![]() |
Buspasem po Wawie |
![]() |
otwarcie buspasów w Warszawie |
![]() |
cała Polska |
![]() |
06.2020 |
![]() |
miasta |
![]() |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote) |
Od czerwca 2020 r. motocykliści będą mogli jeździć po buspasach zupełnie legalnie w całej Warszawie. Zmiany zostały już przyklepane administracyjnie i aby korzystać z tych uprawnień konieczne jest tylko wprowadzenia znaków poziomych na asfalcie. Część zmian została już wprowadzona na wydzielonych ulicach, np: na ulicy Radzymińskiej. W kolejnych terminach służby poprawią kolejne miejsca. Tym samym prawo do korzystania z buspasów dla jednośladów stanie się w pełni zasadne w innych miejscach w stolicy. Władze Warszawy planują sukcesywne wprowadzenie nowego systemu na wszystkich stołecznych ulicach z buspasami. Udostępnione zostaną: ul. Puławska (za Doliną Służewiecką do ul. Niedźwiedzia w obu kierunkach), Bitwy Warszawskiej (na odcinku Grójecka – Al. Jerozolimskie) oraz Modlińska (na odc. Kuklińskiego – Elektronowa).
Wg. ratusza dopuszczenie motocyklistów do uprzywilejowania względem innych uczestników, wymagało zmiany organizacji ruchu, dopracowania koordynacji sygnalizacji świetlnej. Ten proces trwał prawie 2 lata. Ratusz utrzymuje, że kieruje się przede wszystkim bezpieczeństwem. W tym celu sprawdzał przez dwa ostatnie sezony jak taka zmiana wpłynie na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Wnioski okazały się pozytywne, "nie mieliśmy uwag krytycznych” – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Z buspasów będą mogły korzystać również karetki pogotowia jadące bez sygnału, Taxi, pojazdy uprzywilejowane. Warszawa nie jest pierwsza w udogodnieniach dla motocyklistów. Wcześniej postąpiły tak również inne miasta w Polsce. W Bydgoszczy można jeździć od 2017 r. We Wrocławiu prezydent Sutryk pozwolił na jazdę od sierpnia 2019 r. W Łodzi buspas na ul. Inflanckiej był udostępniony już od 2015 r., głównie dzięki staraniom Tomasza Kacprzaka, przewodniczącego łódzkiej Rady Miejskiej i lobbingowi społeczności łódzkich bikerów. Potem weszły dodatkowe uprawnienia. Co więcej, w tym mieście motocykliści są traktowani całkowicie wyjątkowo i mają możliwość wjazdu na ulice wyłączone z ruchu: Kilińskiego, Kopernika, Legionów, Zielonej i Narutowicza.
Wg. ratusza dopuszczenie motocyklistów do uprzywilejowania względem innych uczestników, wymagało zmiany organizacji ruchu, dopracowania koordynacji sygnalizacji świetlnej. Ten proces trwał prawie 2 lata. Ratusz utrzymuje, że kieruje się przede wszystkim bezpieczeństwem. W tym celu sprawdzał przez dwa ostatnie sezony jak taka zmiana wpłynie na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Wnioski okazały się pozytywne, "nie mieliśmy uwag krytycznych” – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Z buspasów będą mogły korzystać również karetki pogotowia jadące bez sygnału, Taxi, pojazdy uprzywilejowane. Warszawa nie jest pierwsza w udogodnieniach dla motocyklistów. Wcześniej postąpiły tak również inne miasta w Polsce. W Bydgoszczy można jeździć od 2017 r. We Wrocławiu prezydent Sutryk pozwolił na jazdę od sierpnia 2019 r. W Łodzi buspas na ul. Inflanckiej był udostępniony już od 2015 r., głównie dzięki staraniom Tomasza Kacprzaka, przewodniczącego łódzkiej Rady Miejskiej i lobbingowi społeczności łódzkich bikerów. Potem weszły dodatkowe uprawnienia. Co więcej, w tym mieście motocykliści są traktowani całkowicie wyjątkowo i mają możliwość wjazdu na ulice wyłączone z ruchu: Kilińskiego, Kopernika, Legionów, Zielonej i Narutowicza.
Jakie miasta udostępniają jeszcze buspasy w Polsce motocyklom?
Do miast tych należą: Wrocław, Kraków, Poznań, Warszawa, Trójmiasto, Szczecin, Kielce
Natomiast na takie uprawnienia ciągle muszą czekać motocykliści z Torunia, Białegostoku, Lublina i Olsztyna.
Natomiast na takie uprawnienia ciągle muszą czekać motocykliści z Torunia, Białegostoku, Lublina i Olsztyna.