Honda, Yamaha, BMW | |
adv | |
Polska | |
2023 | |
PZPM | |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (2 Votes) |
Kupujemy coraz więcej nowych i wypasionych motocykli ADV. Honda znalazła się na pierwszym miejscu podium i sprzedała najwięcej motocykli w tym roku z wszystkich producentów. Zaraz potem jest Yamaha i BMW.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przesłał kolejne dane statystyczne dotyczące rejestracji motocykli i motorowerów w Polsce. W październiku 2022 r. było całkiem nieźle, jeśli chodzi o sprzedaż nowych motocykli, ale statystycznie trendy zakupowe nie zmieniają się w skali całego roku znacząco. Jest pozytywna zmiana. Co więcej, jest to drugi w historii wynik notowań przynajmniej od 2005 r. Nie widać więc znaczących spadków mimo szalejącej inflacji i wzrostów cen paliw na stacjach benzynowych. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 22 174 nowych motocykli, czyli o 15,5 % więcej niż przed rokiem (+2 976 szt.).
W październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce 1873 wszystkich nowych jednośladów tj. 1176 motocykli i 697 motorowerów. Statystycznie jest gorzej o 23 % tj. 561 sztuk niż we wrześniu 2022 r., ale przecież wtedy we wrześniu był jeszcze sezon i żyliśmy w dużo większym stopniu motocyklami. Są też spadki w stosunku do analogicznego okresu tj. października 2021 r. o 8 procent mniej. Widać więc jakąś tendencję spadkową, co można oczywiście przetłumaczyć jako wskaźniki zmian w preferencjach zakupów. Warto jednak zauważyć, że wszystkie tego rodzaju statystyki nie można odczytywać w trybie krótkoterminowym i takie wnioski są czasem zawodne i trzeba je odczytywać z większym dystansem, poczekać, najpierw do końca roku jak inflacja, kryzys i ceny paliw będą oddziaływać na rynek motocyklowy.
Motocykle używane
Należy pamiętać, że cały czas sprowadzamy bardzo dużo motocykli używanych, które są ujmowane w statystykach i nowych rejestracjach. Procentowo zakupy używek, głównie z Europy Zachodniej, ale też z USA. Motocykle używane, stanowią ciągle około 300 % wszystkich rejestracji i tego co kupujemy w salonach, co ujmowane jest zresztą bezpośrednio w globalnej statystyce rejestracji.
O ile w całym 2021 roku sprowadziliśmy 60 374 używanych motocykli i 10 314 motorowerów to w roku 2022 od stycznia do października było już 54 320 motocykli i 10 017 motorowerów. Dane są więc generalnie podobne, uwzględniając, że mamy jeszcze listopad i grudzień, kiedy to wielu w Polsce decyduje się na zakupy jednośladów za naszymi granicami, z oczywiste przyczyny, że są one po sezonie dużo tańsze, niż w środku sezonu. Taka jest specyfika i sezonowość rynku motocyklowego, że używki kupuje się najlepiej i najtaniej, nie w sezonie, ale poza sezonem.
O ile sprzedaż motocykli poszła do góry to motorowery po dwucyfrowych wzrostach od stycznia do marca, nieznacznym prawie 6% wzroście w kwietniu maja obecnie spadkowy. W październiku zarejestrowano 697 sztuk (-17,9%, -152 sztuki r/r). W porównaniu z wrześniem br. rynek motorowerów także obniżył się o 27,8% (-268 szt.).
W rynku używek warto też zauważyć swoiste proporcje. Kupujemy więcej nówek. W tym roku było statystycznie o 15.5 % więcej zakupów motocykli nowych, w stosunku do roku poprzedniego, świadczy pozytywnie o tendencjach. Kupujemy więc zamiast tańszych używek, droższe, ale też z gwarancją i serwisem nówki z salonu. Tutaj są oczywiste zmiany wynikające z, że mimo inflacji mamy większy potencjał portfela. Zmiany dotyczą również nastawienia do preferencji podróży. Zmieniają się również mody i zapotrzebowanie na motocykle stworzone do aktywnej turystyki, już nie do stania w korkach w mieście, ale motocykle klasy adventure, do podrózy po każdym gruncie i to one przeżywają ostatnio prawdziwy rozkwit i rozwój. Bo po co stać w korku w pełnym oporządzeniu . Do tego nadaje się najlepiej kupienie małego skuterka. Do dalszych podróży mamy teraz obok sprawdzonych klasyków: Honda Africa Twin, BMW GS, kolejne nowe modele jak: Aprilia Tuareg 660, Ducati DesertX, Yamehę Tenere 700, a nawet Harley-Davidson Pan America. Segment motocykli ADV jest więc niezwykle szybko rozwijającym się fragmentem układanki, a producenci zasypują nas nowymi i ciekawymi propozycjami, których nie można zazwyczaj znaleźć na rynku wtórnym
O ile skutery i motorowery świetnie sprawdzają się na prowincji, gdy trzeba dojechać do sklepu spożywczego i również w miastach jako najszybsze środki transportu, to zjazd takim pojazdem na szutry i ścieżki leśne nie budzi w miłośnikach offroadu pozytywnych skojarzeń. Być może ta sytuacja niebawem się zmieni, bo koncerny myślą również o takich rozwiązaniach dla skuterów. Np. nowa propozycja - Honda ADV350.
Warto również wspomnieć o najlepiej sprzedawanych markach motocyklowych. Tutaj w ciągu ostatnich lat niewiele się zmienia, królują marki japońskie. W 2022 r. najpopularniejszą marką dla nowych motocykli była Honda z 18-procentowy udziałem w torcie sprzedażowym. Honda wyprzedziła dawnego lidera firmę Yamaha, która sprzedała od stycznia do października 2481 motocykli, a trzecie miejsce przypadło BMW - 2230 egzemplarzy.
Żródło danych: PZMP