Nowy V-Strom 1050 DE 2023 - coraz więcej rasowego terenowca w nowym V-Stromie DE

V-Strom 1050DE
motocykle turystyczne
Japonia
2022/23
Suzuki
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (2 Votes)

 

Niedawno Suzuki pokazało nową serię V-Strom 1050, jakie będą produkowane i sprzedawane w 2023 r. Można powiedzieć, że projektanci w końcu stuknęli się w głowę i zrozumieli, że odbiorca, czytaj klient oczekuje bardziej rasowych motocykli w stylu dawnego Biga. Potrzebny jest ADV taki do wszystkiego. Konsumenci chcą motocykli, które będą bardziej dualowe, bardziej uniwersalne, bardziej terenowe i bardziej agresywne. Mamy więc zmiany w produkcji miejskich turystyków, które prezentowały się świetnie w statystykach, czasem na zdjęciach, a poza asfaltem nie miały wiele do powiedzenia. Mówiąc wprost zawodziły i nie sprawiały dostatecznej frajdy. Dzięki ewolucyjnym zmianom i jakby nie patrzeć odważnym posunięciom projektantów, japońska marka wrzuca dwuletni model V-Strom XT do kosza i rozpoczyna produkcję dwóch nowych modeli. Nowego projektu V-Strom 1050 DE i wersji dla asfaltowców V-Strom 1050 (bez De i bez XT). I chwała im za to, że w końcu nastąpi prawdziwy rozdział tych dwóch żywiołów i powrót do tradycji, do jazdy w dzikim i oddalonym od cywilizacji terenie. Co prawda nowy motocykl to bardziej ewolucja niż rewolucja, ale dobre i to. W końcu mamy kolejną wersję zainspirowaną kultowym Bigiem, oczywiście na miarę nowych czasów 2023. Tu jednak mała uwaga. Poza zmianą ramy, koła, polepszeniem parametrów, osiągów i wydłużeniem osi, dołożono też pokażny zestaw elektroniki. Najważniejsze jednak, że producent zmienia podejście mentalne do projektowania motocykli i do jakich celów mają one służyć. Ważne, że nastąpiła długo oczekiwana zmiana.

 

V-Strom 1050 DE będzie sprzedawany od stycznia 2023 roku w salonach Suzuki. Nowy Strom 1050 DE cały czas będzie bazował na wielu podzespołach dawnego V-Strom 1050XT, będzie miał  również szereg ulepszeń i zmian. Wszystko to po to, aby stać się w końcu dualowym wojownikiem do jazdy w terenie.

Zmian jest dość dużo, aby pochylić się na specyfikacją i spojrzeć na ewolucję łaskawym okiem. Szczegółowa specyfikacje techniczną macie w artykule na stronie tutaj.  Na początku wymienię kilka. Najważniejsze zmiany to coś co stanowi podstawę w rasowych motocyklach ADV to większe 21-calowe przednie koło, oczywiście zmontowane na sprychach, a nie na jakimś odlewie z aluminium. Wyjeżdżający z salonu motocykl będzie wyposażony nominalnie w opony Dunlop Trailmax Mixtour, a nie Bridgestone A41. Skoro ma być bardziej drapieżnie w terenie producent przewidział dodatkowe 25 mm prześwitu w stosunku do dawnego modelu V-Strom. Teraz będzie to więc 190 mm odstępu od podłoża i w pełni regulowane zawieszenie KYB.

Nowy model będzie miał szerszą kierownicę, szersze i bardziej stabilne podnóżki, na których będzie można lepiej i pewniej stać w czasie pokonywania szutrów i nieznacznie dłuższy rozstaw osi. Zmiana o 40 mm pozwoli na wejście nowemu aluminiowemu wahaczowi, a wszystko to ma poprawić stabilność jazdy motocykla.

Oczywiście poza zmianami elementów konstrukcyjnych projektanci bardzo wiele uwagi poświęcili na dopracowanie elektroniki. Bo w 2023 r. bez elektroniki się raczej nie obejdzie. Podstawowe zadania kontroli trakcji w nowym modelu będzie wykonywał nowy sześcioosiowy IMU – co docelowo ma dać trzystopniową kontrolę trakcji i trzy tryby mocy. Nowy IMU ma pomagać kierowcy dużo lepiej i wydajniej niż poprzednik, szczególnie podczas pokonywania wzniesień, wzlotów, górek i różnych podjazdów jakich jest wiele więcej podczas jazdy w terenie. W podobnym celu zmodyfikowano również i przeprojektowano przepustnicę ride-by-wire. Z nowości i zmian warto zwrócić uwagę również na lepsze dopracowanie softu i algortmów. W nowych trybach ustawień kontroli trakcji, np. w tzw. trybie gravelowym służącym do jazdy w terenie, będzie większa tolerancja poślizgu tylnego, niż miało to miejsce w dawnym modelu XT. Na koniec warto również dodać, że w nowym modelu poza zwiększeniem prześwitu dodano aluminiową osłonę miski olejowej, wzmocniono elementy zamocowania silnika, polepszono widoczność ekranu wyświetlacza, wzmocniono i zmieniono przedni błotnik.

Ile trzeba będzie zapłacić za motocykle w Polsce i kiedy trafią na salony? Pierwsze egzemplarze testowe pojawiają się już na większych imprezach targowych i eventowych na całym świecie. Natomiast pierwsze egzemplarze modeli Suzuki V-Strom 1050 i V-Strom 1050 DE trafią do sprzedaży dopiero w pierwszej połowie 2023 r. Ceny za V-Strom 1050 DE bedą zaczynać się od 70 900 zł , a za wersje asfaltową od 66 900 zł.

Elektronika

Mimo że nowa wersja DE jest dedykowana do bezdroży i czasem pewnie będzie chlapać się w błotku, pokonywać błotniste bezdroża, została naszpikowana zaawansowaną elektroniką i systemami kontroli trakcji. Oto niektóre z nich.

- 6-osiowy IMU - jego zadanie to analizować wszystkie dochodzące z akcelerometrów i żyroskopów informacje. Nowy 6-osiowy IMU marki Bosch mierzy prędkość kątową i przyspieszenie, pochylenie, przechylenia, ruchy odchylenia i kół. Inteligentny system jazdy Suzuki (SIRS), został już wprowadzony w wersji XT, teraz został zmodyfikowany. 

 - Tryb G (Gravel) specjalnie do jazdy w offie  (tylko w motocykluV-STROM 1050DE) - Dodatkowy tryb jazdy dodano do 3 istniejących trybów kontroli trakcji (+ OFF). Tryb G (Gravel) opóźnia zapłon i pozwala na ograniczony poślizg podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach, aby pomóc kierowcy lepiej pokonywać przeszkody i drogi terenowe. Ten tryb producent zaleca wyłączać na nawierzchniach asfaltowych.

- Możliwość wyłączenia tylnego ABS (tylko V-STROM 1050DE) - V-STROM 1050DE dodaje możliwość wyłączenia tylnego ABS dla lepszej kontroli na żwirze i innych nieutwardzonych nawierzchniach. Ponadto system Motion Track Brake System został zoptymalizowany pod kątem większego przedniego koła, innej geometrii podwozia i zwiększonego skoku zawieszenia.

- System kontroli trakcji Suzuki (STCS) - (Suzuki Traction Control System) zapobiega poślizgom tylnego koła. Do wyboru masz jeden z 3 trybów lub możesz wyłączyć całkowicie.

- System hamowania gąsienicowego ruchu - Motion Track Brake System - dane ustawienia pojazdu sa analizowane w IMU z sensorami i z danymi czujnika prędkości przedniego i tylnego koła, aby umożliwić aktywację ABS, nawet podczas pochylania się w zakrętach. Ten system ma zadanie pomagać w utrzymaniu przyczepności i pochylenia. Dwa tryby: tryb 1 zapewnia minimalną interwencję, Tryb 2 interweniuje bardziej proaktywnie.

- Dwukierunkowy system szybkiej zmiany - umożliwia zmianę biegów bez użycia sprzęgła. Wymaga aktywacji na konsoli - wyświetlaczu głównym. Zapewnia szybkie redukcje i szybkie i płynne wybieranie biegów, bez używania rąk i hamowania silnikiem.

- System tempomatu - tempomat używany głównie do jazdy na długich dystansach na ustawionej prędkości.  bez używania przepustnicy. Można go stosować podczas jazdy na 2. biegu lub wyższym od prędkości obrotowej silnika 2000 obr./min do 7000 obr./min. (25 km/h do 160 km/h)

- Przełącznik trybu jazdy Suzuki (SDMS) - 3 różne tryby charakterystyki, co daje dokładniejszą kontrolę przepustnicy i momentu obrotowego podczas przyspieszania.

- System kontroli podjazdu - (Hill Hold Control System) w terenie jego zadanie polega n automatycznym włączeniu tylnego hamulca (na 30 sekund) po zatrzymaniu podczas jazdy pod górę lub na pochyłości, nawet po zwolnieniu dźwigni hamulca lub pedału. Ten system sprawi, że motocykl nie stoczy się do tyłu.

- System sterowania zależny od obciążenia - Load Dependent Control System - system rozpoznaje obciążenia i reaguje, dostosowując poziom i stopień hamowania, bez od przewożonego ładunku. Monitorowanie ustawienia i kąta pochylenia motocykla,, aby zapobiec podnoszeniu się tylnego koła i zapewnić pewne hamowanie, nawet podczas jazdy w dół. Z tym system nie uda ci się zrobić jazdy na jednym kole.

-Elektroniczny system przepustnicy Ride-by-wire - system wykorzystuje pokładowy ECM do kontroli działania przepustnicy i mocy silnika. Indywidualne ustawienia są zintegrowane z trybami SDMS.

- System łatwego startu Suzuki - Easy Start- pozwala uruchomić silnik bez wciskania dźwigni sprzęgła. 

- Asystent niskich obrotów - pomaga utrzymać prędkość obrotową silnika na biegu jałowym, szczególnie stojąc na światłach w ruchu ulicznym.


Wygląd

Wygląd jest bardziej drapieżny i wizualnie bardziej rasowy. O ile wersja V-Strom 1050XT była tylko wizualnie inspirowana z kultowego doktorka, w wersji DE widać, że nowy model to masywny czołg na kołach, który ma jednak ciekawe i inspirujące kształty. Jest ładnie. Ładnie zaprojektowano oświetlenie ledowe, prostokątne reflektory LED i kompaktowe światła pozycyjne LED i kierunkowskazy LED. Dla zwoleników kufrów zaprojektowano zestaw kufrów górnych i bocznych o pojemności 38 L, na których jazda powyżej 130 km/h., może być ryzykowana. Siedzisko posiada dzielone specjalnym podwyższeniem strefy i jest obniżona o około 30 mm do starej weysji, można ją również podnosić o około 30 mm. Przednia szyba posiada regulację w pionie w zakresie 50 mm. W V-STROM 1050DE zastosowano nieco mniejszą przyciemnioną przednią szybę, by polepszyć widzenie na wiejskich szlakach. Zbiornik paliwa to tylko 20 l.


Silnik to zasadzie stary znajomy z XT, ale podany modyfikacjom

Silnik V2 zgodnym z normą Euro 5V-Strom 1050, w układzie V-Twin z maksymalną mocą 107,4 KM przy 8500 obr./min. To 90-stopniowy DOHC V-Twin. Piec ma normę Euro 5. Wzrost wydajności uzyskano dzięki nowym profilom wałków rozrządu i innym modyfikacjom. Nowy V-Strom 1050 DE będzie bazował na starym piecu z V -Strom 1050XT poddanym nieznacznej modyfikacji. Np. zastosowano w silniku nowe - zmienione zawory wydechowe, które zostały wypełnione sodem. Zrobiono to w celu obniżenia temperatury w komorze spalania. Podobnie jak dawny Big motocykl ma podwójne irydowe świece zapłonowe na każdy cylinder. Jedna świeca działa w całym zakresie obrotów silnika, a druga poprawia spalanie tylko przy niskich obrotach. W cylindrach znajdują się kute tłoki. Głowice zostały poddane procesowi anodowania. Nowa technika obróbki wewnątrz otworów ma przenosić obciążenia i naprężenia na korony., co ma przyczynić się do zwiększenia trwałości silnika. Oddzielne zasilanie cylindrów przez niezależne, sterowane elektronicznie przepustnice o średnicy 49 mm. Zawór motylkowy w korpusie przepustnicy jest sterowany niezależnie, co ma sprawiać bardziej wyrównaną pracę na biegu jałowym. V-twin o pojemności 1037 cm sześć. i mocy 79 kW (107 KM) wykorzystuje system podwójnego zapłonu, co ma ograniczyć spalanie do  5,2 l/100 km. Napęd z silnika będzie przenoszony za pomocą przeprojektowanej sześciobiegowej skrzyni biegów. Zmieniono w niej przełożenia na pierwszym i szóstym biegu w celu zwiększenia płynności i przyspieszania, aby jazda na autostradzie była bardziej dynamiczna. Dzięki zmianom lepiej działa również dwukierunkowy system Quick Shift, do zmiany biegów bez wciskania sprzęgła. W wersji 1050 DE konieczne było użycie wzmocnionego łańcucha napędowego.

Wyświetlacz i łącza

- Nowy 5-calowy, kolorowy, wielofunkcyjny panel  TFT LCD. Ręczne lub automatyczne ustawienia przełączania dla trybów wyświetlania dziennego i nocnego. Na nim można wybrać wiele funkcji i regulacji, zaprojektować  przełączniki na kierownicy.
- Port USB i gniazdo 12 V DC - umożliwia ładowanie smartfona. Pod siedzeniem znajduje dodatkowe gniazdo 12 V DC.


Stary wyświetlacz LCD w dawnym XT kontra nowy wyświetlacz w wersji 2023 DE. 

Nowy wyświetlacz w 2022 r.

Stary wyświetlacz w modelu XT

Koła

W Suzuki V-Strom 1050 zastosowano aluminiowe obręcze - odlewy aluminiowe, 10-ramienne, podobnie jak w wersji XT. W Suzuki V-Strom 1050 DE mamy z przodu koła 21 cali, ze sprzychowymi, klasycznymi obręczami, na oponach dętkowych. Para zacisków monoblokowych Tokico z mocowaniem radialnym, każdy z czterema przeciwstawnymi tłokami, działa na tarczach pływających o średnicy 310 mm. 

 
W wersji DE silnik bedzie chroniony przez specjalną metalową osłonę i będzie możliwość wyłączenia tylnego ABS.

Rama i zawieszenie

W starej wersji V-Strom 1050 mieliśmy aluminiową ramę z odwróconymi widelcami przednimi KYB i tłumieniem wstępnym. Tak naprawdę była to rama z dawnego V-Stroma. Kanapę w starej wersji dało się modyfikować o 2 cm, była również możliwość regulacji napięcia amortyzatorów na drodze. W nowej wersji V-Strom 1050DE mamy na nowo zaprojektowana ramę wykonaną ze stopu Twin-Spar, która posiada elementy odlewanego aluminium i elementy wytłaczane. Zmieniono szynę podstawy, na której umieszczono siedzisko, a ta lepiej przenosi i amortyzuje obciążenie w czasie jazdy w terenie. Odwrócony przedni widelec KYB z 43-milimetrowymi rurami wewnętrznymi polepsza charakterystyką tłumienia. Tylne zawieszenie KYB typu link typu monoshock. Napięcie wstępne można regulować obracając pokrętłem.


Info

© mototour.pl
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres