KTM bankrutuje? - właściciel marki KTM ogłosił restrukturyzację - na początku zwolni 300 osób

Pierer Mobility
KTM
Europa
2024
KTM
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)

W ostatnich miesiącach media bombardują nas coraz większą ilością informacji o bankructwach i zamknięciach firm motoryzacyjnych w Europie. Najpierw była Grupa VW, informacje o zamknięciu fabryk i redukcjach, a teraz marka KTM wchodząca w skład grupy Pierer Mobility zgłasza wniosek o restrukturyzację. Pierer Mobility AG i dyrektor zarządzający KTM Stefan Pierer potwierdził, że austriacka firma składa wniosek o wszczęcie „sądowego postępowania restrukturyzacyjnego z udziałem samorządu”. To, że KTM pogrążony jest w poważnym kryzysie było jasne już wcześniej. Po oświadczeniu zarządu okazało się, że nie wystarczą zmiany kosmetyczne, konieczne będą jednak bardziej radykalne zmiany. Na początku zatrzymanie produkcji, zaciskanie pasa, a potem zmiany systemowe. Najpierw KTM AG w 2025 r. zwolni kolejne 300 pracowników. Akcje Pierer Mobility pikują w dół. Na chwilę obecną straciły kolejne dziesięć procent, to wszystko po wczorajszym spadku o 45 procent, ale to pewnie nie jest koniec lotu w dół. Na chwilę obecną, akcje można kupić poniżej 8 euro. KTM jest częścią grupy Pierer Industrie, która w poniedziałek ogłosiła, że ​​rozpocznie europejskie postępowanie restrukturyzacyjne na podstawie Regulacji Restrukturyzacyjnych (ReO). Procedura ta dotyczy wyłącznie niektórych wierzycieli; pozostałe zobowiązania będą obsługiwane zgodnie z ustaleniami. Stwierdzono, że grupa nie jest nadmiernie zadłużona.

Jeszcze niedawno KTM, świętował dwunasty rok rekordowych wzrostów. Informacja zaskoczyła więc wszystkich. Sytuacja jest jednak wg. słów prezesa poważna. Producent motocykli KTM jest na finansowym zakręcie. Co spowodowało nagłe zmiany w kondycji firmy? Czy były to nowe modele chińskich motocykli, zmiany w kosztach produkcji i dostępie do tanich węglowodorów, czy ogólne niekorzystne zmiany trendów biznesowych w Europie. 

Problem jest jednak bardziej złożony. Wg. Stefana Pierera problemy spowodowała najpierw nadprodukcja, a potem problemy z jakością, a na koniec załamanie sprzedaży wyprodukowanych motocykli. Jaki jest program naprawy? Do początku 2025 r. zwolnionych zostanie około 300 pracowników. Produkcja zostanie wstrzymana od Świąt Bożego Narodzenia do końca lutego. Należy dodać, że KTM zawiesił już w tym roku 700 stanowisk pracy. Obecnie w Austrii zatrudnionych jest około 5000 osób. Do tego doszedł brak płynności finansowej. W komunikacie opublikowanym przez Pierer Mobility AG kilka tygodni temu ujawniono, że aby utrzymać płynność finansową, KTM AG w 2025 r. będzie musiał dołożyć kilkaset milionów EUR z kredytów lub innych form finansowania. Jakich? Trudno powiedzieć. Na chwilę obecną wiadomo, że nikt nie był zainteresowany dalszym kredytowaniem KTM-a. Jedynym sposobem na wyjściem z kryzysu było więc wstrzymanie produkcji w austriackiej fabryce w Mattighofen i wniosek o restrukturyzację. Oczywiście zatrzymanie produkcji to początek, a nie koniec problemów, bo w perspektywie firma będzie zmuszona zwolnić około 300 osób. Jedno jest pewne. Rozmowy z inwestorami, do chwili obecnej nie przyniosły efektów. Nie udało się pozyskać środków na uratowanie firmy z innych zewnętrznych źródeł. Restrukturyzacja w trybie samoadministracji oznacza, że obecny zarząd KTM będzie nadal zarządzał firmą, tym razem w  z nadzorcą sądowym nad realizacją planu reorganizacji. Przedsiębiorstwo zamierza w ciągu 90 dni dojść do porozumienia z wierzycielami.
 



Informacje finansowe o firmie:

Przychody Grupy Pierer spadły w pierwszej połowie 2024 r. o 27 procent. Zysk (EBIT) (w tym wypadku strata)wyniosła -195 mln euro w porównaniu z 97 mln (102 mln dolarów) w roku poprzednim.

Oficjalny komunikat prasowy firmy

"26 listopada 2024 r.) KTM AG, spółka zależna należąca w całości do PIERER Mobility AG, złoży wniosek o wszczęcie sądowego postępowania restrukturyzacyjnego z samorządem w dniu 29 listopada 2024 r. (...) Zarząd nie spodziewa się obecnie, że będzie w stanie zabezpieczyć na czas niezbędne finansowanie tymczasowe. W związku z tym KTM AG podjął decyzję o złożeniu wniosku o wszczęcie sądowego postępowania restrukturyzacyjnego z samorządem nad majątkiem KTM AG oraz jej spółek zależnych KTM Components GmbH i KTM F&E GmbH. Postępowanie daje możliwość dalszego zarządzania nadzorowanym majątkiem oraz samodzielnej reorganizacji Grupy KTM. Nie ma to wpływu na wszystkie pozostałe spółki zależne KTM AG, w szczególności na wszystkie spółki handlowe. Celem postępowania jest uzgodnienie z wierzycielami planu restrukturyzacji w terminie 90 dni. Przewymiarowanie grupy powinno nie tylko zabezpieczyć dalsze istnienie Grupy KTM w dłuższej perspektywie, ale także stworzyć podstawy do wyjścia z postępowania wzmocnionym.

Zmiana wymiaru produkcji powinna prowadzić do stopniowej korekty nadwyżek zapasów u KTM i u jego dealerów w ciągu najbliższych dwóch lat. Spowoduje to zmniejszenie wyników operacyjnych w austriackich zakładach o łączną kwotę ponad 1 miliarda euro w latach 2025 i 2026.

Proces restrukturyzacji będzie wiązać się z dodatkowymi potencjalnymi stratami, np. z tytułu jednorazowych wydatków w postaci niezbędnych odpisów (np. na skapitalizowane koszty rozwoju) oraz kosztów redukcji personelu, a także niedoboru kosztów stałych w związku ze zmniejszonym poziomem kosztów operacyjnych wyników oraz inne koszty wynikające z procesu restrukturyzacji.

„W ciągu ostatnich trzech dekad staliśmy się największym producentem motocykli w Europie” – powiedział Stefan Pierer, dyrektor generalny KTM AG. „Naszymi produktami inspirujemy miliony motocyklistów na całym świecie. Teraz robimy przystanek na przyszłość. Marka KTM to dzieło mojego życia i będę o nią walczył.

(...)Gottfried Neumeister wniósł imponujące doświadczenie i powiew świeżego powietrza oraz w znaczący sposób przyczynił się do rozwiązania obecnej sytuacji. Jestem przekonany, że wspólnie wprowadzimy firmę na drogę sukcesu.”


Problemy finansowe KTM doprowadziły nie tylko do zwolnienia pracowników, ale też redukcji i zmniejszenia zarządu z sześciu do dwóch osób. Teraz firma złoży wniosek o ogłoszenie upadłości w Austrii, w ramach której marka KTM zostanie wydzielona i zrestrukturyzowana, aby uniknąć ogłoszenia upadłości.



Komentarze   

Misiek
+1 # Misiek 2024-11-27 12:17
Zielony Ład wkracza do Europy, a poza tym coraz wiecej dobrych motocykli z Chin za połowę ceny KTM. Jedno jest pewne, że produkcja bedzie w Europie coraz bardziej deficytowa, bo w komunizmie nic sie nie opłaca i taki system predzej czy pozniej musi upasc...
Cytować
Dave
+2 # Dave 2024-11-27 11:50
Oczywiście, że nie zbankrutują. W krajach niemieckojezycznych, szybko znajdzie się tajemniczy inwestor i przejmie najlepsze aktywa i logotypy, a potem przeniosą produkcję do Chin, ale zarzad zostanie w Austrii...
Cytować

Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres