![]() |
most drogowy |
![]() |
kujawsko-pomorskie |
![]() |
Toruń |
![]() |
stare miasto |
![]() |
cały rok |
![]() |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote) |
Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu to stalowa konstrukcja inżynieryjna w ciągu drogi krajowej nr 15 w Toruniu wybudowana w 1934 roku. Konstrukcja z metalu wzmocniona przez łączący zespół przęseł parabolicznych i zamontowane dodatkowe belki. Czasami nazywany również obiegowo mostem samobójców i desperatów, którzy próbują skoczyć z konstrukcji w nurt Wisły. Z boku po obu stronach mostu chodniki i trasa rowerowa, poszerzona dość znacznie przez ostatnią modernizację przeprowadzoną w 2020-21 r. W 2007 roku most zyskał iluminację, która została znacznie zmodyfikowana podczas ostatniej modernizacji, rozpoczętej w marcu 2020 roku. Podświetlenie jest widoczne szczególnie w nocy i wygląda spektakularnie. Został oddany do użytku 11 listopada 1934 roku. Łączy centrum miasta i położoną zaraz obok starówkę z lewobrzeżną dzielnicą Piaski. Most wysadzony w 1939 roku przez wycofujące się wojska polskie i w 1945 roku przez wojska niemieckie. W 1950 roku odbudowany. Przez most przebiega ruch dróg krajowych: nr 15 z kierunku Inowrocławia, Poznania, Krotoszyna, Wrocławia i Olsztyna.
W latach 80. tych tu znajdowała się przeprawa drogi państwowej nr 36 i drogi międzynarodowej E16. Na moście nakręcono kilka filmów: „Ludzie Wisły” Aleksandra Forda (1938), „Zamach” Jerzego Passendorfera (1959), „Kolorowe pończochy” Janusza Nasfetera (1960) część scen z hitu „Czterej pancerni i pies”. Obok mostu w przeszłości znajdował się w średniowieczu most drewniany.
Zaraz obok mostu za campingiem i rezerwatem znajduje się punkt widokowy, skąd można uwiecznić panoramę Torunia.
Mosty w okolicach Torunia
- Most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. (kolejowy)
- Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego z 1934 r.
- Most autostradowy im. Armii Krajowej z 1998, 2011 r.
- Most drogowy im. gen. Elżbiety Zawackiej z 2013 r.
Most kolejowy im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r. (kolejowy)
Most z 1873 roku, zaraz obok mostu drogowego. Początkowo posiadał po jednym pasie drogowym i kolejowym. W 1934 roku zamknięto most kolejowy dla ruchu kołowego (z racji wybudowania mostu drogowego w centrum) i położono drugi tor kolejowy. Most wysadzony w powietrze w 1939 roku. W 1948 roku odbudowany. W latach 80. XX wieku zamieniono pierwsze i ostatnie przęsło mostu na konstrukcje nowoczesne, płaskie. Most jest użytkowany do dziś.