Nowe modele Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM 2025 - 151 kg nostalgii w cenie...

W końcu modlitwy o deszcz zostały wysłuchane na górze w Japonii. Bo to, co jest piękne i oczekiwane przez odbiorców trafi w końcu na rynek. Co prawda trafi w nowym opakowaniu, w nowej formie poddanej wyzwaniom czasu, ale mamy motocykl enduro DR-Z4S i supermoto DR-Z4SM, które od 2025 roku staną się alternatywnym wyborem dla Hondy CRF i Tenerki. Na targach EICMA producent z literką S w logosie pokazał nowe modele Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM 2025.

To wspaniale, gdy takie stare modele potrafią wywołać uśmiech na naszej mordeczce, tym bardziej z uprawiania sportów dla prawdziwych mężczyzn w plenerze z dala od cywilizacji. Określenie wymyślone kiedyś przez marketingowców - funbike, tutaj ma uzasadnienie. Bo nowe modele mogą cieszyć, pod warunkiem że nasze kieszenie nie zostaną przy okazji całkowicie puste. No, ale w przypadku tych modeli chodzi właśnie o filozofię budowania niedrogich motocykli, o stosunkowo słabej mocy, którymi można się cieszyć, nie tylko zaciągając kredyty w banku lub w lombardzie. Na uwagę zasługuje waga wynosząca raptem tylko 151 kg. Na minusie jest wielkość baku. Można zachwycać się zaawansowanymi elektronicznymi systemami wspomagania (SIRS), nowoczesną lampą, ale jest to przecież norma we współczesnych motocyklach. Takie must have. Ogólnie widać, że oba modele są przy tym jednak bardzo przyzwoicie skrojone i zaprojektowane, na miarę nowych czasów. Przypomnijmy, że DR-Z 400 to motocykl z 2000 r., pojawił się jako następca sprawdzonej w bojach DR 350. DRZ w stosunku do DR 350 miał nieco większą pojemność silnika, zmieniony układ rozrządu z OHC na DOHC i zbiornik paliwa na 10 litrów wachy.


W nowej konstrukcji pokazanej niedawno, silnik Suzuki DR-Z400 został całkowicie przeprojektowany dla nowych modeli DR-Z4S i DR-Z4SM. To nie jest stara jednostka pieca włożona w nową ramę, ale zupełnie nowy projekt. Kompaktowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik DOHC o pojemności 398 cm3, mimo technicznych nowości, bardzo mocno nawiązuje pod względem oddawania mocy do oryginalnego DR-Z400. Model Suzuki DR-Z400 był zazwyczaj synonimem motocykla łatwego w prowadzeniu i manewrowaniu i – co więcej – wyjątkowo niezawodnego, przynajmniej po pewnych małych modyfikacjach. Generalnie podbił serca motocyklistów i cały czas jest poszukiwany na rynku, z uwagi na uniwersalność, to, że dawał sobie radę w wielu okolicznościach, od ruchu ulicznego, do ciężkiego terenu.

Nowe modele to jednak nie kontynuacja, ale tylko nawiązanie do filozofii marki. W 2025 r. Suzuki wprowadza dwa nowe modele, które nawiązują do dziedzictwa DR-Z. Oczywiście jest rok 2024/45 i taka jednostka, aby mogła zostać dopuszczona do jazdy, musi spełniać normę emisji spalin Euro 5+, wymagania OBD-II oraz najnowsze przepisy dotyczące emisji hałasu. Motocykl ma jednak teoretycznie serce i geny dawnego wojownika. Tylko w jakim stopniu?

Jednym z nawiązań do dawnej konstrukcji jest dobrze skrojony piec, który generuje wysoki moment obrotowy w całym zakresie obrotów, Czy będzie tak bezawaryjny i niezawodny? Zobaczymy. Najważniejsze, że reaguje liniowo na ruchy uchwytu przepustnicy jak kiedyś. Takie są w każdym razie zapewnienia producenta. To wszystko oczywiście dzięki technologii zastosowanej przez naszych projektantów: lekkim tytanowym zaworom dolotowym, pustym w środku wypełnione sodem zaworom wydechowym, nowym profilom wałków rozrządu, elektroniczny wtrysk paliwa, przepustnicę Suzuki Ride-By-Wire zapewniającą płynne i precyzyjne dostarczanie mocy i wielu innym pomysłom i innowacjom.




Rama i zawieszenie

Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM mają całkowicie nową stalową ramę, połączoną z aluminiową ramą pomocniczą oraz lekkim aluminiowym wahaczem. Taki układ połczaono z regulowanymi, odwrócononymi widelcami KYB o dużym skoku i w pełni regulowanym tylnym zawieszenie. Taki układ ma wyjątkową sztywność skrętną przy minimalnej masie. Lekki aluminiowy wahacz ma zadanie poprawić prowadzenie i reakcję tylnego zawieszenia. Widelec KYB z odwróconym wkładem o długim skoku i skoku 11,0 (280 mm) ma regulowaną siłę tłumienia kompresji i odbicia, zapewniając płynną pracę na każdym typie terenu i w terenie. Nowy tylny amortyzator KYB ma skok tylnego koła 296 mm ze wstępnym napięciem sprężyny oraz regulacją siły tłumienia dobicia i odbicia, łączy się z nowym, lekkim aluminiowym wahaczem poprzez progresywny układ połączeń. Na uwage zasługuje również wysoki prześwit do podłoża.

Elektronika w motocyklu

Obydwa modele są wyposażone w inteligentny system kontroli trakcji Suzuki Intelligent Ride System (SIRS), który ma za zadanie kontrolować i wspomagać selektor trybu jazdy Suzuki (SDMS) i system kontroli trakcji Suzuki (STCS). Do wyboru w (SDMS) mamy trzy tryby, o różnych charakterystykach mocy wyjściowych silnika

Przełącznik trybu jazdy Suzuki (SDMS) zapewnia współpracę z systemem kontroli trakcji, SDMS umożliwia uzyskanie mocy szczytowej w każdym trybie, zmieniając jednocześnie charakter dostarczania mocy.

System kontroli trakcji Suzuki (STCS) umożliwia kierowcy lepszą kontrolę nad motocyklem w zróżnicowanych i zmiennych warunkach. Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów lub indywidualnie dostosowany tryb G (Szutr), który ma wspomagac jazdę i wydajność w łatwiejszym terenie. W trudniejszym terenie i błocie oczywiście co bardziej doświadczeni bikerzy mogą całkowicie wyłączyć system i polegać na swoich umiejętnościach. System kontroli trakcji Suzuki (STCS) ma za zadanie monitorować prędkość kół przednich i tylnych, otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową silnika i bieg skrzyni biegów. W przypadku wykrycia poślizgu kół, za zadanie opóźniać moment zapłonu i ograniczać otwarcie przepustnicy. Kierowca może wybrać jeden z trybów (1, 2, G i WYŁ.)

ABS wyposażony został w kompaktowy, ale skuteczny sterownik firmy Bosch i jest pierwszym motocyklem produkowanym przez Suzuki z opcją wyłączenia obu kół. Ustawienie trybu ABS OFF na oba koła, lub opcja dla DR-Z4S ustawienie trybu wyłączenia tylko tylnego koła ABS OFF.

Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS) - System działa jak sprzęgło poślizgowe, umożliwiając niewielki poślizg sprzęgła podczas zwalniania, co zapewnia płynniejszą redukcję biegu. SCAS ma zadanie wspomagać wciskanie sprzęgła, zwiększając nacisk tarczy podczas przyspieszania, ale zawsze utrzymuje lekki i precyzyjny nacisk dźwigni sprzęgła. W tym mokrym sprzęgle wielopłytkowym o dużej średnicy zastosowano precyzyjne zwalnianie aktywowane linką, zapewniające kierowcy lekki uciąg i doskonałe wyczucie punktu tarcia.

Na dole schemat systemu kontroli trakcji Suzuki Intelligent Ride System (SIRS)

Pakiet Suzuki Intelligent Ride System (SIRS), obejmuje:

Przełącznik trybu jazdy Suzuki z trzema trybami (SDMS)
Czterotrybowy system kontroli trakcji Suzuki* (STCS)
ABS (układ przeciwblokujący) z możliwością wyłączenia tylnego ABS (DR-Z4SM) oraz przedniego i tylnego ABS OFF (DR-Z4S)
System łatwego rozruchu Suzuki


Silnik

jednocylindrowy, czterozaworowy silnik DOHC o pojemności 398 cm3
Elektroniczny wtrysk paliwa
Elektronicznie sterowany korpus przepustnicy,  korpus przepustnicy typu Ride-by-Wire o średnicy 42 mm zasila silnik przez 10-otworowy wtryskiwacz.
Nowy profil krzywki o wyższym udźwigu i nowa konstrukcja tłoka
Nowe tytanowe zawory dolotowe i puste, wypełnione sodem zawory wydechowe
Technologia Dual Spark firmy Suzuki z dwiema irydowymi świecami zapłonowymi
Układ wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS)  

DR-Z4S napędzany będzie zmodernizowanym, jednocylindrowym, czterozaworowym silnikiem DOHC. Przeprojektowana głowica ma zoptymalizowane kształty otworu wlotowego, krawędzi zaworu dolotowego z płaską komorę spalania, co ma dawać  lepsze spalanie mieszanki. Jak wspomieliśmy wcześniej głowica cylindra DOHC zawiera parę lekkich tytanowych zaworów wlotowych i parę pustych, wypełnionych sodem zaworów wydechowych. Ważnym elementem było również zaprojektowanie nowej skrzynki filtra powietrza, co ma poprawić przepływ powietrza dolotowego. Dojście od fitra znajduje się z lewej strony, za pomocą szybkozłączki. Przeprojektowano profile wałków rozrządu, aby zachować zgodność z przepisami w zakresie emisji spalin. Zwiększono sztywność sprężyn zaworowych, aby dopasować je do zwiększonego wzniosu zaworu dolotowego. System regulacji zaworów DR-Z4S charakteryzuje się długimi okresami międzyserwisowymi. Silnik wyposażono w elektroniczny wtrysk paliwa zasilany jest przez elektronicznie sterowaną przepustnicę o średnicy 42 mm i 10-otworowym wtryskiwaczu, co ma ułatwić rozruch i stałe monitorowanie położenie przepustnicy/prędkość silnika oraz reguluje moment zapłonu, aby utrzymać efektywne spalanie.

Głowica cylindra DR-Z4S ma miejsce na dwie irydowe świece zapłonowe, zaś dzięki nowej konstrukcji tłoka i skrzyni korbowej producent przewiduje mniejsze straty mechaniczne o 20% i zmniejszenie zużycia paliwa. Z DR-Z400S do DR-Z4S przeniesiono układ smarowania z suchą miską olejową, który ma zapewnic mniejszy prześwit do podłoża. Zastoswoano rozruch elektryczny za pomocą lekkiego rozrusznika, z automatycznym mechanicznym systemem dekompresji. Magneto (stojan i wirnik) zostały przeprojektowane.

Nowy wydech o smukłym profilu i konstrukcji z podwójnymi ściankami

Nowy układ wydechowy ma konstrukcję tłumika o podwójnych ściankach, która ma pomagać chronić przed ekstremalnymi temperaturami. Zatosowano sterowany termostatem wentylator chłodzący, zamontowany na lewej chłodnicy.

Przekładnia biegów

Pięciobiegowa skrzynia biegów wykorzystuje sprzęgło sterowane linką. Większość kół zębatych i wałów w skrzyni biegów została zmodernizowana, aby zwiększyć wytrzymałość. Przekładnią zarządza system wspomagania sprzęgła Suzuki (SCAS). System ten działa jak sprzęgło poślizgowe, umożliwiając niewielki poślizg sprzęgła podczas zwalniania, co zapewnia płynniejszą redukcję biegu. SCAS działa również jako sprzęgło wspomagające, zwiększając nacisk tarczy podczas przyspieszania, ale zawsze utrzymuje lekki i precyzyjny nacisk dźwigni sprzęgła. W tym mokrym sprzęgle wielopłytkowym o dużej średnicy zastosowano precyzyjne zwalnianie aktywowane linką. Łańcuch napędowy typu O-ring, osadzony na trwałych stalowych zębatkach, zawiera smar umieszczony pomiędzy sworzniami.

Oświetlenie

LED, owy dwufunkcyjny reflektor LED
Nowa tablica przyrządów LCD

Wygląda estetetycznie i bardzo plastikowo.




Koła i opony


21-calowe przednie i 18-calowe tylne koła w zaplocie szprychowym, z bardzo ładnymi przyciemnionymi aluminiowymi felgami. Wygladają naprawde bardzo gustownie. Miejmy nadzieję, że alumininiowy profil okaże się wytrzymały nie tylko na asfacie, ale podczas konfrontacji z kamieniami, w róznych warunkach terenowych. Pewnie jak ktos napompuje mocno koło będzie super, ale co w przypadku obniżenia ciśnienia do 0.7 bara? Do zestawu w nowych motocyklach dołączane beda opony dętkowe IRC GP-410 dedykowane na 90% i On 10% Off-road. Z kolei wersja supermoto bedzie obuta w dwa koła  17-calowe, równiez ze szprychami, z przyciemnianymi aluminiowymi felgami i oponami sportowymi, tym razem z laczkiem Dunlop SPORTMAX Q5A.

Zbiornik

Zaprojektowano nowy zbiornik paliwa. Jest piękny i jakże estetyczny. Lśni już z daleka i przykuwa uwagę intensywną źółcią i nalepkami. Trochę będzie szkoda wjechać w czymś takim w plener. I tutaj mały problem. Pojemność paliwa wynosi tylko 8,7 l. To jakis żart? Transalp ma 16.9 litra, To zjazd w stosunku do starej wersji DRZ, która miała zbiornik paliwa 10 litrowy, o całe 13 %. Dużo. Trzeba będzie myśleć cały czas o stacji benzynowej. To jest w pewnym sensie wyznacznikiem pewnego segmentu odbiorców, raczej niedzielnych i z miasta. Raczej nie będzie to grupa wyprawowa. Oczywiście po pewnym czasie pewnie będzie możliwość zakupu akcesoryjnego Acerbisa z 15 litrami paliwa, za jedyne 1500 PLN. Ale, czy ten nowy motocykl będzie równie piękny z nowym - większym bakiem Acerbisa? Zobaczymy.
 

poniżej nowy bak i alternatywny stary Acerbis, tylko kiedy będzie wersja do nowego?

Wygląd

Nowa obudowa filtra powietrza i konstrukcja rury wlotowej z łatwym dostępem do filtra
Nowy kompaktowy i lekki zbiornik paliwa
Nowa chłodnica z wentylatorem chłodzącym o większej średnicy
Nowa ergonomia, w tym nowość: aluminiowa zwężana kierownica, szersze podnóżki i przeprojektowane siodełko


 
Cena

Na chwilę obecną nie są dostępne oficjalne ceny. Możemy tylko spekulować, że cena sugerowana będzie w zakresie ponad 7000 dolarów + Vat.


Kolory

Od lata 2025 roku Suzuki DR-Z4S będzie dostępny w dwóch kolorach Champion Yellow/Solid Special White (żółty/biały) i Solid Iron Grey (ciemnoszary), a DR-Z4SM w kolorze Sky Grey (niebieski/szary) i Solid Może być dostępny specjalny biały (biały).

Technikalia

  • Silnik -  398 cm3, 4-suwowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy, DOHC
  • Średnica otworu x skok - 90,0 mm x 62,6 mm (3,5 cala x 2,5 cala)
  • Współczynnik kompresji - 11,1:1
  • Układ paliwowy - wtrysk paliwa, korpus przepustnicy 42 mm z 10-otworowym wtryskiwaczem
  • Rozrusznik - elektryczny
  • Smarowanie - Półsucha miska olejowa
  • sprzęgło - mokre wielotarczowe, wyposażone w SCAS
  • Skrzynia biegów -5-biegowa o stałym zazębieniu
  • Przekładnia główna -  Uszczelniony łańcuch typu O-ring
  • Zawieszenie Przód - dostarczane przez KYB, odwrócony, widelec teleskopowy ze sprężyną śrubową, tłumienie olejowe, skok: (280 mm / 11,0 cali)
  • Zawieszenie Tylne - dostarczane przez KYB, typu link, sprężyna śrubowa, amortyzator olejowy,
    z regulowanym napięciem wstępnym sprężyny i siłą tłumienia dobicia/odbicia. Skok: (296 mm / 11,6 cala)
  • Hamulce Przód - Hamulec tarczowy, pojedynczy wirnik ze stali nierdzewnej o średnicy 270 mm
  • Hamulce Tylny - Hamulec tarczowy, pojedynczy wirnik ze stali nierdzewnej o średnicy 240 mm
  • Opony Przód - 80/100-21 M/C (51P), dętkowe
  • Opony Tył - 120/80-18 M/C (62P), dętkowe
  • Pojemność zbiornika paliwa - 8,7 l (2,3 galona amerykańskiego)
  • Kolor - Champion Żółty nr 2 / Solid Special White nr 2 (C1C)
    -lub- Solid Iron Grey (YUD)
  • Długość całkowita - 2270 mm
  • Całkowita szerokość - 885 mm 
  • Całkowita wysokość - 1235 mm
  • Rozstaw osi - 1495 mm
  • Prześwit -  300 mm
  • Wysokość siedziska - 920 mm
  • Masa własna - 151 kg


Akcesoria

 

 






© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres