Miejsce: Przełęcz St.Gotthard (Św. Gotarda)- Szwajcaria
Trasa: stara droga przez masyw St.Gotthard - Tremola - asfalt, kamienie
Długość trasy: 22,3 km
Trasa: Hospental - Airolo
Max nachylenie: 9%
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.40 (5 Votes)
Zaczynamy w Airolo. To mała mieścina, ale dla nieświadomych, warto wspomnieć o ponad trzystu robotnikach, którzy stracili życie wykuwając tunele i wysadzając skały. Nie była to łatwa praca, a zatrudnieni głównie z Piemontu w północnych Włoszech robotnicy zarabiali 4-5 franków dziennie. W Airolo znajdziecie pomnik wykonany w brązie, z reliefem autorstwa Vincenzo Veli z 1882 r poświęcony ofiarom linii Gotharda.
Mamy dwie drogi. Nową i starą. Nowa nie ma w sobie jak na warunki szwajcarskie nic specjalnego, chociaż jest bardzo widokowa i ma również wiele zakrętów,. Jest przede wszystkim dużo szybciej do przejechania. Znajdują się tutaj również co pewien czas parkingi. Mamy więc mozliwość fotografowania starej trasy leżącej w dole doliny. Nową drogą jadą prawie wszyscy i droga wybudowana została powyżej starej. My polecamy starą drogę, która jest najbardziej malownicza i interesująca. Nazywana jest Tremola. Żeby znaleźć wjazd na starą drogę trzeba się jednak trochę wyslilić, bo wszystkie kierunkowaskazy wskazują na nową. Pytajcie więc, albo szukajcie na trasie kierunkowskazów "Tremola".
Przełęcz św. Gotarda i droga na nią (stara)prowadząca (Passo del San Gottardo )znana już była w średniowieczu. Jej znaczenie historyczne jako ważnego traktu handlowego było trudne do przecenienia. Już na początku XV wieku, przełęcz przekraczało rocznie około 10.000 ludzi i 9000 jucznych mułów, które transportowały towary handlowe z Włoch do Szwajcarii i dalej do do Niemiec. Poza wykorzystaniem handlowym, trakt stanowił drogę tranzytową w transporcie pasażerskim ludzi, kurierów zajmujących się przenoszeniem poczty, a nade wszystko w czasie wojen umożliwiające ruchy wojsk i żołnierzy W związku z tym starano się wszystkimi możliwymi sposobami utrzymać drożność trasy w zimie.
Aby umożliwić ruch na drodze wybudowano wiele kamiennych mostów nadając im osobliwe nazwy jak Most Diabła. Resztki starego szlaku handlowego, są w niektórych miejscach nadal widoczne, np. w pobliżu hospicjum lub na kaplicy. Kiedy w 1882 roku otwarto obok konkurencyjne połączenie kolejowe, droga została trochę zapomniana i straciła na znaczeniu. Dopiero w latach gwałtownej ery motomobilów stała się ponownie uczęszczana i przejeżdżana. Pierwszy automobil wjechał na przełęcz w 1895 roku. Motoryzacja i turystyka masowa sprawiła, że wymieniono część pokrycia starej drogi na podłoże z kamieni granitowych, które pozostało do dziś. Znaczenie starej drogi jako ważnego węzła komunikacyjnego upadło dopiero w XX wieku, kiedy to wybudowano w ścianie tunel ( St. Gotthard: Uri / Tessin) i autostradę północ - południe przez Alpy stanowiącej fragment autostrady A2 od szwajcarskiej Bazylei do Chiasso, pomiędzy Niemcami a Sycylią. W momencie budowy z długością 16,918 km, był najdłuższym tunelem drogowym na świecie, dopóki norweski Laerdal, o długości 24,51 km, nie zepchnął go na drugie miejsce jesienią 2000 roku.
33.8 km, n/a