Honda CRF1100 sprzedawana z usterką fabryczną

CRF1100
informacja
Polska
20.12.2024
Honda
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

 

 

20 grudnia 2024 r. zgłoszono w Belgii poważne błędy w oprogramowaniu motocykli  Honda CRF 1100. Wg. autorów raportu nr. SR/03741/24 motocykle CRF 1000 nie są zgodne z rozporządzeniem w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów i powinny utracić taką homologację. Błąd dotyczy motocykli wyprodukowanych w przedziale od 8 lipca 2021 r. do 15 października 2024 r. więc dość szerokiej grupy motocykli, głównie sprzedawanych w Portugalii i Polsce. Na skutek nieprawidłowego ustawienia oprogramowania fabrycznego w elektronicznym module sterującym, może dojść do niebezpiecznych dla kierującego reakcji motocykla. Takie sytuacje wg. autorów alertów mogą spowodować ryzyko wypadku lub kolizji. Sytuacja może pojawić się w momencie, gdy użytkownik naciśnie pedał gazu, aby przyspieszyć. Wtedy na skutek błędów w oprogramowaniu, system może włączyć funkcję kontroli trakcji, która będzie mieć negatywny wpływ na reakcję przepustnicy i skutkować brakiem przyspieszenia. Problem został opisany w raporcie - alercie nr. SR/03741/24, który można zobaczyć tutaj.

W opinii raportującego błędy dotyczą nieprawidłowego ustawienia oprogramowania. Sterowanie może działać nieprawidłowo. Może to spowodować upadek rowerzysty, stwarzając ryzyko obrażeń.
Przepisy prawne (na poziomie UE) i normy europejskie, według których produkt został przetestowany i nie były zgodne.
   
    
Jakich pojazdów dotyczy usterka - Kraj pochodzenia motocykla: Japonia 


Homologacja typu/model WE


    e4*168/2013*00115*01
    e4*168/2013*00118*01
    e4*168/2013*00172*00
    e4*168/2013*00174*00

Prawdopodobnie usterka dotyczy oprogramowania zastosowanego w sześcioosiowym bezwładnościowym module IMU (Inertial Measurement Unit), który ma kontrolować 7-poziomowy układ Bosch MM7.10 system HSTC (Honda Selectable Torque Control), 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła i inne czujniki i podzespoły. np. układ ABS do pokonywania zakrętów. Zastosowany (IMU) mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia wzdłużnego, kąty obrotu, przyspieszenie zmian. Pozwala to na zarządzanie przyczepnością tylnego koła (Rear Lift Control) za pomocą elektronicznej przepustnicy TBW (wprowadzone już 2018 r.) i systemu HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez system ABS w czasie pokonywania zakrętów, unoszeniem przedniego koła (Wheelie Control). System kontroli unoszenia przedniego koła jest regulowany, a kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami pracy Wheelie Control.
 

    


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres