Nowości na Dakar 2023 - elektroniczny roadbook dla wszystkich motocykli

Dakar 2023
rajdy motocyklowe
Arabia Saudyjska
2023
Rajd Dakar 
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

 

W tym roku kolejna edycja rajdu Dakar 2023 wzbogaci się o nowe odcinki, nagrody i bonusy. Rewolucyjna zmiana zostanie jednak wprowadzona w czymś innym, bo w dziedzinie technologicznego wyznaczania trasy i nowe elektroniczne roadbooki. Elektroniczne roadbooki dla wszystkich zastąpią dawne papierowe przewijarki, oto hasło, jakie przyświeca nowej edycji rajdu. Papier wynaleziony przez chińczyków zostanie przekazany do muzeum, a zawodnicy dostaną do swoich pojazdów i motocykli aplikację, jaka zostanie wgrana na tablety.

Zmiany te były co prawda wprowadzane dość stopniowo w ostatnich latach. Najpierw w samochodach, nieco później w ciężarówkach pojawiły się tablety. Teraz rewolucja ma dotyczyć motocyklistów. Co prawda kilku motocyklistów w poprzedniej edycji dostało już kilka tabletów do celów testowych, ale były to tylko przymiarki do sprawdzenia systemu. Temat został ostatecznie sprawdzony i przetestowany i jak oznajmił organizator jest już gotowy do wprowadzenia dla wszystkich, również dla motocyklistów, którzy najdłużej byli wierni papierowej technologii. W nowej edycji Rajdu Dakar w Arabii Saudyjskiej 2023 już wszystkie pojazdy będą tylko i wyłącznie wyposażone w elektroniczne roadbooki. Najciekawsze, że nowe rozwiązania będą uniemożliwiały podążanie za jadącym pierwszym motocyklistą bez patrzenia we własną trasę. Jak to zrobiono? Część  trasy wyznaczona na ekranie roadbooka zostanie rozdzielona na dwie opcje: A i B. Te będą przydzielane losowo. Jeśli ktoś zdecyduje się  na przejazd pustynią za rywalem, może okazać się, że ominął wyznaczone waypointy i załapał się na kary czasowe. Cóż, Życie nie jest łatwe.

 
Rajd w 2023 r. zostanie poprowadzony nową trasą liczącą prawie 5 tys km odcinków specjalnych i będzie to najdłuższa od 2014 trasa poprowadzona z wybrzeża Morza Czerwonego, gdzie spotkają się na biwaku, dalej nad Zatokę Perską, do miasta Dammam. W sumie rajd będzie miał 14 etapów (+prolog), w zróżnicowanym krajobrazowo i wymagającym technicznie terenie, w górach na północny zachód kraju i przez pustynię Empty Quarter, gdzie znajdzie się również maratoński biwak w Shubeyta i pętle wokół Wadi Ad Dawasir we wschodniej części Arabii Saudyjskiej. Czeka nas 15 dni fascynującej rywalizacji, a średni odcinek specjalny będzie liczyć około 450 km długości. Co ważne również dojazdówki mają być krótsze, a biwaki położone nieco bliżej etapów specjalnych.
Francuski organizator musi trochę zadbać o pijar imprezy, więc pierwszy test administracyjny i badanie kontrolne pojazdów przeprowadzone zostanie nie na pustynii, a na północy na torze Le Castellet we Francji już niebawem pod koniec listopada.


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres