![]() |
Transalp XL 750 |
![]() |
motocykle ADV |
![]() |
Japonia |
![]() |
2023 |
![]() |
Honda |
![]() |
Na największych na świecie targi branży motocyklowej EICMA 2022 zobaczyliśmy kilka niespodzianek i nowości. Honda pokazała w końcu nowego Transalpa 750, z silnikiem 755 cm3. Waży 208 kg z pełnym bakiem, ma najwięcej mocy z całej konkurencji w tej klasie - 92 KM, a koła 21/18 dają opcje jazdy w każdym terenie. Motocykl będzie sprzedawany w cenie, która nie powinna przekroczyć 9000 EUR w Europie.
Nowy Transalp XL 750 jest najmocniejszym enduro na rynku w klasie mniejszych ADV. Czy Transalp XL 750 będzie sprzedażowym hitem podobnie jak Honda Africa Twin, Yamaha Ténéré 700 i inne motocykle - zobaczymy. Honda chwali się, że nowy motocykl w ofercie średniej wielkości motocykli enduro, ma największy zapas kucyków na pokładzie. W klasie podobnych jednostek Aprilia Tuareg ma tylko 80 KM, Yamaha Ténéré 700 - 73 KM, a BMW F GS 800 już tylko 84.48 KM i te są również jednak dużo cięższe. Jedynym konkurentem w kwestii mocy może być Triumph Tiger 900, który dysponuje 95.2 KM, jednak z to zupełnie inna liga rywalizacji, a Tiger waży znacznie więcej przy zalanych zbiornikach i inna jest charakterystyka oddawanej mocy przy podobnej wydajności. W tej klasie tylko KTM 890 Adventure może stanowić alternatywę. Tu jednak za produkct koncernu z Austrii musimy zapłacić dużo więcej - 13 900 EUR co stanowi różnicę w wysokości około 45% już na starcie. Transalp ma więc być ciekawą i atrakcyjną ofertą w tej klasie, która z pewnością zagrozi takim motocyklom jak Yamaha Ténéré 700 w 2023 roku.
Dane techniczne Honda Transalp
Honda będzie produkować motocykl na nowej stalowej ramie, przystosowanej przez Hondę do jazdy w offie. Wysokość siedzenia zaprojektowano na 850 milimetrów. Jednostką napędową ma być znany i sprawdzony bliźniak o pojemności 755 cm3, jaki montowany jest już na Hornecie. Producent nie musi więc nić nowego wymyślać w dziedzinie silników, bo ma sprawdzoną jednostkę, która tylko zaadaptuje do ADV z własnego naked bika. Wahacz pozwala na skok 190 milimetrów z kolumną Pro-Link. Z przodu producent umieścił widelec Showa o średnicy lagi 43 milimetrów ze skokiem maksymalnym sprężyny wynoszącym 200 mm. Hamulec z tarczą o średnicy 310 mm, pływającymi zaciskami, a z tyłu dużą tarczą o średnicy 265 milimetrów powinien się sprawdzać w terenie i na asfalcie. Nie będzie to więc z danych opisowych maszyna do skoków, jazdy ekstremalnej, ale do wygodnej i komfortowej jazdy w lekkim terenie i na czarnym, z opcją zjazdu w bok. O offroadowych genach jednostki i dobrym pochodzeniu ma świadczyć również wielkości opon, jakie zamontowano na pokładzie: z przodu zamontowano felgi o wymiarach 90/20-21, a z tyłu i 150/70 R 18. Jest więc dobrze w tej dziedzinie i zgodnie z dawnymi zasadami dualu. Zobaczymy podczas testów, jak motocykl będzie się prowadził. Co więcej, konstrukcja stylistyczna nowej Hondy Transalp nawiązuje do dawnych tradycji Transalpa, które sprzedawano do 2012 roku. Pod względem technicznym i elektroniki to jednak całkiem nowa jednostka, która tylko czerpie inspirację od starych modeli.
Elektronika
Nowy XL 750 Transalp ma na pokładzie podwójnie regulowany ABS, 5-stopniową kontrolę trakcji, połączoną z Wheelie Control. Przewidziano 4 programy jazdy, mapy silnika i oddawania mocy, które można dodatkowo dowolnie zmieniać i konfigurować w trybie użytkownika. ABS i kontrola trakcji jest programowo wyłączana w razie takiej potrzeby użytkownika. Wszystkie zmiany można wprowadzać na wyświetlaczu TFT, jak również w opcji w trybie sterowania głosowego. Pod siedzeniem znajduje się gniazdo ładowania USB-C.
Wygląd
Oświetlenie oparte na diodach LED. Zbiornik o pojemności 16,9 litra, co daje przy średnim zużycia wachy na 4,4 litra na 100 kilometrów zasięg 384 kilometrów. Możliwości wyposażenia motocykla (bagażnik, gmole, inne dodatki) będą w opcjach:
- pakiet miejski - kufer centralny o pojemności 50 litrów i zamykany jednym przyciskiem,
- pakiet podróżny - bagażnik 59 litrów. W pakiecie gmole i światła przeciwmgielne,
- pakiet rajdowy - ochrona silnika, quickshifter,
- pakiet komfortowy - wysoka szyba przednia i owiewki.
Cena w Europie - około 9000 euro.
Koła i zawieszenie
Hamulec przedni | Podwójna tarcza 310mm x 4,5mm z 2-tłoczkowymi zaciskami |
Hamulec tylny | Pojedyncza tarcza 256 mm x 6,0 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem |
Zawieszenie przednie | Showa 43mm SFF-CA USD, skok 200 mm |
Zawieszenie tylne | Oddzielny docisk, wahacz Pro-Link, skok 190mm |
Rozmiar opony przedniej | 90/90R-21 |
Rozmiar opony tylnej | 150/70R-18 |
Koło przednie | Szprycha nierdzewna, aluminiowa obręcz, typ rurowy |
Koło tylne | Szprycha nierdzewna, aluminiowa obręcz, typ rurowy |
Dane techniczne
Hamulec przedni | Podwójna tarcza 310mm x 4,5mm z 2-tłoczkowymi zaciskami |
Hamulec tylny | Pojedyncza tarcza 256 mm x 6,0 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem |
Zawieszenie przednie | Showa 43mm SFF-CA USD, skok 200 mm |
Zawieszenie tylne | Oddzielny docisk, wahacz Pro-Link, skok 190mm |
Rozmiar opony przedniej | 90/90R-21 |
Rozmiar opony tylnej | 150/70R-18 |
Koło przednie | Szprycha nierdzewna, aluminiowa obręcz, typ rurowy |
Koło tylne | Szprycha nierdzewna, aluminiowa obręcz, typ rurowy |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) | 2325 mm x 838 mm x 1450 mm |
Typ ramy | Stalowa typu diament |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 16,9 litra |
Zużycie paliwa (l / 100 km) | 4,35 l/100km |
Prześwit (mm) | 210 mm |
Lampa przednia | LED |
Masa własna pojazdu (kg) | 208 kg |
Wysokość siedzenia (mm) | 850 mm |
Wyprzedzenie (mm) | 111 mm |
Promień skrętu | 2,6 m |
Rozstaw osi (mm) | 1560 m |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe z funkcją asysty |
Przełożenie końcowe | Łańcuch |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, manualna |
Quick Shifter | W opcji |
Gniazdko 12V | W opcji - dopłata |
Wskaźniki | TFT |
Lampa tylna | LED |
Łączność | System głosowego sterowania smartfonem HSVCs |
Gniazdo USB | Typ C |
Wyłaczajace się kierunki | Tak |
Sygnalizacja awaryjnego hamowania | Tak |
System zabezpieczeń | HISS |