koniec Astry w Gliwicach | |
Opel | |
Gliwice | |
2021 | |
Stellantis | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote) |
30 listopada 2021 r. z taśmy montażowej fabryki Opla w Gliwicach zjedzie ostatni zmontowany tam pojazd produkowanej piątej generacji Astry. Producent planuje całkowite wygaszenie produkcji tego pojazdu po 23 latach od rozpoczęcia produkcji. Produkcja Astry piątej generacji rozpoczęła się w 2015 r. W 2016 fabrykę opuściło 201 tys. egzemplarzy samochodów. W następnych latach produkcja była coraz mniejsza, w 2017 r. wyprodukowano tu 165 tys. pojazdów, w 2019 r. 93 tys., a w 2020 r. 46 tys. sztuk. Fabryka Opla jest obecnie własnością koncernu Stellantis.
To, że produkcja Astry zostanie wygaszona, nie znaczy, że zostanie zamknięta produkcja w tym miejscu. W najbliższym czasie w Gliwicach koncern ma zmieniać stopniowo profil w kierunku produkcji w najbliższych latach elektrycznych samochodów dostawczych. Wg. planów zakład w 2025 r. będzie już w 70 proc. mocy produkcyjnych nastawiony na elektryczne dostawczaki, ale też na produkcję dostawczych hybryd, głównie Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Fiat Ducato i Opel Movano. Samochody dostawcze będą produkowane nie tylko w Gliwicach, ale też w zakładzie we Włoszech w Val di Sangro, z przeznaczeniem na rynki całego świata.
W Gliwicach pojazdy dostawcze będą produkowane początkowo w trzech długościach (L2, L3 i L4) i dwóch wysokościach (H2 i H3). Potem producent planuje wejście z zabudowami osobówek. Już w 2022 r. ma wyjechać z Gliwic ponad 50 tys. aut dostawczych. Aby podołać zamówieniom, od połowy 2022 r. produkcja ruszy również na drugiej zmianie, a od listopada dostawczaki będą produkowane przez całą dobę. Dzięki trzem zmianom wg. zapewnień rzecznika w 2023 r. z hali montażowej zjedzie rocznie 100 tys. dostawczych. Docelowo ma tu pracować ok. 2,5 tys. osób. Automatyzacja produkcji na niektórych oddziałach ma wynieść 96 proc., obecnie 83 proc. Na dziale montażowym karoserii ma znajdowac się ponad 380 robotów i specjalne automatyczne pociągi transportowe.
Na chwilę obecną w Gliwicach formalnie znajdują się spółka Opel Manufacturing Poland, wytwarzająca Opla Astrę, i PSA Manufacturing Poland, przygotowująca uruchomienie produkcji samochodów dostawczych. Na początku 2022 r. formalnie połaczą się pod nazwą Stellantis Gliwice. Stellantis to superkoncern powstały z połączenia Fiat Chrysler Automobiles i Groupe PSA pod koniec października 2019 r. Szacuje się, że operuje aktywami ponad 50 miliardów $ i jest określany czwartym podmiotem na świecie w branży motoryzacji. Po fuzji obu struktur koncernów w stosunku 50:50 jest właścicielem i producentem takich marek jak:
Abarth
Alfa Romeo
Chrysler
Citroën
Dodge
DS
FIAT
Jeep
Lancia
Maserati
Opel
Peugeot
Ram
Vauxhall