Dakar 2025 | |
rajdy | |
Arabia Saudyjska | |
2024/25 | |
Dakar Classic 2025 | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote) |
Polacy w Rajdzie Dakar 2025
W 2024 roku rajd wyścig ukończyło 17 Polaków. W edycji 2025 wystartuje 15 osób, nie licząc ekip wsparcia. Motocykle to Konrad Dąbrowski, laureat w Dubai International Baja, oraz Bartłomiej Tabin - który drugi raz wystartuje w Dakarze. W kategorii Dakar Classic za kierownicą kultowego Porsche 924 wystartuje Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka. Staniszewski to animator i organizator motocyklowego Rajdu ADV24 i Enduro Rally 24, jaki odbywa się na Pojezierzu Drawskim w Polsce. Zespół z Suchego Dębu wystartuje w Rajdzie Dakar Classic po raz drugi. Motoryzacyjnie ekipa Tomka i Maksa Staniszewskiego, prowadzi również warsztat 4Land w okolicach Gdańska i wyspecjalizowała się w budowie klasycznego Land Rover’a Defender. Warsztat tworzą ojciec z synem. Mają więc przygotowanie z każdej strony, również tej technicznej. W 2024 roku wystartowali w Rajdzie Dakar Classic również na Porsche 924. W zasadzie w poprzedniej edycji pojechali dwoma zbudowanymi i zmodyfikowanymi samodzielnie Porsche 924. Do dwóch samochodów, była za to jedna ekipa techniczna. W tym roku wystartują już tylko jednym autem, a cały serwis obsługują samodzielnie. W poprzedniej edycji rolę zaplecza pełniła ciężarówka DAF. Ciężarówka była również bazą campingową dla całej ekipy. Teraz w 2025 r. rolę zaplecza będzie pełnił klasyczny Defender, który w opinii Staniszewskiego wpisuje się lepiej w Dakar Classic. Defender będzie stanowił zaplecze dla ekipy. To koło ratunkowe i mobilny warsztat, którym można ściągnąć auto lub poszukać części i podzespołów w razie awarii.
Samochód w stosunku do 2024 r. zmienił się dość znacznie. Pierwsze Porsche 924, było cięższe o 100 kilogramów. Wersja pojazdu z 2025 r. ma przesunięty środek ciężkości na tył pojazdu. W aucie zamontowano silnik Porsche 2.5 litra - stosowany w modelu Porsche 924S i 944, bez turbiny. Taka jednostka charakteryzuje się bardziej płaskim momentem obrotowym w zakresie 3/4 obrotów. Do motoru ekipa założyła kłową skrzynię biegów, bez synchronizatorów, która charakteryzuje się kołami zębatymi z prostymi zębami, a nie skośnymi jak w normalnych skrzyniach biegów. Daje to bardzo wolną jedynkę, a piąty bieg służy tylko na dojazdówki. Do tego ekipa techniczna przeprowadziła wiele zmian i modyfikacji. Wspólnie z firmą NRF, dużym laboratorium w Gdańsku, zbudowali również nowy układ chłodzenia do Porsche. Co jak wiadomo, w warunkach pustynnych odgrywa niebagatelną rolę.
W 2024 Staniszewscy dojechali do mety, gdzieś w połowie stawki, zajmując 43. pozycję. To był ich debiut. Teraz apetyty wzrosły i ekipa liczy na wyższą pozycję. Ale podczas rajdu, który trwa trzynaście dni i rozgrywany jest na pustyni, wszystko może się zdarzyć. Do tego Porsche to auto klasyczne, mające 42 lata. Z drugiej strony wzrosła odpowiedzialność za cały "team, za auto, za dowiezienie wyniku. (...) Dakar to motoryzacyjny maraton, gdzie wszystkie siły należy rozłożyć na dwa tygodnie. Do tego tydzień przed rajdem załatwia się formalności, instaluje urządzenia, odbiera auta z portu w Arabii. To ponad trzy tygodnie poza domem i firmą, więc te wszystkie elementy nakładają się na siebie".
Rajd Dakar Classic wystartuje 3 stycznia. W tegorocznej edycji udział weźmie 94 załóg. Start odbędzie się z Biszy i do pokonania będzie trasa o łącznej długości 7246 km, z czego 4033 kilometrów będzie jazdą na czas.
Rajd Dakar 2025 będzie liczył 12 etapów i prolog, odcinek specjalny na początku o długości 158 km. Prolog już 5 stycznia na trasie: AlUla – AlUla - 158 km, Odcinek Specjalny: 28 km Pierwszy dzień rajdu to okazja do przetarcia szlaków i ustalenia kolejności startowej na dalsze etapy. Uczestnicy będą mieli do pokonania techniczną trasę wiodącą przez skaliste przejścia i piaszczyste drogi.
fot. Tomek Staniszewski