DR-Z4S | |
motocykle adv |
|
Japonia | |
2025 | |
Suzuki | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes) |
Nowe modele Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM 2025 jakie zostały niedawno pokazane przez producenta, to współczesna wersja miejskiego motocykla przeznaczonego zasadniczo do jazdy w mieście i niedalekich skoków w plener. W nowej formie motocykl ma nawiązywać do kultowego DR-Z400. Motocykla, który kojarzy się bardzo pozytywnie i ma synonim wytrzymałego, zwinnego, lekkiego i co najważniejsze uniwersalnego, bo przeznaczonego do miasta i lekkiego terenu. Po przeróbkach baku, amorków i kilku innych elementów, stary model DRZ stawał się maszyną nie do zdarcia i pełnił czasem rolę lekkiej wyprawówki w wielu częściach świata. Co prawda trcohę prymitywnej w dzisiejszym rozumieniu, ze słabymi hamulacami, takim sobie zawiasem jak na kanapie u cioci, ale za to prostej, trwałej i łatwej do naprawy w trasie, zestawem złożonym z przecinaka, małego nastawnego klucza i śrubokręta. Ktoś, kto potrzebował małego lekkiego adv, mógł poszukać całkowicie nowe sztuki DRZ poza Europą, np. w Kanadzie lub Tunezji, w cenie 7tys. $.
Jedynym problemem uśmiercenia tej kultowej maszyny były normy spalin wymyślone przez ekologów i Unię Europejską. Silnik dawnej DRZ z Euro 3 nie miał więc szansy na kontynuację produkcji, w tym globalistycznym świecie, pełnym hipokryzji. Suzuki postanowiło więc skorzystać z okazji i wprowadzić nowy ulepszony piec w nowej dr-z4s i przy okazji zmodyfikować parę elementów. Co z tego wyszło? Miała być mała zmiana i nawiązanie do starej koncepcji, a wyszło? Zmieniono prawie wszystko, łącznie z zaworami i krzywkami dolotowymi i wydechowymi, głowicą cylindrów, tłokiem, skrzyniami korbowymi i zespołem sprzęgła, światłami i przeznaczeniem motocykla.
Bo jeśli stara wersja miała tego drapieżnego pazura i można było nim wjechać w każdy teren bez namaczania, to nowa wersja wydaje się dużo więcej plastikowa i delikatna i co więcej naszpikowana elektroniką. Sprzedaż ruszy w pierwszej połowie 2025 r. Nie znamy docelowej ceny motocykla na chwilę obecną, można jednak spekulować, że będzie kosztował ponad 7 tys. $ + plus Vat. Kto będzie zainteresowany zakupem nowego DR-Z4S i DR-Z4SM 2025. Z pewnością nie jest to propozycja dla obieżyświatów i łowców przestrzeni z podstawowej przyczyny. Motocykl ma dużo za mały bak i wiele innych fiuczerów elektronicznych, które będą żyły swoim zyciem i wymagały szczególnego traktowania. Chociaż znając pomysłowość uzytkoników i zwolenników marki, być może niebawem ruszy produkcja całej masa dodatkowych elementów akcesoryjnych do DR-Z4S. Wszystko zależy od akceptacji rynku. Niebawem zobaczymy, jak wielu zdecyduje się kupić motocykl z logo Suzuki.
Nowe modele to jednak nie kontynuacja, ale tylko nawiązanie do filozofii marki. W 2025 r. Suzuki wprowadza dwa nowe modele, które nawiązują do dziedzictwa DR-Z. Oczywiście jest rok 2024/45 i taka jednostka, aby mogła zostać dopuszczona do jazdy, musi spełniać normę emisji spalin Euro 5+, wymagania OBD-II oraz najnowsze przepisy dotyczące emisji hałasu. Motocykl ma jednak teoretycznie serce i geny dawnego wojownika. Tylko w jakim stopniu?
Jednym z nawiązań do dawnej konstrukcji jest dobrze skrojony piec, który generuje wysoki moment obrotowy w całym zakresie obrotów, Czy będzie tak bezawaryjny i niezawodny? Zobaczymy. Najważniejsze, że reaguje liniowo na ruchy uchwytu przepustnicy jak kiedyś. Takie są w każdym razie zapewnienia producenta. To wszystko oczywiście dzięki technologii zastosowanej przez naszych projektantów: lekkim tytanowym zaworom dolotowym, pustym w środku wypełnione sodem zaworom wydechowym, nowym profilom wałków rozrządu, elektroniczny wtrysk paliwa, przepustnicę Suzuki Ride-By-Wire zapewniającą płynne i precyzyjne dostarczanie mocy i wielu innym pomysłom i innowacjom. Pomijając plastikowość i delikatność współczesnych motocykli, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik z mocą 37,5 KM przy 8000 obr./min i 37 Nm przy 6500 obr./min, powinien zapewniać wystarczającą moc na autostradzie i w offie.
Rama i zawieszenie
Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM mają całkowicie nową stalową ramę, połączoną z aluminiową ramą pomocniczą oraz lekkim aluminiowym wahaczem. Taki układ połczaono z regulowanymi, odwrócononymi widelcami KYB o dużym skoku i w pełni regulowanym tylnym zawieszenie. Taki układ ma wyjątkową sztywność skrętną przy minimalnej masie. Lekki aluminiowy wahacz ma zadanie poprawić prowadzenie i reakcję tylnego zawieszenia. Widelec KYB z odwróconym wkładem o długim skoku i skoku 11,0 (280 mm) ma regulowaną siłę tłumienia kompresji i odbicia, zapewniając płynną pracę na każdym typie terenu i w terenie. Nowy tylny amortyzator KYB ma skok tylnego koła 296 mm ze wstępnym napięciem sprężyny oraz regulacją siły tłumienia dobicia i odbicia, łączy się z nowym, lekkim aluminiowym wahaczem poprzez progresywny układ połączeń. Na uwage zasługuje również wysoki prześwit do podłoża.
Elektronika w motocyklu
Obydwa modele są wyposażone w inteligentny system kontroli trakcji Suzuki Intelligent Ride System (SIRS), który ma za zadanie kontrolować i wspomagać selektor trybu jazdy Suzuki (SDMS) i system kontroli trakcji Suzuki (STCS). Do wyboru w (SDMS) mamy trzy tryby, o różnych charakterystykach mocy wyjściowych silnika
Przełącznik trybu jazdy Suzuki (SDMS) zapewnia współpracę z systemem kontroli trakcji, SDMS umożliwia uzyskanie mocy szczytowej w każdym trybie, zmieniając jednocześnie charakter dostarczania mocy.
System kontroli trakcji Suzuki (STCS) umożliwia kierowcy lepszą kontrolę nad motocyklem w zróżnicowanych i zmiennych warunkach. Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów lub indywidualnie dostosowany tryb G (Szutr), który ma wspomagac jazdę i wydajność w łatwiejszym terenie. W trudniejszym terenie i błocie oczywiście co bardziej doświadczeni bikerzy mogą całkowicie wyłączyć system i polegać na swoich umiejętnościach. System kontroli trakcji Suzuki (STCS) ma za zadanie monitorować prędkość kół przednich i tylnych, otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową silnika i bieg skrzyni biegów. W przypadku wykrycia poślizgu kół, za zadanie opóźniać moment zapłonu i ograniczać otwarcie przepustnicy. Kierowca może wybrać jeden z trybów (1, 2, G i WYŁ.).
ABS wyposażony został w kompaktowy, ale skuteczny sterownik firmy Bosch i jest pierwszym motocyklem produkowanym przez Suzuki z opcją wyłączenia obu kół. Ustawienie trybu ABS OFF na oba koła, lub opcja dla DR-Z4S ustawienie trybu wyłączenia tylko tylnego koła ABS OFF.
Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS) - System działa jak sprzęgło poślizgowe, umożliwiając niewielki poślizg sprzęgła podczas zwalniania, co zapewnia płynniejszą redukcję biegu. SCAS ma zadanie wspomagać wciskanie sprzęgła, zwiększając nacisk tarczy podczas przyspieszania, ale zawsze utrzymuje lekki i precyzyjny nacisk dźwigni sprzęgła. W tym mokrym sprzęgle wielopłytkowym o dużej średnicy zastosowano precyzyjne zwalnianie aktywowane linką, zapewniające kierowcy lekki uciąg i doskonałe wyczucie punktu tarcia.
Na dole schemat systemu kontroli trakcji Suzuki Intelligent Ride System (SIRS)
Pakiet Suzuki Intelligent Ride System (SIRS), obejmuje:
Przełącznik trybu jazdy Suzuki z trzema trybami (SDMS)
Czterotrybowy system kontroli trakcji Suzuki* (STCS)
ABS (układ przeciwblokujący) z możliwością wyłączenia tylnego ABS (DR-Z4SM) oraz przedniego i tylnego ABS OFF (DR-Z4S)
System łatwego rozruchu Suzuki
Silnik - tech
- Jednocylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 398 cm3
- Oczywiście elektroniczny wtrysk paliwa
- Elektronicznie sterowany korpus przepustnicy, korpus przepustnicy typu Ride-by-Wire o średnicy 42 mm zasila silnik przez 10-otworowy wtryskiwacz.
- Nowy profil krzywki o wyższym udźwigu i nowa konstrukcja tłoka
- Nowe tytanowe zawory dolotowe i puste, wypełnione sodem zawory wydechowe
- Technologia Dual Spark firmy Suzuki z dwiema irydowymi świecami zapłonowymi
- Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS)
DR-Z4S napędzany będzie zmodernizowanym, jednocylindrowym, czterozaworowym silnikiem DOHC. Przeprojektowana głowica ma zoptymalizowane kształty otworu wlotowego, krawędzi zaworu dolotowego z płaską komorę spalania, co ma dawać lepsze spalanie mieszanki. Jak wspomieliśmy wcześniej głowica cylindra DOHC zawiera parę lekkich tytanowych zaworów wlotowych i parę pustych, wypełnionych sodem zaworów wydechowych. Ważnym elementem było również zaprojektowanie nowej skrzynki filtra powietrza, co ma poprawić przepływ powietrza dolotowego. Dojście od fitra znajduje się z lewej strony, za pomocą szybkozłączki. Przeprojektowano profile wałków rozrządu, aby zachować zgodność z przepisami w zakresie emisji spalin. Zwiększono sztywność sprężyn zaworowych, aby dopasować je do zwiększonego wzniosu zaworu dolotowego. System regulacji zaworów DR-Z4S charakteryzuje się długimi okresami międzyserwisowymi. Silnik wyposażono w elektroniczny wtrysk paliwa zasilany jest przez elektronicznie sterowaną przepustnicę o średnicy 42 mm i 10-otworowym wtryskiwaczu, co ma ułatwić rozruch i stałe monitorowanie położenie przepustnicy/prędkość silnika oraz reguluje moment zapłonu, aby utrzymać efektywne spalanie.
Głowica cylindra DR-Z4S ma miejsce na dwie irydowe świece zapłonowe, zaś dzięki nowej konstrukcji tłoka i skrzyni korbowej producent przewiduje mniejsze straty mechaniczne o 20% i zmniejszenie zużycia paliwa. Z DR-Z400S do DR-Z4S przeniesiono układ smarowania z suchą miską olejową, który ma zapewnic mniejszy prześwit do podłoża. Zastoswoano rozruch elektryczny za pomocą lekkiego rozrusznika, z automatycznym mechanicznym systemem dekompresji. Magneto (stojan i wirnik) zostały przeprojektowane.
Nowy wydech o smukłym profilu i konstrukcji z podwójnymi ściankami
Nowy układ wydechowy ma konstrukcję tłumika o podwójnych ściankach, która ma pomagać chronić przed ekstremalnymi temperaturami. Zatosowano sterowany termostatem wentylator chłodzący, zamontowany na lewej chłodnicy.
Przekładnia biegów
Pięciobiegowa skrzynia biegów wykorzystuje sprzęgło sterowane linką. Większość kół zębatych i wałów w skrzyni biegów została zmodernizowana, aby zwiększyć wytrzymałość. Przekładnią zarządza system wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS). System ten działa jak sprzęgło poślizgowe, umożliwiając niewielki poślizg sprzęgła podczas zwalniania, co zapewnia płynniejszą redukcję biegu. SCAS działa również jako sprzęgło wspomagające, zwiększając nacisk tarczy podczas przyspieszania, ale zawsze utrzymuje lekki i precyzyjny nacisk dźwigni sprzęgła. W tym mokrym sprzęgle wielopłytkowym o dużej średnicy zastosowano precyzyjne zwalnianie aktywowane linką. Łańcuch napędowy typu O-ring, osadzony na trwałych stalowych zębatkach, zawiera smar umieszczony pomiędzy sworzniami.
Oświetlenie
LED, owy dwufunkcyjny reflektor LED
Nowa tablica przyrządów LCD
Wygląda plastikowo.
Koła i opony
21-calowe przednie i 18-calowe tylne koła w zaplocie szprychowym, z bardzo ładnymi przyciemnionymi aluminiowymi felgami. Miejmy nadzieję, że alumininiowy profil okaże się wytrzymały nie tylko na asfacie, ale podczas konfrontacji z kamieniami, w róznych warunkach terenowych. Pewnie jak ktos napompuje mocno koło będzie super, ale co w przypadku obniżenia ciśnienia do 0.7 bara? Do zestawu w nowych motocyklach dołączane beda opony dętkowe IRC GP-410 dedykowane na 90% i On 10% Off-road. Z kolei wersja supermoto będzie miała dwa koła 17-calowe, również ze szprychami, z przyciemnianymi aluminiowymi felgami i oponami sportowymi, tym razem z laczkiem Dunlop SPORTMAX Q5A.
Zbiornik
Pojemność paliwa wynosi tylko 8,7 l. To jakis żart? Transalp ma 16.9 litra, To zjazd w stosunku do starej wersji DRZ, która miała zbiornik paliwa 10 litrowy, o całe 13 %. Dużo. Trzeba będzie myśleć cały czas o stacji benzynowej. To jest w pewnym sensie wyznacznikiem pewnego segmentu odbiorców, raczej niedzielnych i z miasta. Raczej nie będzie to grupa wyprawowa. Oczywiście po pewnym czasie pewnie będzie możliwość zakupu akcesoryjnego Acerbisa z 15 litrami paliwa, za jedyne 1500 PLN. Ale, czy ten nowy motocykl będzie równie piękny z nowym - większym bakiem Acerbisa? Zobaczymy.
poniżej nowy bak
Wygląd
Nowa obudowa filtra powietrza i konstrukcja rury wlotowej z łatwym dostępem do filtra
Nowy kompaktowy i lekki zbiornik paliwa
Nowa chłodnica z wentylatorem chłodzącym o większej średnicy
Nowa ergonomia, w tym nowość: aluminiowa zwężana kierownica, szersze podnóżki i przeprojektowane siodełko
Cena
Na chwilę obecną nie są dostępne oficjalne ceny. Możemy tylko spekulować, że cena sugerowana będzie w zakresie ponad 7000 dolarów + Vat.
Kolory
Od lata 2025 roku Suzuki DR-Z4S będzie dostępny w dwóch kolorach Champion Yellow/Solid Special White (żółty/biały) i Solid Iron Grey (ciemnoszary), a DR-Z4SM w kolorze Sky Grey (niebieski/szary) i Solid Może być dostępny specjalny biały (biały).