![]() |
Norton sprzedany |
![]() |
motocykle |
![]() |
UK, Donington |
![]() |
2020 |
![]() |
Norton |
![]() |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes) |
Jeszcze niedawno miała być próba ratowania marki przez społeczność. Nie udało się. Plany nie wypaliły, a Norton znalazł się w bardzo trudnej sytuacji, w ciemnym zakątku motoryzacji, z którego wyjechać jest bardzo trudno. Taką historię usłyszeliśmy i wielu w nią uwierzyło. Ostatnią deską ratunku miała być akcja crowdfundingowa, która miała uratować produkcję i zabezpieczyć najpotrzebniejsze wydatki.
Potrzebne było 1 mln funtów tylko na realizację zamówień, zwiększenie produkcji modeli V4 oraz 650 i na dalsze wydatki. Akcja przyniosła odzew. Dodatkowo można było w ramach datków stać się właścicielem akcji, które to wystawiono w cegiełkach od 50 funtów. Szybko akcję wsparło ponad 5000 osób. Co prawda nie była to wielka pula akcji, bo tylko 5% udziałów, ale zawsze. Zaraz potem jednak akcja została anulowana, a Norton poinformował, że to wszystko co było, jest już nieaktualne. Taki angielski żart. Bocznymi kanałami doszły informacje, że zawarto umowę z jednym dużym inwestorem. Jakim? Nie podano. Potem zaległa cisza.
Żeby nadać pikanterii całej historii ze zrzutką właściciel Nortona - Stuart Garner, wymyślił bajeczkę strusia wkładającego głowę w pasek, że "o co chodzi", a cała ta historia o ratowaniu marki to bardziej sny dziennikarzy, a nie realny świat, a firma nie ma żadnych problemów i ma się bardzo dobrze, a nawet wyśmienicie, to po co miałaby się odwoływać do wirtualnych sympatyków w social mediach. Co więcej, kolejki chętnych na nowe motocykle V4RR, Norton Commando 961 oraz Dominatora czekają przed drzwiami każdego salonu i trudno jest opędzić się od nich jak od muchy. Norton ma zamówienia na kolejne 38 mln dolarów, a akcja to była tylko promocja agencji reklamowej.
Niedawno historia się wyjaśniła, o co wtedy biegało...
Tym jedynym dużym inwestorem była wtedy hinduska firma. Norton został sprzedany jednak dopiero w 2020 r. na rzecz pośredniej spółki Project 303 Bidco Limited, zależnej od TVS Motor Company. Konkretnie nie doszło do sprzedaży całości przedsiębiorstwa, ale tylko „niektórych aktywów” Norton Motorcycle Holdings i Norton Motorcycles.
Kolejna kultowa marka kupiona przez hindusów
Co to oznacza? Należy podkreślić, że fakt, że TVS kupił tylko wybrane aktywa Norton Motorcycles i Norton Motorcycle Holdings, dwóch z czterech przedsiębiorstw prowadzonych przez Stuarta Garnera. Pozostałe dwa czyli Donington Hall Estates i Priest House Hotel nie zostały przejęte. Kupienie przez hindusów określonych aktywów oznacza, że TVS nie przejął całej firmy z długami i zobowiązaniami. Nie będzie więc regulował w jakiejś części zaległości dawnego właściciela. Ale nie wszystkich. Część zaległości zostanie lub została spłacona z sumy 16 milionów funtów jakie zapłaciła TVS funtów za Nortona. Za tyle bowiem poszedł Norton. Suma wpłacona przez nowego właściciela przekracza kwotę zadłużeń wierzycielom, wymienioną w oficjalnych raportach. Ale tylko nieznacznie. Zgodnie z dokumentacją Norton Motorcycles był winien 4,04 miliona funtów wobec Metro Bank i 7,2 miliona funtów różnym mniejszym wierzycielom. Najbardziej poszkodowane są jednak osoby, które dokonały przedpłaty na motocykle. Z reguły wpłacali pełną zaliczkę w wysokości 40 tys. funtów za obiecane V4. Dziewięć miesięcy po przejęciu Nortona ciągle czekają na jakiś gest od firmy. Tacy klienci są rozumiani jako „niezabezpieczeni wierzyciele”, a ich roszczenia będą zaspokajane zupełnie na końcu, a TVS nie jest w zasadzie zobowiązane do regulowania poprzednich roszczeń i napraw gwarancyjnych.
Chociaż nie wiemy dokładnie jakie aktywa kupiła TVS, w ogólnej puli do podziału aktywa Norton Motorcycles zostały wycenione na około 12 milionów funtów. Największą z nich stanowiła własność intelektualna, czyli prawa do marki, gotowe projekty, patenty, technologia. Wartość księgowa składników intelektualnych wynosiła dokładnie; 5 237 572 funtów. Natomiast majątek rzeczowy Nortona wyceniono na 3.473.662 GBP, zaś należności (kwoty należne firmie) wyceniono na około 1,1 miliona GBP. Pozostałe aktywa Norton Motorcycle Holdings wyceniono na kolejne 6,3 miliona funtów.
Wynika z tego, że TVS wpłacając 16 mln funtów kupił lwią część aktywów Nortona, w tym całą własność intelektualną. Wydaje się jednak, że nie został właścicielem bazy firmy w Donington Hall. Hindusi podpisali natomiast licencję na korzystanie z fabryki przez następne sześć miesięcy. Norton ma 58 pracowników, ich umowy zostaną przeniesiona na nowego właściciela.
Coś więcej o firmie TVS
Jaki jest obecny model biznesowy firmy. W zeszłym roku sprzedała ponad 2,82 miliona motocykli i motorowerów w Indiach. Jak na warunki hinduskie to taki mocny średniak, znajdujący się na trzeciej pozycji, po Hero MotoCorp i Honda Motorcycle & Scooter India. Dla porównania Hero lider sprzedaży w Indiach sprzedał 6,78 miliona, Honda India 4,9 miliona. Ogólnie cały indyjski rynek motocyklowy osiągnął w 2019 r. 19,3 miliona sprzedaży jednośladów. W tej chwili największą część sprzedaży TVS Motor Company stanowią skutery o małej pojemności.
TVS produkuje modele jednocylindrowe G310 firmy BMW. Największym sukcesem sprzedażowym TVS jest jednak produkcja motocykla Apache RR 310, który jest w istocie brandem zbudowanym na komponentach G310.
TVS produkuje również trójkołowe pojazdy użytkowe i jeden skuter elektryczny iQube. W planach ma zamiar niebawem wypuścić coś w stylu choppera.
Kupując Nortona TVS uzyskuje dostęp do nazwy marki, ale również technologii stojącej za modelami o dużej pojemności, w tym starej serii 961 Commando, superbike V4 o pojemności 1200 cm3, projektowanym Atlasem o pojemności 650 cm3 i Superlightem. W ten sposób firma pozyskuje narzędzia do tworzenia nowych motocykli, które mogłyby konkurować z innymi, np. z Royal Enfieldem, która ma pozycję dominującą na krajowym rynku motocykli o dużej pojemności. Jeśli TVS chce jednak aktywnie wejść na rynek europejski i postawić Nortona na nogi musi jeszcze sporo zainwestować. Większość modeli Nortona: 961, w tym Dominator i Commando, superbike V4 RR i SS o pojemności 1200 cm3 mają co prawda homologację, ale zasadniczo Euro4. Niebawem będą obowiązywać normy emisji Euro-5. Uzyskanie międzynarodowego certyfikatu emisji spalin, wymagaj jeszcze wielu prac rozwojowych, a co najważniejsze finansów, zanim będą gotowe do wprowadzenia do klientów.
W międzyczasie TVS złożył wniosek w urzędzie patentowym związany z rezerwacją nazw dla 6 nowych motocykli. Zarezerwowane zostały następujące nazwy:
Combat, Fastback, Navigator, Nomad, Ranger, Electra
Licencje na produkcję Norton 650 i jego istniejącego bliźniaka 961 zostały sprzedane przed upadkiem firmy, odpowiednio chińskim Zongshen i Jinlang.
W 2016 roku Stuart Garner właściciel Nortona kupił sąsiednią nieruchomość Donington Hall, Priest House Hotel. TVS nie przejmie jednak tej posiadłości w ramach kontraktu.