Prasa motocyklowa | |
media |
|
Polska | |
2022 | |
Cycle World | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes) |
Czytaj również artykuł - Upadłość Motor-Presse Polska.
Kolejne tradycyjne tytuły do lamusa. Kto kupuje jeszcze prasę motocyklową? "Motormania", "Cycle World" i wiele innych nie są już wydawane na papierze. Na polu boju tradycyjnych mediów zostały dwa ostatnie tytuły w Polsce. Czy Waszym zdaniem to koniec ery papierowych gazet?
Od stycznia 2023 r. koncern Burda Media Polska wstrzymuje wydawanie i likwiduje pakiet kolejnych tytułów prasowych w Polsce. Do odstrzału przeznaczono 20 tytułów wydawanych w formie tradycyjnej na papierze. Jakich tytułów nie kupicie już od nowego roku w kiosku? Likwidacji ulegną: dwutygodnik "Party", miesięczniki "Claudia" i "Dobre Rady", "Moje Gotowanie", "Sól i Pieprz", "Sielska Kuchnia", "Zdrowie z Natury", "Burda Style", "Szycie Krok po Kroku", "Cienie i Blaski", "Historie Kryminalne", "Co Przyniesie Los", "W Mroku", "Okruchy Życia", "Prawdziwe Życie", "Sekrety Serca", "Uczucia i Tęsknoty", "Uwierz w Przeznaczenie", "Wiara i Nadzieja", "Życie bez Recepty", "Życie po Życiu", i "Sielskie Życie""Przyślij Przepis", "Mój Piękny Ogród", "Przepis na Ogród", "Kocham Ogród", "Ogrodnicze ABC". Dla wyznawców i zwolenników National Geographic Polska mamy jednak dobrą wiadomość.
Nadal Burda Media Polska będzie wydawać takie tytuły jak: "Elle", "Elle Decoration", "Glamour", "Viva!" i "National Geographic Polska".
Jeszcze wcześniej Burda Media Polska, którego właścicielem jest Edipresse, zawiesił wydawanie kilku innych serwisów internetowych i prasowych jak: „Focus”, „Focus Historia”, „Focus Coaching”, „Elle Man” i „Samo Zdrowie” i znana kiedyś z dużych nakładów - „Gala".
W konkurencyjnej firmie wydawnictwie Bauer, nie przewidują, aż tak radykalnych cięć i dużych zmian na rynku prasowych i liczą po cichu na przyciągnięcie czytelników i konkurencji do siebie. Zresztą Bauer zamknął u siebie 34 tytuły prasowe na początku pandemii. Zamknięto wtedy (m.in. „Z Życia Wzięte", "Sukcesy i Porażki" i wiele innych tytułów).
Eksperci przewidują, że w najbliższych latach drukowana prasa zniknie z rynku, zostaną tylko magazyny Premium. W dziedzinie motoryzacyjnej jest wiele tytułów, które należą do rynku Premium, które również zmagają się z podobnymi problemami i widać oczywiste trendy w kierunku publikacji elektronicznych, przy których łatwiej zrównoważyć rosnące koszty produkcji i podwyżki cen egzemplarzowych. Kiedy cena pisma staje się zaporowa dla grupy odbiorców, wtedy z reguły rezygnuje z zakupu tytułu i zaczyna wyszukiwać informacji bezpłatnych w sieci. W perspektywie kilku lat może się okazać, że na rynku motoryzacyjnym pozostaną już tylko ekskluzywne i niskonakładowe tytuły dla wąskiej grupy docelowej.
Czy trendy spadkowe może zmienić jakaś nowość, np. trend dodawania gadżetów do czasopism? Trudno powiedzieć. Tego rodzaju zabiegi były stosowane powszechnie kilkanaście lat temu. Teraz taki zabieg nie będzie miał już takiej siły oddziaływania na sprzedaż, trudno jednak jednoznacznie powiedzieć, czy dodawane do gazety modele motocykli nie byłyby strzałem w dziesiątkę.
Jednocześnie dużo większe szanse na przetrwanie mają pisma posiadające swoje serwisy online. Np.w dziedzinie motocyklowej na duże serwisy internetowe postawiły takie tytuły jak "Świat Motocykli" i miesięcznik "Motocykl". Wydaje się, że dzięki tej decyzji przetrwały i nadal są na rynku prasowym, również w formie drukowanej w tradycyjnych kioskach. Warto zauważyć, że oba te tytuły zmieniły w międzyczasie właściciela: wydawnictwo Motor-Presse Polska (Motor-Presse Polska nie jest już własnością Motor-Presse Stuttgart, a "Świat Motocykli" wydawnictwa Agora. Koniec klasycznej formuły drukowanej i dystrybucji tradycyjnej zaliczył natomiast tytuł "MotoRmania", który obecnie jest tylko w wersji elektronicznej na domenie: MotoRmania.com.pl, publikując newsy o tematyce motocyklowej, testy, artykuły z życia, skupiając się, jak sami piszą o sobie na "nowych formach budowania platform eventowo-komunikacyjnych".
Na świecie również nie jest łatwo z prasą drukowaną. Warto wspomnieć takie tytuły jak: brytyjski „Superbike”, magazyn „Racer” i ostatnio zawieszony i schowany do przechowalni amerykański „Cycle World”. „Cycle World” można obecnie kupić tylko w wersji cyfrowej.
Wcześniej w 2020 r. Grupa ZPR Media spółka Time zawiesiła do odwołania dalsze wydawanie miesięcznika podróżniczego „Podróże”. W ramach redukcji kosztów ZPR zwolniła też kilkunastu pracowników z wydawnictwa. Kwietniowy numer „Podróże” w 2020 r. był więc ostatnim... Termin ewentualnego wznowienia publikacji nie został określony, do dzisiaj jednak nie nastąpiło ponowne wznowienie wydawania pisma w formie tradycyjnej, jest natomiast bardzo okrojona wersja elektroniczna połączona i zintegrowana z domeną se.pl. i obecnie treści i artykuły tego portalu wyświetlają się w ramach tej domeny, jako - podroze.se.pl.
Na początku 2017 zniknęła również internetowa strona wydawnictwa Top Gear - http://www.topgear.com.pl/. Wersja drukowana "Top Gear" została zlikwidowana w Polsce pod koniec 2016. Numer 10/2016 był ostatnim w polskiej wersji językowej. W 2020 r. wydawnictwo CUSTOM PRESS mające bazę w Warszawie przy ul. Estońska 6/2 zaprzestało też wydawania swojej gazety drukowanej dedykowanej motocyklom customowym.
Stało się. 13 dni po napisaniu tego artykułu, pod koniec 2022 r., wydawnictwo Motor-Presse Polska ogłosiło upadłość. Oznacza to, że na rynku magazynów w Polsce zostanie już tylko jedno czasopismo motocyklowe. Z rynku znikną magazyn „Motocykl”, „Auto Motor i Sport” (wydawany od 1991 roku, pierwotnie pod tytułem „Auto International” i prawdopodobnie również „Men’s Health”, „Women’s Health”, „Runner’s World”. Zwalniają i zamykają tytuły także inni wydawcy prasy w Polsce. Właściciel tytułów bezskutecznie próbował porozumieć się z wierzycielami. Obowiązki wydawcy przejmie teraz syndyk Łukasz Welcer, który wezwał zainteresowane osoby i podmioty zgłosili swoje wierzytelności wobec firmy. Aktualnie Motor-Presse Polska przygotowuje jeszcze kilka ostatnich numerów czasopism.