10 najważniejszych zmian w CRF1000L Africa Twin 2020

CRF1000L Africa Twin 2020
motocykle
Polska, świat
2020
Honda
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.83 (3 Votes)

 

Gdy Honda zapowiada nowy model CRF1100L Africa Twin, większość starych posiadaczy tych motocykli zaczyna mieć problemy z zasypianiem. Bo nagle zaczyna w głowie kiełkować niczym nie uzasadniona myśl. Czy warto dopłacać do nowości? Jedno jest pewne od kiedy Honda wprowadziła do swojej oferty w 2016 r. model CRF1000L Africa Twin, motocykl nieustannie ewoluuje. Nic dziwnego, Afryka okazała się sprzedażowym hitem. Od czasu premiery w 2016 r. sprzedano ponad 87 000 egzemplarzy. Producentowi zależy więc na dalszej ekspansji tego kultowego modelu. Pytanie jakie zmiany weszły tym razem w nowym modelu? Żeby Wam nieco ułatwić zadanie przedstawiamy w jednym miejscu 10 podstawowych zmian w wersji 2020. Motocykl będzie dostępny w salonach sprzedaży od marca 2020 r.




1. Silnik

Silnik powiększono z z 998 cm3 do 1084 cm3. Zwiększenie pojemności było konieczne, bowiem wraz z wprowadzeniem Euro5, Honda straciła sporo na mocy. Aby uzyskać taką samą moc wyjściową, konieczne było wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, co dało wynikowy wzrost mocy o 6,7 KM.

Poprawiono układy dolotowe i wydechowe, dzięki czemu zwiększając moc o około sześć procent. Silnik ma teraz 101 koni mechanicznych, o siedem więcej niż poprzednia wersja i spełnia normę EURO5. Nie zmieniano średnicy cylindrów - 92 mm, natomiast wydłużono skok tłoka 75,1 mm do 81,5 mm (stopień sprężania 10,1:1.). Tuleje są wykonane w nowym modelu z aluminium. Wszystkie zmiany to zmodyfikowana głowica cylindrów, zwiększenie skoku zaworu, korpus przepustnicy jest większy, a wtryskiwacze zapewniają bardziej bezpośredni rozpylanie do komory spalania. Zmiany te pozwoliły zmniejszyć masę o 2,5 kg.

2. Elektronika

Honda zaktualizowała elektronikę. Dzięki zastosowaniu sześcioosiowego bezwładnościowego modułu IMU (Inertial Measurement Unit), nowa wersja ma więcej elektronicznych bajerów i lepszą kontrolę nad trakcją. Układ kontroluje 7-poziomowy układ Bosch MM7.10 system HSTC (Honda Selectable Torque Control), 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła i inne czujniki i podzespoły. Np. układ ABS do pokonywania zakrętów. Zastosowany (IMU) mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia wzdłużnego, kąty obrotu, przyspieszenie zmian. Pozwala to na zarządzanie przyczepnością tylnego koła (Rear Lift Control)za pomocą elektronicznej przepustnicy TBW (wprowadzone już 2018 r.) i systemu HSTC, przyczepnością przedniego koła przy hamowaniu poprzez system ABS w czasie pokonywania zakrętów, unoszeniem przedniego koła (Wheelie Control). System kontroli unoszenia przedniego koła jest regulowany, a kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami pracy Wheelie Control. Wersje 2020 dostała nowy 6,5-calowy kolorowy ekran dotykowy TFT, który jest kompatybilny z Apple CarPlay. Tempomat stał się standardem we wszystkich wersjach Africa Twin. Gniazdo elektryczne ACC i podgrzewane manetki są bez dopłat. Wygląda na to, że w modelu 2020, zastosowany będzie zapłon bezkluczykowy. Nowy kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT, zastąpi przestarzały, słabo widoczny wyświetlacz LCD.

3. Dwa modele cztery konfiguracje

Do wyboru mamy teraz dwie główne wersje wersje Africa Twin w czterech konfiguracjach: podstawowa CRF1100L, którą możemy nabyć w wersji standardowej i DCT. Oprócz dwóch wersji podstawowych, wersja CRF1100L Adventure Sports ES z klasyczną skrzynią biegów i DCT. Standardowy CRF1100L to wersja przeznaczona do lekkiego offroadu, wyjazdów tych bliżej i dalej. Wersja AS to wygodny, rasowy  tourer przeznaczony do turystyki.

3. Rama

Rama Hondy CRF1100L Africa Twin 2020 została poprawiona i zmodyfikowana. Zmieniono przekroje głównej belki, które są również cieńsze, usunięto też przednią poprzeczkę ramy. W rezultacie rama jest lżejsza o 1,8 kg. Tylna rama pomocnicza jest teraz aluminiowa i odczepiana, a aluminiowy wahacz jest lżejszy i sztywniejszy. Aluminiowy wahacz to konstrukcja przeniesiona z crossowego modelu CRF450R, jest o 500 g lżejszy od poprzednika. Przykręcana aluminiowa rama pomocnicza zastąpiła dawną integralną stalową, w starej wersji motocykla, Jest węższa o 40mm i ma obecnie 195 mm, dzięki czemu niższy kierownik będzie mógł łatwiej stabilizować motocykl na postoju. Odlewana aluminiowa górna półka oraz kuta dolna połączone są drążonym aluminiowym trzonem i łączą się z widelcem. Wewnętrzne powierzchnie pracy wahaczy zostały wzmocnione i wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego.

 

4. Zawieszenie

Africa Twin Adventure Sports jest teraz dostępny z nowym elektronicznie regulowanym zawieszeniem Showa. Są dwa warianty: bezpłatny podstawowy i opcjonalny. Showa „EERA” to opcja, którą można dokupić opcjonalnie za dodatkową opłatą. To system umożliwiający dodatkowe cztery domyślne tryby jazdy: SOFT, MID, HARD i OFF-ROAD. Tryb USER umożliwia dalsze 24 pozycje dostrajania systemu, w tym możliwość dostosowania tłumienia do nawierzchni drogi i stylu jazdy. Regulacja napięcia sprężyny tylnej następuje elektronicznie podczas postoju. Można wybierać z czterech ustawień domyślnych: 1) jazda solo, 2) jazda solo z bagażem, 3) jazda z pasażerem i 4) jazda z pasażerem i bagażem.

W Showa podstawowym tylny amortyzator zapewnia skok 220 mm i posiada zewnętrzny zbiornik oleju, co pozwoliło uzyskać stabilną kontrolę tłumienia w ekstremalnych warunkach jazdy w terenie. Wstępne napięcie sprężyny można regulować za pomocą pokrętła na korpusie amortyzatora; tłumienie odbicia i dobicia są również w pełni regulowane. Prześwit do podłoża wynosi teraz 250 mm przy  rozstawie osi 1575 mm, kącie pochylenia główki ramy 27°.
 

5. Przekładnia DCT

Przekładnia w nowej wersji z podwójnym sprzęgłem (DCT) doczekała się modyfikacji i integracji z nową funkcją wykrywania zakrętów. System  współpracuje z modułem IMU, co pozwala na właściwe dobieranie biegów, w czasie pokonywania zakrętów. Nie ujawniono wielu szczegółów, ale elektronika pozwoli na płynniejsze podróżowanie i bardziej intuicyjne zmiany biegów. DCT tworzą dwa niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne sprzęgła. Przy zmianie biegów, system dostosowuje przełożenie, na podstawie danych uzyskiwanych z IMU. Kiedy pierwsze sprzęgło jest elektronicznie rozłączane, drugie sprzęgło zostaje załączone.

DCT umożliwia zmiany zarówno w trybie manualnym (MT), jak i w trybach automatycznych D oraz S. Tryb pracy S to tryb sportowy, pozwala na bardziej dynamiczną zmianę biegów przy wyższych obrotach niż tryb D. Przełącznik G służy do zwiększenia przyczepności tylnego koła w jeździe w terenie. W tym trybie DTC następuje również zmiana przełożeń, z informacji podawanych z czujników pomiaru kąta nachylenia drogi. Ma to swoje praktyczne uzasadnienia przy podjeżdżaniu na wzniesienie i ułatwia utrzymanie kontroli nad motocyklem.

 


6. Waga

Masa motocykla z płynami jest teraz o 5 kg lżejsza i wynosi 238 kg, a ze skrzynią DCT 248 kg. System Showa EERA™ to dodatkowe 2 kg.

7. Hamulce

Nie ma zasadniczych zmian w wyjątkiem tego, że dodano układ ABS do pokonywania zakrętów. Poza tym układ hamulcowy jest niezmieniony, jak w wersji 2018. 2020 CRF1100L jest dostarczany z podwójnymi tarczami przednimi 310 mm, obsługiwanymi przez czterotłokowe zaciski Nissin oraz pojedynczą tarczą 256 mm wyciśniętą z tyłu przez zacisk jednotłokowy.

8. Wygląd

Obie wersje różnią się zauważalnie. Wersja Africa Twin Adventure Sports ma jednak bardziej zauważalne zmiany, bardziej agresywny wygląd, częściowo dzięki nowym konfiguracjom lakieru. Z przodu zamontowano poza podwójnymi światłami LED, dwa nowe światła adaptacyjne doświetlające zakręty. W wersji  AS zastosowano także trzystopniowe doświetlanie zakrętów, również zarządzane przez IMU, które automatycznie dostosowuje pole oświetlenia do kąta pochylenia motocykla, światła doświetlające zakręty. AS ma również powiększone przednie owiewki, zapewniające lepszą ochronę przed wiatrem, 5- stopniowa regulacja wysokości szyby. Wysokość siedzenia zapewnia teraz zmiany w zakresie 850-870 mm. Powiększono również zbiornik paliwa w Adventure Sports, który ma teraz 24,8 litra. Jest również bagażnik, którego brakuje w modelu podstawowym. Widać wyraźnie, że nowe motocykle w sferze wyglądu to bardziej lifting, niż zmiany rewolucyjne do poprzedników, ale zmiany mają bardzo pozytywny wymiar wizualny.


9. Koła

Koła w obu wersjach są w takim samym jak zawsze zestawie tył 18 przód 21 cali. Opony z dętkami zastąpiono zestawem bezdętkowych, szprychowych felg, ze stali nierdzewnej. Rozmiar z przodu to 90/90-21M/C, z tyłu 150/70R18 M/C 70H.


10. Cena

Cena oczywiście poszła do góry. Podstawowa wersja nowej Hondy CRF1100L Africa Twin 2020 kosztuje w Polsce 59 900 PLN. To za model z manualną skrzynią biegów w malowaniu Matte Ballistic Black Metallic w najbardziej spartańskiej wersji. Wersja z DCT i malowaniu Grand Prix Red kosztuje 65 800 PLN, a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT) 2020 to wydatek 73 700 PLN. Jeśli ktoś jednak chce zakupić model na wypasie, czyli CRF1100L Africa Twin Adventure Sports z elektronicznym zawieszeniem i dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT) 2020 musi się liczyć z wydatkiem ponad 80 tys PLN. Za modele w wersji 2020 w USA zapłacimy trochę mniej, ale ceny wzrosły w podobnych proporcjach:

2020 CRF1100L Manual: 14.399 USD (wzrost o 800 USD w porównaniu z modelem z 2019 r.)
2020 CRF1100L DCT: 15.199 USD (wzrost o 800 USD)
2020 CRF1100L Adventure Sports ES Manual: 17.199 $ (wzrost o 2100 $)
2020 CRF1100L Adventure Sports ES DCT: 17 799 USD (wzrost o 1900 USD)

 

 

Dane techniczne (SILNIK)

Typ

SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam

Pojemność skokowa

1084 cm3

Średnica cylindra i skok

92 mm x 81,5 mm

Stopień sprężania

10,1:1

Moc maksymalna

75 kW (102 KM) przy 7500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

105 Nm przy 6250 obr/min

Poziom hałasu

73 dB

Pojemność układu smarowania

4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

PGM-FI

Zbiornik paliwa

24,8 l

Emisja CO2

112 g/km MT

110 g/km DCT

Zużycie paliwa

4,9 l/100 km MT

4,8 l/100 km DCT

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Rozrusznik

Elektryczny

Pojemność akumulatora

12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h)

Moc alternatora

0,49 kW/5000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping

DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)

RAMA

Typ

Częściowo podwójna, kołyskowa

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2330 mm x 960 mm x 1560 mm (1620 mm z szybą w górnej pozycji)

Rozstaw osi

1575 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,5°

Wyprzedzenie

113 mm

Wysokość siedziska

850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)

 

Prześwit

250 mm

 

Masa własna

238 kg (DCT 248 kg)

Z zawieszeniem Showa EERATM 240 kg MT (DCT 250 kg)

 

ZAWIESZENIE

Przednie

Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm

EERATM - odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm, Showa EERATM z regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 230 mm

Tył

Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.

EERATM - jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym Showa, hydrauliczna zdalna regulacja napięcia wstępnego i elektroniczna kontrola tłumienie odbicia i dobicia, przemieszczenie koła 220 mm.

KOŁA

Przednie

21M/C x MT2.15, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Tył

18M/C x MT4.00, stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Obręcz przednia

21"

Obręcz tylna

18"

Opona przednia

90/90-21M/C 54H (bezdętkowa)

 

Opona tylna

150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)

HAMULCE

Układ ABS

2-kanałowy współpracujący z IMU Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym

Przednie

Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu

Tył

Falista tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła


© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres