Rejestracja na zabytek | |
żółte tablice | |
Polska | |
2024/25 | |
motocykle zabytkowe | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.83 (3 Votes) |
Motocykl lub pojazd może otrzymać żółte tablice pod warunkiem wpisu do rejestru zabytków. Uzyskanie takiego wpisu pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków jest procesem dość pracochłonnym i kosztownym, co więcej w każdym województwie zasady uzyskiwania tablic są odmienne. W Polsce wprowadzane są sukcesywnie coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące rejestracji pojazdów zabytkowych. Pomoc w rejestracji i w miarę sprawne załatwienie rejestracji oferują wyspecjalizowane agencje rzeczoznawców, ale można to również zrobić samodzielnie. Na początku konieczne jest wypełnienie specjalnego wniosku oraz KARTY EWIDENCYJNEJ RUCHOMEGO ZABYTKU TECHNIKI. Aby dokonać rejestracji na zabytek, pojazd musi spełniać określone warunki, tj. mieć przynajmniej 40 lat (w zależności od województwa), nie być produkowanym minimum 15 lat, oraz uzyskać wpis do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków, Centralnej Ewidencji Dóbr Kultury lub Inwentarza Muzealiów. Motocykl powinien posiadać 75% oryginalnych części oraz być w dobrym stanie technicznym. Z reguły właściciel będzie musiał przedstawić dokumentację techniczną pojazdu i uzyskać dodatkowe ekspertyzy, potwierdzające zabytkowy lub unikalny charakter motocykla. Jak uzyskać żółte blachy na pojazd młodszy? Konieczne będzie posiadanie kolekcji, minimum trzech pojazdów. Więcej w artykule.
Jakie są kryteria włączania KARTY EWIDENCYJNEJ RUCHOMEGO ZABYTKU TECHNIKI?
Wytyczne w każdym województwie są inne i w opiniach kolekcjonerów i środowiska są niespójne. Mają utrudnić, zamiast ułatwić pozyskanie perełek motoryzacji do puli zabytków. Wypełnienie wniosku może być ocenione przez urzednika arbitralnie, a postać instrukcji jest napisana zagmatwanym, językiem. Co prawda wytyczne dopuszczają wprowadzenie do ewidencji pojazdów młodszych niż 25 lat (teraz 40) o ile są egzemplarzami unikatowymi. To jednak, czy taki model zostanie uznany za unikalny, jest kwestią subiektywnej oceny urzędnika. Włączenie karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki do wojewódzkiej ewidencji zabytków może nastąpić na wniosek właściciela pojazdu bądź z urzędu za jego zgodą. Każda karta pojazdu objęta wnioskiem o włączenie do wojewódzkiej ewidencji zabytków podlega indywidualnej ocenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Jakie cechy ocenia konserwator zabytków podczas dokonywania oceny podstaw włączenia ruchomego zabytku techniki - pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków?
Pojazdy i motocykle
A: wiek pojazdu – ostatnio wiek pojazdu, to co najmniej 40 lat. W każdym województwie obowiązują nieco odmienne kryteria wiekowe, patrz mapka poniżej.
- pojazd nie może być produkowany w danym modelu od 15 lat i posiada minimum 75% zachowanych części oryginalnych.
B: pojazd charakteryzuje się przynajmniej jedną z cech:
a) unikatowe rozwiązanie konstrukcyjne lub technologiczne, innowacyjne dla okresu produkcji pojazdu;
b) dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej;
c) rzadkość występowania zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym;
d) został odrestaurowany lub odtworzony wiernie, na bazie oryginalnych dokumentów, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji;
e) jest powiązany z ważnymi wydarzeniami historycznymi, z osobami powszechnie uznanymi za wyjątkowo ważne lub osiągnięciami sportowymi
f) dokonane zmiany pojazdu – modernizacje, zasługują na miano „świadectw rozwoju technicznego”;
Kolekcje pojazdów i motocykli-powyżej 3 szt. (kryteria oceny)
Kolekcję stanowi zbiór co najmniej trzech pojazdów w wieku 40 lat i starszych i nieprodukowanych od lat 15 (w modelu), gromadzonych według jasno określonych zasad. Kolekcję będzie można powiększyć w przyszłości o pojazd unikatowy, który może być młodszy niż 40 lat pod warunkiem, że pojazd nie jest produkowany od 15 lat oraz pojazd ten musi spełniać kryteria według których gromadzona jest kolekcja (być zgodny z jej charakterystyką);
- pojazd ten musi posiadać minimum 75% zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły);
- wartość kolekcjonerska takiego pojazdu musi być zweryfikowana przez dwóch niezależnych rzeczoznawców techniki motoryzacyjnej;
- pojazd musi spełniać kryteria i cechy pojazdu zabytkowego powyżej wymienione.
Jakie formularze trzeba złożyć?
- wniosek o włączenie pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków
- 2 egzemplarze karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, wykonane przez: rzeczoznawcę samochodowego wybranego z aktualnej Listy Rzeczoznawców Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (z dziedziny pojazdów zabytkowych), albo przez właściciela pojazdu, ściśle według wzoru Narodowego Instytutu Dziedzictwa, zgodnie z obowiązującą instrukcją opracowania karty i wzorami. Takie wzory i przykłady można znaleźć na stronie np. tutaj. W przypadku wypełnienia samodzielnie (co nie jest jednak takie łatwe) należy dołączyć opinię techniczną o oryginalności głównych podzespołów pojazdu, sporządzoną przez rzeczoznawcę.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, Wojewódzki Konserwator Zabytków włącza kartę ewidencji ruchomych zabytków techniki wykonaną dla pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków, wydając jednocześnie stosowne potwierdzenie.
- Oświadczenie dotyczące praw własności pojazdu. Bez niego nie uzyskamy wpisu do eweidencji.
- Przygotowanie karty ewidencyjnej zabytku.
- Przed złożeniem wniosku należy wykonać lub zlecić do wykonania kartę ewidencyjną zabytku. Karta musi być wykonana zgodnie z wzorem i instrukcją Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
- Wzór karty ewidencyjnej zabytków ruchomych techniki.
- Wzór załącznika do karty ewidencyjnej.
Ile lat musi mieć motocykl, żeby dostać żólte tablice?
Obecnie kryterium wiekowe wzrosło w większości województw z 30 do 40 lat i minimum 15 lat od końca produkcji. W każdym województwie przepisy są odmienne i urzędy i konserwatorzy inaczej interpretują wymagania za żółte tablice. Wiek pojazdu jest tylko jednym w wielu elementów, jakie musi spełnić pojazd, aby dostać wpis do ewidencji zabytków. Najbardziej restrykcyjne przepisy dotyczące wieku pojazdów są obecnie w województwie podlaskim i łódzkim, gdzie wymagane jest 50 lat od daty produkcji motocykla. W 2024 r. zmiany wprowadzono w województwie wielkopolskim, zachodniopomorskim i (od 1 grudnia 2024 r. )w kujawsko-pomorskim.
Jak zacząć?
Nie jest łatwo wypisać samodzielnie kartę ewidencyjną zabytku. Wystarczy mały błąd i urzędnik może odrzucić złożony wniosek. Jednak po zapoznaniu się z dokładną dokumentacją jest to w pełni możliwe. Podczas kwalifikowania kart ewidencyjnych pojazdów zabytkowych do włączenia do wojewódzkiej ewidencji zabytków urzednicy biorą pod uwagę zapisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840), tj.: art. 3. ust. 1 (...) rzecz ruchoma, będąca dziełem człowieka lub związana z jego działalnością i stanowiąca świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową, art. 6. ust. 1, pkt 2 lit. d. (...) ruchomy zabytek techniki to środek transportu taki który świadczy o kulturze materialnej, charakterystycznej dla dawnych i nowych form gospodarki, dokumentującymi poziom nauki i rozwoju cywilizacyjnego;
Podczas wypełniania wniosku pamiętaj, że konieczne jest wypełnienie wszystkich rubryk. Pominięcie kilka rubryk, spowoduje odrzucenie wniosku lub wezwanie do uzupełnienia wniosku, co wydłuży procedurę.
Koszta rejestracji motocykla na zabytek
Koszt rejestracji motocykla na żółtych tablicach może się różnić w zależności od metody jaką zastosujemy i regionu Polski. Jeśli nie mamy pojęcia o wypełnianu karty ewidencyjnej potrzebna będzie wiedza ekspercka i przeprowadzenie dodatkowych ekspertyz. Z reguły koszt wynajęcia odpowiedniej agencji, która zajmie się wszystkim to koszt 1500-4000 PLN. Rejestracja motocykla na zabytek samodzielnie będzie kosztować w 2025 roku od 700 zł do 1500 zł, w zależności od wymaganych procedur.
Do kosztów należy doliczyć koszta wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy z branży motoryzacyjnej, wypełnienia białej karty, zaświadczenia z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (OSKP) czterech fotografii motocykla, Tuzyskania tablic rejestracyjnych i rejestracji motocykla w urzedzie komunikacji.
przybliżone koszty
- Przygotowanie białej karty: koszt około 300 do 700 zł.
- Uzyskanie ekspertyzy technicznej od uprawnionego rzeczoznawcy - 300 - 800 zł
- Badanie techniczne 100-300 zł.
- Wpis motocykla do ewidencji zabytków: opłata wynosi 5,50 zł.
- Tablice rejestracyjne 50 zł.
- Rejestracja motocykla: opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego i żółtych tablic w wydziale komunikacji wynosi 200,50 zł
Jakie korzyści ma rejestracja na zabytek?
1. Pojazdy zabytkowe są zwolnione z ciągłości OC, jadąc na zlot można kupić ubezpieczenie krótkoterminowe na minimum 30 dni...(nie dostaniemy kary z UFG).
2. Pojazdy zabytkowe przechodzą tylko jeden przegląd techniczny, który jest bezterminowy technicznych.
3. Podczas kolizji/ wypadku, wartość pojazdu wyliczana jest na podstawie wartości kolekcjonerskiej, a nie katalogu.
4. Za pojazdy zabytkowe nie trzeba płacić cła i akcyzy, sprowadzając taki pojazd spoza UE.
5. W przypadku braku dokumentów, dowodu rejestracyjnego pojazdy można zarejestrować na zabytkowy.
Wady rejestracji auta jako zabytek
- dość żmudny i kosztowny proces rejestracji.
- konieczność informowania konserwatora zabytków o zmianach. Co więcej bez zgody konserwatora zabytków nie można wymieniać głównych elementów, zmieniać koloru nadwozia.
- brak możliwości ponownego wzięcia „białych tablic”.
- nie można korzystać oficjalnie z pojazdu w celach zarobkowych.
- konieczność uzyskania od konserwatora zabytków pozwolenia na wywóz za granicę (pojazd starszy niż 50 lat i o wartości większej niż 32 000 zł).
- w przypadku sprzedaży motocykla zabytkowego za granicą, będzie konieczność zapłacenia opłaty w wysokości 25% wartości auta. Taki fakt trzeba zgłosić, gdy chcemy sprzedać pojazd.
Przepisy wyodrębniają pojęcie pojazdu historycznego. Ne każdy pojazd historyczny jest pojazdem zabytkowym. Informacje na temat pojazdu historycznego znajdziesz w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, a mówi o tym art. 2. ust. 1 pkt 11.
„(...) pojazd historyczny:
a) pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazd wpisany do księgi inwentarza muzealiów zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencjonowania dóbr kultury w muzeach,
c) pojazd mający co najmniej 40 lat,
d) pojazd mający co najmniej 25 lat i uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji”.
W artykule dowiesz się...
- ile lat musi mieć samochód, żeby był zabytkiem?
- jak zarejestrować samochód jako zabytek?
- Ile kosztują żółte tablice zabytkowe?