Województwo kujawsko-pomorskie podnosi wiek pojazdu zabytkowego

 wiek pojazdu, który może być zarejestrowany jako zabytkowy
Zabytkowe od 40.
Rejestracja na żółtych
kuj-pom
2024
pojazdy zabytkowe
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)


W Polsce wprowadzane są coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące rejestracji pojazdu na żółtych tablicach. Kolejne województwo podnosi wiek pojazdu zabytkowego. Tym razem jest to województwo kujawsko-pomorskie, które od 1 grudnia 2024 roku zmienia kryteria rejestracji pojazdów zabytkowych. Wcześniej było to 30 lat. Obecnie, aby ubiegać się w wydziale komunikacji o rejestrację na żółte, limitem będzie 40 lat. Zmiana ta wchodzi niebawem, tak więc pozostało niewiele czasu dla tych, którzy planowali udać się do rzeczoznawcy o wypisanie białej karty, a następnie rejestrację na starych zasadach. Pomoc w rejestracji i w miarę sprawne załatwienie zmian, oferują wyspecjalizowane agencje rzeczoznawców. Chodzi tu nie tylko o właściwe wypisanie białej karty, ale też przygotowanie dokumentacji fotograficznej i technicznej motocykla, a następnie załatwienie lub pomoc w załatwieniu spraw w urzędzie i u konserwatora zabytków. 


Dlaczego wprowadzane są przez urzędy wojewódzkie zmiany kryteriów rejestracji. Tu opinie są dość różne. Jednym z powodów wymienianych w sieci jest  nadużywanie rejestracji przez youngtimery. Tych pojazdów jest coraz więcej, a konserwator musi każdy wniosek wnikliwie sprawdzić, aby trafił on do ewidencji zabytków. Jest to jednak wierzchołek góry. Często wymienianym  na forach powodem masowego pobierania żółtych jest planowanie wprowadzenia Stef Czystego Powietrza i związanym z tym zakazem wjazdu do miasta dla pojazdów niespełniających norm Euro 4 i Euro5. Takie strefy powstały już w Polsce, w Krakowie i Warszawie. Kolejne większe miasta chcą pod pozorem czystego powietrza zakazać wjazdu starszym pojazdom. Po wyborze nowego prezydenta (osoby z opcji pro-europejskiej), zmiany w kierunku zielonego ładu mają znacząco przyśpieszyć. Z opinii w necie można wywnioskować, że nowy prezydent z pewnością przyklepie wiele zmian klimatycznych nakręcanych przez eurokołchoz. Pojazdy zabytkowe  na żółtych tablicach nie będą podlegać restrykcjom i zakazom. Wpisane do ewidencji zabytków, nie będą się musiały dostosowywać aktualnie obowiązujących wymogów. Posiadanie takiego pojazdu w świecie pełnym zakazów i restrykcji, będzie oznaką nie tylko prestiżu, ale też wolności. A dla rodaka wolność jest stanem najwyższej konieczności, bo jak mówi stare przysłowie, "nie będzie Niemiec pluł nam w twarz". Opinie w sieci są więc mocno podzielone. Żółte tablice są obecnie bardzo popularne i mają oczywiste plusy.

W 2020 r. zarejestrowano 2060 pojazdów na żółtych tablicach rejestracyjnych. Żółte blachy na motocyklach zostały założone 637 razy, co stanowi 30,9% wszystkich rejestracji. Pod względem wieku najczęściej wydawano tablice pojazdom z lat 1980-1989 (35,8%) i roczników 1970-1979 (24,6%). Najmniej jest zabytków mających 60 lat i więcej. Stanowią one tylko 10-procentowy udział w rejestracjach z żółtymi tablicami w 2020 r. Najstarszym zarejestrowanym modelem w Polsce w 2020 r. był amerykański Maxwell z 1909 roku i Ford T z 1915 r. Jeśli chodzi o motocykle najstarszym modelem był wyprodukowany w 1927 roku niemiecki NSU i Harley-Davidson z 1928 r. Najmłodszym motocyklem jaki ubiegał się o status zabytkowego był Royal Enfield z 2006 roku.


Jakie korzyści ma rejestracja na zabytek?


1. Pojazdy zabytkowe są zwolnione z ciągłości OC, można kupić ubezpieczenie tylko na chwilę...(nie dostaniemy kary z UFG)
2. Pojazdy zabytkowe przechodzą tylko jeden przegląd techniczny, który jest bezterminowy technicznych.
3. Podczas kolizji/ wypadku, wartość pojazdu wyliczana jest na podstawie wartości kolekcjonerskiej, a nie katalogu.
4. Za pojazdy zabytkowe nie trzeba płacić cła i akcyzy, sprowadzając taki pojazd spoza UE.
5. W przypadku braku dokumentów, dowodu rejestracyjnego pojazdy można zarejestrować na zabytkowy.



Przypomnijmy, że w każdym województwie przepisy są odmienne i inaczej interpretują wymagania za żółte tablice. Wiek pojazdu jest tylko jednym w wielu elementów, jakie musi spełnić pojazd, aby dostać wpis do ewidencji zabytków. Najbardziej restrykcyjne przepisy dotyczące wieku pojazdów są obecnie w województwie podlaskim i łódzkim, gdzie wymagane jest 50 lat. W tym roku zmiany wprowadzono również w województwie wielkopolskim, zachodniopomorskim i od grudnia 2024 r. w kujawsko-pomorskim.

Info o zmianach: wytyczne Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków nr 17/1024 z dnia 22 paździemika 2024 r. U góry aktualna mapa przedstawiająca wiek pojazdu, który może być zarejestrowany jako zabytkowy.



 


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres