![]() |
Mahindra Group będzie produkować BSA |
![]() |
motocykle |
![]() |
GB, Indie |
![]() |
2020 |
![]() |
Mahindra Group |
![]() |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes) |
Firma związana kapitałowo z Mahindra Group - planuje rozpocząć w Wielkiej Brytanii produkcję motocykli pod marką BSA. W ramach inwestycji rządowej otrzyma grant w wysokości 4,6 miliona funtów. Czy nastąpi przebudzenie po 3 letnim śnie?
Kultowa brytyjska marka motocyklowa BSA została kupiona przez Mahindra Group w 2016 r. za 5,4 miliona dolarów przez Classic Legends Private Limited (CLPL), w której Mahindra posiada 60 procentowy pakiet akcji. Od tego czasu niewiele się działo w temacie. BSA sprzedawała tylko koszulki z logosem marki. Niedawno pojawiła się jednak nowa, eklektryzująca informacja, która została potwierdzona przez prezesa korporacji - Ananda Mahindra. Firma planuje przywrócić kultową brytyjską markę motocyklową BSA w Wielkiej Brytanii. Zapowiada, że pierwsze motocykle będą zjeżdżać z linii produkcyjnej (w pobliżu) starej fabryki BSA w Small Heath w Birmingham w połowie przyszłego roku. Ma powstać nowa fabryka w pobliżu starego terenu fabrycznego. Mahindra zapowiada również budowę ośrodka badawczego w Banbury w hrabstwie Oxfordshire, gdzie będą projektowane głównie motocykle elektryczne. Centrum techniczno-projektowe w Banbury będzie kosztować 9,5 miliona funtów. Połowę kosztów tj. 4,6 miliona funtów zostanie sfinasowane z rządowego Advanced Propulsion Center, które wspomaga obiecujące projekty motoryzacyjne. Classic planuje również wybudować fabrykę w pobliżu Coventry, która stworzy 45 kolejnych miejsc pracy.
Mahindra & Mahindra i spółka zależna planuje uruchomić produkcję motocykli klasycznych i elektryków, na którą rząd Wielkiej Brytanii wyasygnował dla BSA Company grant w wysokości 4,6 miliona funtów.
Firma M&M to firma globalna obecna na całym świecie, a jej produkty są eksportowane do wielu krajów, głównie w segmencie rolnictwa precyzyjnego, technologi rolnictwa cyfrowego. Operuje pakietem akcji wartym 1,7 miliarda dolarów. Jej globalne spółki własne i zależne produkują maszyny rolnicze, traktory, samochody, SUV-y, limuzyny, pickupy, lekkie i ciężkie pojazdy użytkowe, traktory i motocykle. Od października 2019 Mahindra w spółce joint venture z Fordem założyła Ford India, w którym ma pakiet kontrolny 51% udziałów. Ma również pakiet 11,25% udziałów w szwajcarskiej firmie rolno-technologicznej Gamaya SA, od kwietnia 2020 roku udziały Renault, a sam Renault od dłuższego czasu udziela licencji i dostarcza firmie Mahindra silniki, skrzynie biegów i wiele kluczowych elementów i podzespołów. Dość mocno rozpycha się również na rynku jednośladów. W 2008 roku Mahindra przejęła Kinetic. Od 2017 posiada prawa do marki Jawa. W Indiach produkuje automatyczne skutery, motocykle użytkowe, a nawet premium np. 300 cm3 Mahindra Mojo. W zeszłym roku Mahindra kupiła rónież 51% udziałów w segmencie motocykli Peugeota.
Data powstania fabryki i uruchomienia produkcji zadeklarowana przez prezesa wydaje się bardzo ambitnym zadaniem, tym bardziej w momencie wprowadzenia nowej polityki ceł po brexicie i co najważniejsze blokady spowodowanej epidemią Covid. Cóż zobaczymy jaką strategię zaprezentuje Mahindra. BSA to w końcu firmą w wieloletnią tradycją, niemalże kultowa. Produkcja motocykli z silnikiem spalinowym ma ruszyć latem 2021 r. Natomiast pierwsze motocykle elektryczne opuszczą bramy fabryki po koniec roku. Zakład ma produkować docelowo ponad 10 tys. szt. rocznie. Ponad 80 procent produkcji ma trafić na rynek w USA, Australii i Japonii i w Indiach.
Marka BSA przez wiele lat była największym pracodawcą w Birmingham, zakład zatrudniał w dobrym okresie 28 tys. pracowników i kontrolował 67 fabryk. Są to jednak dość odległe czasy, kiedy po drugiej wojnie światowej fabryka amunicji Midlands w Small Heath w południowo-wschodniej dzielnicy Birmingham została przekształcona w linię montażową motocykli.
Największy okres rozkwitu produkcji BSA przypada na pięćdziesiąte XX w.. Zakład był wtedy największym producentem motocykli na świecie. Początek koniunktury zaczyna się w okresie drugiej wojny światowej. Wyprodukowano tu wtedy 126 000 motocykli wojskowych. Po wojnie BSA szybko stał się światowym liderem w produkcji motocykli. W 1948 roku wypuściło na rynek legendarny Bantam, który sprzedał się najlepiej z wszystkich modeli w ponad 250 tys. egzemplarzach. Inne świetnie sprzedające się modele to Gold Star i A10 Rocket Gold Star. Rozwój był tak intensywny, że 1951 roku BSA wykupił nawet konkurencyjną brytyjską markę motocyklową Triumph. Połączona produkcja obu marek była złotym okresem motocykli produkowanych w Wielkiej Brytanii. Ten okres nie trwał jednak zbyt długo. Wkrótce potem firma niefortunnie zarządzana popadła w tarapaty i upadła na przełomie lat siedemdziesiątych XX wieku. Nie pomógł nawet rządowy plan inwestycyjny z 1972 r., kiedy BSA został znacząco doinwestowany i połączył się wtedy z Norton-Villiers, tworząc Norton-Villiers-Triumph (NVT). Nowy podmiot przetrwał tylko kolejne sześć lat, aż ostatecznie upadł i został zlikwidowany. Ostatni motocykl pod marką BSA został wyprodukowany w 1973 roku.
Zarządzana również przez hindusów TVS kupiła w kwietniu 2020 inną klasyczną brytyjską firmę motocyklową Norton.