Benelli TRK 800 | |
motocykle ADV |
|
Chiny | |
2023 | |
Benelli | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.60 (5 Votes) |
Mamy to. Dzięki znaczącym inwestycjom chińskich właścicieli, a konkretnie QianJiang Motor (QJ Motor), chińska marka zapowiada kolejną ekspansję i wejście na rynek nie tylko frontowymi drzwiami, ale też spektakularny wjazd kilkoma modelami. Zamiast jednego motocykla mamy kilka nowych modeli: TRK 702, wersję off-roadowa TRK 702 X, a teraz TRK 800. Sprzedawane będą też stare 502 i inne modele, których producent ma coraz więcej. Jest więc na bogato. Nie mogą już narzekać malkontenci. W końcu motocykl został pokazany oficjalnie na targach w Mediolanie, nie ma więc możliwości zarzucania chińczykom, że stworzyli tylko koncept na deskach kreślarskich. Ostateczne efekty można było zobaczyć na targach i sprawdzić, że to gotowy produkt.
Kiedy pierwsze motocykle Benelli TRK 800 można będzie zobaczyć w salonach? Prawdopodobnie będzie to w połowie 2023 r. Wtedy też zobaczymy całą motocyklową rodzinkę Benelli: Benelli TRK502, TRK502X, TRK702, TRK702X, wszystkie spod znaku adv. O ile modele TRK 502 były dość ciężkie w stosunku do mocy, potrzebowaliśmy większego silnika. W 2022 roku koncern zaprojektował całkowicie nowy motocykl Benelli TRK 800, który odpowiada na zapotrzebowanie rynku. Pojazd dostał większy silnik, nowe podwozie z ulepszonym osprzętem. Wszystkich interesuje oczywiście już teraz cena nowego produktu. Cena nie została na chwilę obecną ujawniona, ale producent próbuje targetować i szukać odbiorców w motocyklach niskobudżetowych, nie będzie więc dużych zaskoczeń. Oczywiście poziom wykonania nieco wzrósł, mamy dużo więcej dodatków i nowości, które trzeba będzie jakoś wycenić. Przypuszczalnie koszty netto motocykla nie będą większe od 7 tys. EUR. Do tego oczywiście dojdzie jeszcze Vat, koszty prowizji dla sprzedawców i lokalne podatki i akcyza. W tym wypadku ostateczna cena motocykla na rynku polskim dla odbiorcy indywidualnego nie powinna jednak przekraczać 40 tys. PLN.
O ile wygląd całej serii turystyków Benelli jest dość podobny, skonstruowany na podobnej linii stylizacji na rasowego turystyka, nowy model TRK 800 może się podobać. Największe oczekiwanie dotyczy oczywiście silnika motocykla zastosowanego w modelu TRK 800. Bo jak wiadomo, niektórym dawna pięćsetka nie dawała odpowiedniego poweru i mocy. Teraz więc w Benelli TRK 800 mamy dwucylindrowy rzędowy piec o pojemności 754 cm3, z mocą wyjściową 75 KM, przy 8500 obr./min, co powinno wiązać się z dużo większym zapasem mocy, oczywiście pod warunkiem, że masa pojazdu nie wzrośnie zbyt mocno powyżej 220 kg. Tak więc silnik DOHC z maksymalnym momentem obrotowym przy 67 Nm przy 6500 obr./min., powinien sobie dawać zdecydowanie lepiej rady na trasie, chociaż poczekajmy z osądami do realnych prób, bo tak naprawdę niewiele wiadomo o tym piecu, poza danymi technicznymi, a to jest zbyt mało, aby pokusić się na ostateczną ocenę możliwości.
Motocykl został wyposażony w sześciobiegową skrzynię biegów, co prawda bez quickshiftera, ale co tam, to też daje możliwości szybszego i bardziej ekonomicznego podróżowania na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Co wiemy o podwoziu? Zastosowana została stalowa rama z aluminiowym wahaczem, a zawieszenie przednie to w pełni regulowany odwrócony widelec Marzocchi 50 mm; 6,7 cala, a tylne to amortyzator wspornikowy z tłumieniem odbicia i regulowanym napięciem wstępnym sprężyny; 6,7 cala. Ważne, że motocykl będzie miał koła szprychowe z aluminiową obręczą:
- Koło przednie: 19x3,00 - 110/80x19
- Koło tylne: 17x4,25 - 150/70x17
Hamulce przednie na półpływające tarczach 320 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami jednoblokowymi Brembo, a na tyle mamy równiez Brembo wraz z tarczą 260 mm. ABS jest standardem; nie mamy żadnych szczegółów na temat trybów możlwiości wyłączenia ABS w terenie.
Zbiornik paliwa mieści 22 litry, co przy średnim spożycia w okolicach 5-6 litrów daje nam całkiem ciekawe zasięgi.
To wszystko jest oczywiście skonstruowane w duchu nowoczesnej stylistyki, na oświetleniu LED, dobrze dobranego plastiku i szprychowych felg, co daje wizualnie dobry efekt i plasuje wykończenie TRK 800 na światowym poziomie. Do motocykla można też dobrać dodatkowe kufry boczne i kufer główny.
Specyfikacja techniczna Benelli TRK 800
Silnik: równoległy DOHC
Pojemność skokowa: 754 cm3
Średnica x skok: 88 x 62 mm
Moc maksymalna: 75 koni mechanicznych przy 8500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 49 ft-lbs przy 6500 obr./min
Współczynnik kompresji: 11,5:1
Układ zaworów: DOHC; 4 vpc
Zasilanie: EFI z podwójnymi korpusami przepustnic 43 mm
Smarowanie: Mokra miska olejowa
Skrzynia biegów: 6-biegowa z funkcjami wspomagania i poślizgu
Przekazanie napedu: Łańcuch
Rama: Stalowa krata z aluminiowym wahaczem
Zawieszenie przednie: w pełni regulowany odwrócony widelec Marzocchi 50 mm; 6,7 cala
Zawieszenie tylne: Amortyzator wspornikowy z tłumieniem odbicia i regulowanym napięciem wstępnym sprężyny; 6,7 cala
Koła: szprychowe z aluminiową obręczą
Koło przednie: 19x3,00
Koło tylne: 17x4,25
Hamulce przednie: pływające tarcze 320 mm z radialnie montowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami jednoblokowymi Brembo
Hamulec tylny: tarcza 260 mm z jednotłoczkowym zaciskiem Brembo
ABS: standardowe
Rozstaw osi: 60,2 cala
Wysokość siedziska: 32,8 cala
Prześwit: 8,3 cala
Pojemność zbiornika paliwa: 22 litry
Masa własna: 249 kg