakończeniu odcinka numer 3) biegnie wzdłuż Odry, przecina Park Krajobrazowy Doliny Bobru i kończy się w miejscowości Lubomierz. Trasa liczy 318 km.

Odcinek 5 wyznaczony został niedawno, bo w 2021 roku w zachodniej Polsce. Start tego odcinka znajduje się na północy we wsi Jarosławsko, dalej przez Strzelce Krajeńskie, Skwierzynę, Krosno Odrzańskie, Nowogród Bobrzański, Żagań, Szprotawę, Bolesławiec, Lwówek Śląski i kończy się w Lubomierzu. Piątka liczy 377 km i ma najwięcej interesujących POI wśród wszystkich polskich odcinków trasy.  

 

Warto również wspomnieć o innych projektach w Polsce dedykowanych turystyce motocyklowej off road. W sieci jest już kilka podobnych projektów, w których można znaleźć sprawdzone i opisane ścieżki w formie gpx.

- Wikiloc – Trasy świata - pobieranie bez ograniczeń po zalogowaniu - wikiloc.com. Projekt ma dwie opcje bezpłatną i opcje pro - płatną. Ostatnio mocno się rozwinął, można tu znaleźć mnóstwo ścieżek wrzucanych z podziałami tematycznymi wraz ze zdjęciami.

- „Kompleksowa mapa dróg nieutwardzonych w Polsce”, - to mapa dróg leśnych i polnych, obiekty sieci drogowej należące do kategorii gminnych i powiatowych, nawierzchnie nieutwardzone takie jak żwir, grunt naturalny, nawierzchnia gruntowa. udostępniana w formie cyfrowej, z podziałem na województwa. Pobieranie bez ograniczeń bez zalogowania. Ścieżki są w formie kml, ale dla chcącego nic trudnego, można to jakoś zamienić na bardziej czytelne formaty. Mapa została utworzona na podstawie Bazy Danych Obiektów Topograficznych BDOT10k dostępnej w portalu geoportal.gov.pl. Projekt nie był aktualizowany od marca 2021 r., ale wydaje się, że niewiele się zmieniło od tego czasu i mapy są dość aktualne: Pobierz projekt tutaj.

Poniżej screen strony:



Rats - Regional Adventure Trails - projekt alternatywny dla TET, realizowany przez grupę aktywistów skupionych w grupach FB i na własnym forum. Mają swoje zastępy enduroludków, którzy penetrują okolice w zorganizowanych watahach, szukając szutrów i leśnych skrótów. Swoje odwoje wojowników wystawia tutaj z Ratsami również grupa Łowców Niewygód. Chwalą się, że w 2022 r. udało się im utworzyć 8 autostrad, liczących 8 tys. kilometrów dróg offowych w Polsce. Ścieżki obejmują tylko Polskę, więc wynik jest imponujący. Trudno jednak potwierdzić te śmiałe oświadczenia i sprawdzić dokumentację, gdyż Rats są grupą hermetycznie zamkniętą i nie możliwości pobrania żadnej trasy. O ile podobne projekty jak TET i kompleksowa mapa dróg nieutwardzonych jest dostępna w sieci za darmo dla każdego i łatwo wszystko sprawdzić, projekt Rats jest udostępniany tylko dla zamkniętej grupy własnych wyznawców. Obowiązują tam hierarchiczne zasady zależności, a wszystko spowija aura tajemnicy. Tymczasem nawet zwyczajowa rejestracja na forum bez znajomości właściwych członków społeczności, którzy są dobrze umocowani w strukturze władzy, nie jest możliwa. Przeczytanie regulaminów i instrukcji jakiegoś członka zarządu, który wymyślił te wszystkie zasady zajmuje już kilka godzin, a potem okazuje się, że dostęp do ścieżek jest tylko dla wybrańców, mających trzeci stopień masońskiego dan. Nie ma żadnej możliwości swobodnie pobrać tracki z netu, a droga do zostania wybrańcem przypomina drogę przez mękę. Wejście na własne ryzyko. Więcej o projekcie Ratsów przeczytasz tutaj.


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres