Ile będzie kosztować badanie techniczne motocykla w 2022?

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów
nie będzie w 2022 podwyżek za przeglądy
Polska
styczeń 2022
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

 

 

Wszystko wskazuje na to, że nie będzie w tym roku podwyżki opłat, jakich domaga się Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) od wszystkich właścicieli pojazdów. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów chciała naciągnąć nas na kolejne podwyżki. Domagali się zwiększenia cen obowiązujących za okresowe badania techniczne. Obecnie jest to 99 zł za samochody i 63 zł za motocykle. Właściciele stacje kontroli domagają się zwiększenia cen. Za samochody opłaty miały wzrosnąć do 184 zł. Jak wynika z wypowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na poselską interpelację w sprawie podwyżek, w tym roku podwyżki jednak nie będzie. Fakt ten potwierdził Rafał Weber, sekretarz stanu w MI, że nie ma obecnie planów podwyżek. Opłaty w 2022 r. zostaną po staremu, co nie znaczy, że nie zmienią się w przyszłości.

Cena przeglądu w 2022 r. Ile kosztuje przegląd? Cennik badań technicznych pojazdów w 2022 r.

Cena przeglądu samochodu - 99 zł PLN

Cena przeglądu motocykla - 63 zł PLN (62 zł za okresowe badanie techniczne motocykla + 1 zł za wpis do CEPiK)

Cena przeglądu motoroweru - 51 zł PLN (50 przegląd+ 1 zł za wpis do CEPiK)

Cena przeglądu pojazdu zasilanego gazem - 163 zł PLN (98 zł regularny przegląd, 63 zł za badanie specjalistyczne, 1 zł za wpis do CEPiK)


Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) nadal jednak będzie działać w kierunku wprowadzania wyższych opłat w przyszłości. Być może motywem zmian w przyszłości będzie wdrożenie kolejnych unijnych dyrektyw w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych. Wynika to z faktu, że według unijnych przepisów, które mogą zostać niebawem wprowadzone, badanie aut osobowych i motocykli będzie odbywać się co dwa lata, a nie co rok jak jest obecnie w Polsce. Tu oczywiście jest pewien haczyk.

Jeśli przebieg auta lub motocykla przekroczy magiczne 160 tys. km., wtedy karencja dwuletnia, nie będzie obowiązać i wszystkie pojazdy z większym przebiegiem będą mogły być badane częściej.

 


Pomimo tego, że nie podniesiono stawek za okresowe badania techniczne w 2022 r., zmieniono jednak częściowo przepisy o przeglądach technicznych. Co ma zmienić się w 2022 r.? Nowelizacja określa obowiązek przeprowadzania przez diagnostę badania technicznego zgodnie z przyjętym zakresem czynności dotyczący między innymi sprawdzania świateł i czystości spalin. Diagności będą zobligowani przeprowadzić sesję zdjęciową pojazdom. Fotografie robione były już wcześniej jednak tylko na kamerach video. Teraz zdjęcia mają obejmować kilka zróżnicowanych ujęć ogólnych, z przodu, z tyłu, po bokach. Nowością będzie dokumentowanie fotograficzne liczników i całej deski rozdzielczej w kabinie. Zdjęcia będą przechowywane w archiwum do celów dokumentacyjnych, (Art. 81 ust. 12b) przez okres pięciu lat od dnia przeprowadzenia badania technicznego.".

Jednym z elementów (przepis ten ma wejść wg. zapowiedzi od 1 września 2022 r.,  obecnie trafił do Komisji Prawniczej i musi zostać zatwierdzony przez rząd i sejm) ma być również karanie za spóźnienie z przeglądem dłużej niż 30 dni. Takie spóźnienie spowoduje naliczenie dwukrotnej stawki karnej. Jeśli pojazd trafi do stacji w terminie do 30 dni przed końcem upływu przeglądu, to data następnego badania nie zostanie skrócona, ale diagnosta wypisze nam pełny rok wynikający z poprzedniej daty.

Kiedy należy wykonać przegląd techniczny motocykla? Częstotliwość dokonywania przeglądu technicznego motocykla jest podobna, jak w przypadku pojazdów osobowych. Jeśli motocykl jest nowy, wtedy pierwsze badanie techniczne należy przeprowadzić przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji jednośladu, kolejne badanie należy wykonać przed upływem 2 lat od daty poprzedniego przeglądu technicznego, a następne kolejne badania trzeba przeprowadzać już co rok.

Co jeszcze zmieniono w 2022 r. Zmieniono zasady uznawania pojazdów za zabytkowe. Ministerstwo Infrastruktury chce, aby pojazdy zabytkowe miały "co najmniej 30 lat. Warunkiem jest opinia rzeczoznawcy i stwierdzenie, że "typ nie jest już produkowany i nie dokonano w nim zasadniczych zmian konstrukcyjnych". Wcześniej było to 25 lat. W praktyce jednak rzeczoznawcy od kilku lat nie wypisywali już białej kart pojazdom 25 letnim.

 


© mototour.pl
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres