Nissan i Honda połączą się i utworzą globalny holding

Nissan i Honda
holding
Japonia
2024
Honda, Nissan
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

Nissan Motor Co., Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co., Ltd. („Honda”) i Mitsubishi podpisały 23 grudnia 2024 r. kolejny protokół ustaleń (MOU) na temat integracji biznesowej firm i utworzenia wspólnego holdingu w przyszłości. Obie firmy + Mitsubishi prowadziły rozmowy już od marca 2024 r. mające na celu współpracę na różnych polach. 1 sierpnia podpisano dodatkowe porozumienie dotyczące strategicznego partnerstwa dotyczące prowadzenia wspólnych badań w zakresie technologii (SDV) nowej generacji, szczególnie w obszarach kluczowych dla inteligencji i elektryfikacji. Od tego czasu Nissan i Honda prowadziły dyskusje, rozważając różne możliwości i opcje połączenia. Jeśli fuzja w przyszłości dojdzie do skutku, a wszystko na to wskazuje obie firmy zintegrują zasoby ludzkie i technologie i stworzą głębsze synergie w celu utworzenia wiodącej globalnej firmy o wartości 55 miliardów dolarów. Potencjalna fuzja obu firm może stworzyć trzecią co do wielkości grupę producentów samochodów na świecie. Fuzja Nissana i Hondy to odpowiedz na wzrosty chińskich producentów samochodów i motocykli, która przetasowała branżę motoryzacyjną w ostatnim czasie. Nissan, Honda i Mitsubishi oświadczyły w sierpniu 2024 r., że będą dzielić się komponentami do pojazdów elektrycznych i wspólnie tworzyć platformy do autonomicznej jazdy. Początkowo to Honda będzie kierować nowym zarządem, zachowując zasady i marki każdej firmy.

Fotografia u góry: Makoto Uchida - CEO Nissana, Toshihiro Mibe - CEO Hondy and Takao Kato podczas wspólnej konferencji w Tokio.

Na rynkach giełdowych po opublikowaniu informacji cena akcji Nissana wzrosła w Tokio o ponad 22 procent.Tymczasem cena akcji Hondy spadła aż o 3 proc.

23 grudnia przedstawiciel dyrektora generalnego Nissana Makoto Uchida powiedział:

„Dzisiaj jest kluczowy moment, w którym rozpoczynamy dyskusje na temat integracji biznesowej, która ma potencjał, aby ukształtować naszą przyszłość. Wierzę, że jeśli uda się to zrealizować, połączenie sił obu firm możemy zapewnić niezrównaną wartość klientom na całym świecie, którzy doceniają nasze marki. Razem możemy stworzyć dla nich wyjątkowy sposób cieszenia się samochodami, jakiego żadna firma nie byłaby w stanie osiągnąć samodzielnie”.

Wyznaczono mapę drogową integracji - harmonogram integracji biznesowej. Powyższy harmonogram ma charakter wstępny i może ulec zmianie w wyniku konsultacji przeprowadzonych przez firmy. 

Uchwała Zarządu

23 grudnia 2024 r

Wykonanie MOU

23 grudnia 2024 r

Podpisanie ostatecznej umowy dotyczącej integracji biznesowej (w tym planu przeniesienia udziałów)

Czerwiec 2025 (planowane)

Nadzwyczajne zgromadzenie wspólników spółek (uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie udziałów)

kwiecień 2026 (planowane)

Wykreślenie z TSE

Koniec lipca-sierpnia 2026 (planowane)

Data wejścia w życie przeniesienia udziałów

sierpień 2026 (planowane)

Jeśli fuzja dojdzie ostatecznie do skutku, a wszystko na to wskazuje powstanie motoryzacyjny gigant o wartości około 55 miliardów dolarów. To wycena uwzględniająca kapitalizację rynkową wszystkich trzech firm. Fuzja umożliwiłoby nowemu holdingowi lepsze konkurowanie z liderem japońskiego rynku, firmą Toyota Motor Corp., niemieckim koncernem Volkswagen AG i konsolidację w bezpośredniej konfrontacji z chińskimi producentami samochodów. Nissan jest obecnie na w trudnej sytuacji, ogłosił w zeszłym miesiącu plany zwolnienia 9 000 stanowisk pracy, (6 procent światowej siły roboczej), zmniejszenie globalnych mocy produkcyjnych o 20 procent i kwartalną stratę w wysokości 61 milionów dolarów. Nissan zmaga się z poważnymi wyzwaniami. Według informacji w "Financial Times", Nissanowi pozostało jedynie od 12 do 14 miesięcy walki o przetrwanie. Na początku tego miesiąca w firmie doszło do zmian w zarządzie, a dyrektor generalny Makoto Uchida zdecydował się na 50-procentową obniżkę wynagrodzenia. Również Honda odnotowała prawie 20-procentowy spadek zysków w pierwszej połowie roku obrotowego od kwietnia do marca, głównie ze względu na spadającą sprzedaż w Chinach. Wszystkie te działania mają na celu redukcję kosztów rozwoju i odparcia coraz liczniejszej konkurencji.

Info: Toyota wyprodukowała w 2023 roku 11,5 miliona pojazdów, Honda 4,2 miliona, a Nissan 3,4 miliona. Mitsubishi Motors wyprodukowało nieco ponad 1 milion pojazdów. Nawet w przypadku fuzji Toyota pozostała największym japońskim producentem samochodów.




Firmy planują w równym stopniu kontynuować współistnienie i rozwój marek Hondy i Nissana. Spółki przewidują, że optymalizacja zakładów produkcyjnych i wspólne wykorzystanie linii produkcyjnych, zaowocuje znaczną poprawą wykorzystania mocy produkcyjnych, co doprowadzi do obniżenia kosztów stałych. Aby w pełni wykorzystać możliwości integracji, obie firmy zamierzają zwiększyć swoją konkurencyjność poprzez usprawnienie zakupów podzespołów oraz pozyskiwanie wspólnych części z tego samego łańcucha dostaw. Unowocześnienie i standaryzacja procesów operacyjnych przełoży się na znaczną redukcję kosztów. Nissan i Honda planują utworzenie poprzez wspólne przeniesienie udziałów wspólnej spółki holdingowej, która będzie spółką dominującą obu spółek. Zarówno Nissan, jak i Honda będą w całości spółkami zależnymi wspólnego holdingu. Akcje nowo utworzonej spółki holdingowej wejdą na Giełdy Papierów Wartościowych w Tokio („TSE”) w sierpniu 2026 roku. W momencie utworzenia nowego holdingu, Nissan, jak i Honda staną się spółkami zależnymi i planowane jest ich wycofanie z giełdy TSE. Akcjonariusze obu spółek będą jednak nadal mogli obracać akcjami wspólnego holdingu wyemitowanymi w ramach tego przeniesienia akcji na TSE.

W momencie wejścia w życie przeniesienia udziałów Honda powoła większość dyrektorów wewnętrznych i zewnętrznych wspólnego holdingu. Prezes i dyrektor przedstawicielski lub prezes i przedstawiciel wykonawczy spółki joint venture zostaną wybrani spośród dyrektorów nominowanych przez Hondę. Szczegóły dotyczące wspólnej spółki holdingowej, w tym nazwa, siedziba, przedstawiciele, skład wykonawczy i struktura organizacyjna zostaną określone do czasu zawarcia ostatecznej umowy, w oparciu o dyskusje i rozważania dostosowane do celu integracji biznesowej na zbliżającym się posiedzeniu komitetu przygotowawczego ds. integracji, a także wyniki badania due diligence.


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres