Nowe Suzuki V-Strom 800 DE i V-Strom 800DE Adventure 2023 - coraz bardziej w stronę adv, ale konkurencja też idzie w tym kierunku...

V-Strom 800DE
motocykle adv
Japonia
2022/23
Suzuki
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

 

Niedawno Suzuki pokazało nową serię V-Strom 1050, a dokładnie V-Strom 1050 DE i wersję dla asfaltowców V-Strom 1050, a teraz na targach Eicma 2022 mamy kolejną nowość ze stajni Suzuki. Prawdopodobnie sprzedaż ruszy podobnie jak modelu V-Strom 1050 DE od pierwszej połowy 2023 roku w salonach Suzuki. V-Strom 800 DE będzie kosztować w Polsce 54 900 zł.

Suzuki V-Strom 800DE i V-Strom 800DE Adventure to kolejne rozdanie koncernów idących w kierunku rozwijającej się jak na drożdżach branży ADV. Takie motocykle sprzedają się obecnie najlepiej. Pod względem historycznym warto zauważyć, że nowe Suzuki nawiązuje pośrednio do dawnej linii koncepcyjnej Suzuki Dr 800 BIG, która miała prawie taką samą pojemność skokową silnika. Co prawda w Bigu mieliśmy do czynienia z jednym tłokiem, a tu w nowym V-Strormie mamy dwucylindrowy silnik równoległy o pojemności 766 cm3. V-Twin zupełnie nowej generacji, ale mamy też kilka sprawdzonych w boju rozwiązań jak 21-calowe koło na przodzie i założenia stylistyczne, które czerpią korzenie z dawnych i sprawdzonych kształtów. Nie mamy co prawda położonego nisko, dawnego dzioba, tylko pozostałości po dziobie, ale dobre i to. W wersji 800 DE dziób powraca, jest tylko umieszczony wyżej prawdopodobnie, aby w większym stopniu pokazywać pazury i akcentować zdolności terenowe.


Silnik


Poza dziedzictwem dawnego DR BIG mamy też bardzo mocne nawiązania wychodzące również od V-Stromów. Jeśli chodzi o piec to wał korbowy przesuniety o 270° będzie dostarczał moc w podobny sposób jak w dawnym V-Twinie, czyli już na dolnym zakresie obrotów. Nie czarujmy się jednak. To całkiem nowa i przemyślana ponownie konstrukcja silnika w układzie równoległego Twina, z nowoczesnymi na miarę czasów rozwiązaniami o pojemności 776 cm3, mocy 83 KM przy 8500 obr./min i przyzwoitym momencie obrotowym 78 Nm przy 6800 obr./min. Tak nawiasem pokazany na EICMA silnik, będzie montowany również w innych jednostkach ze stajni Suzuki np. w GSX-8S. Tłoki umieszczone zostały w aluminiowych cylindrach, odlewanych ciśnieniowo, które zostały pokryte specjalną warstwą ochroną nanoszoną metodą Suzuki Composite Electrochemical Material (SCEM), w celu zmniejszenia tarcia i rozpraszania ciepła, co ma większą odporność na zużycie i lepsze uszczelnienie pierścieni. Szczególnie w trudnych warunkach offroadowych. Aby wyeliminować wibracje typowe dla silników równoległych, producent zastosował Suzuki Cross Balancer. To zupełnie nowe rozwiązanie w motocyklu produkcyjnym, polegające na umieszczeniu w wale korbowym dwóch balanserów pod kątem 90°. Konstrukcja balansera ma zrównoważyć niekorzystne drgania silnika. Na każdym z cylindrów umieszczono jeden niezależny balanser, którego zadaniem będzie równoważyć masę tłoka poruszającego się ruchem posuwisto-zwrotnym. Nie bez znaczenia jest również umieszczenie balanserów pod kątem 90 ° do wału korbowego, co ma na celu zmniejszenie wibracji wytwarzanych przez parę tłoków.




Rama

Wykonana z rur stalowych rama szkieletowa 800DE wykorzystuje silnik jako element obciążony. Stalowa rama pomocnicza ma możliwość demontażu. Właściwe zestrojenie i zaprojektowanie ramy i silnika, ma zapewnić optymalną geometrię do jazdy w terenie i pokonywanie trudnego terenu. Aluminiowy wahacz z przodu dający skok zawieszenia 8,7 cala, zbudowany na widelcu USD firmy Showa jest w pełni regulowany, chociaż Suzuki nie podaje średnicy rur. Z tyłu zastosowano amortyzator mono, również firmy Showa i również w pełni regulowany w zakresie napięcia wstępnego i kontroli tłumienia odbicia i ze skokiem sprężyny na poziomie 220 milimetrów. Wysokość siedziska jest również dostępna dla niższych kierowników i wynosi 855 milimetrów, co wydaje się dość dobrym wynikiem. Jedyne wątpliwości można mieć do wagi, która wynosi po zalaniu, prawie 230 kilogramów. To jakby 30 kilogramów więcej niż ma Tenere. W baku mamy jednak 20 litrów paliwa, które tez musi w końcu ważyć i na którym można przelecieć prawie 450 kilometrów, zakładając średnie zużycie na poziomie 4,4 litra w trybie mieszanym.

Koła i hamulce


Powrót do dawnych tradycji, co umożliwia jazdę po drogach, jak i w terenie. Z przodu 21-calowe koło ze szprychami. Z tyłu jak dawniej 17-calowa opona. Zaciski firmy Nissin, osiowo montowane dwutłoczkowe. Zaciski pracują na podwójnych tarczach pływających o średnicy 310 mm. Z tyłu jednotłoczkowy zacisk Nissin obejmuje tarczę o średnicy 260 mm. Oczywiście hamulce zostały wzbogacone o regulowany dwustopniowy ABS i który można wyłączyć w czasie jazdy terenowej, ale tymczasem tylko na tylnym kole.  



Inteligentny system jazdy Suzuki (SIRS)

Dostępne są cztery tryby jazdy. Nowością w Suzuki jest Tryb Gravel – służący do jazdy w terenie i na drogach szutrowych, gdzie szczególnie potrzebna będzie kontroli trakcji. SIRS steruje także quickshifterem w układzie góra/dół. Uruchomienie silnika polega tylko na wciśnięciu klawisza Suzuki Easy Start, dalsze czynności przejmuje system, który zajmuje się resztą. SIRS zajmuje się również wspomaganiem niskich obrotów, co pomaga utrzymać prędkość obrotową silnika na biegu jałowym, i w trakcie ruszania z miejsca.  

Skrzynia biegów

Sześciobiegowa skrzynia biegów, która umożliwia szybką i łatwą zmianę biegów. Drążek zmiany biegów ma czujnik śledzący ruch manetki dla komputera ECM, co oznacza możliwość zmiany przełożeń dzięki elektronicznej szybkiej zmianie przerzutki góra/dół. Do zmiany biegów dopracowano również system wspomagania sprzęgła Suzuki, którego zadaniem jest wytwarzanie niewielkiego poślizgu, szczególnie w przypadku redukcji biegów na niższe. Dodatkowo system ten przyczynia się do lekkiego naciągania sprzęgła.

Elektronika

Nowy 5 calowy kolorowy wyświetlacz TFT, ma za zadanie pokazywać 22 różne elementy: prędkościomierz, obrotomierz, zasięg jazdy, licznik kilometrów, podwójny licznik przebiegu, wskaźnik biegu, temperatura płynu chłodzącego, temperatura otoczenia, wskaźnik zamarzania, obroty na minutę, średnie zużycie paliwa (1 i 2), chwilowe zużycie paliwa, SDMS tryb, tryb ABS, tryb wyłączenia tylnego ABS, tryb kontroli trakcji, włączanie/wyłączanie quickshifter, poziom paliwa, zegar 12-godzinny, woltomierz i przypomnienie serwisowe.

W celu właściwego przekazywania mocy wygenerowanej w silniku zaprojektowano na nowo EFI, oparty na dwóch połączonych 42-milimetrowych korpusach przepustnic typu ride-by-wire. Korpusy przepustnic są zasilane przez 6,0-litrowy airbox, który został zestrojony z rurami dolotowymi, aby zapewnić zarówno maksymalną moc, jak i zwiększone momenty obrotowe przy niskich obrotach. W tej pracy mają sprawdzić się dwa 10-otworowe wtryskiwacze, których zadaniem jest wprowadzać paliwo z ciśnieniem 49 psi. Wydech ze stali nierdzewnej wyposażono w dwustopniowy katalizator o wysokim przepływie dający określony profil spalin, oczywiście w profilu Euro 5.

Chłodzenie

Role głównego obiegu pełni chłodnica chłodzona olejem, z zaworem termostatu, której zadaniem jest zachować w miarę stała temperaturę układu chłodzenia i silnika, co ma ustabilizować spalanie i zmniejszyć emisje spalin.

Wygląd

Wszystkie źródła światła i reflektory zaprojektowano na diodach LED. Dostępny jest port USB do zasilania akcesoriów elektronicznych. W wersji V-Strom 800 DE mamy plastikową, a w wersji Adventure aluminiową osłonę podłogową i dodatkowo gmole. Adventure jest wyposażony anodowane na czarno aluminiowe sakwy o pojemności 37 litrów. Przednia szyba daje możliwości regulacji, a lekki stojak zapewnia również półkę do zamontowania akcesoriów. Chłodnica ma siatkową osłonę chroniącą przed zanieczyszczeniami.

Ile trzeba będzie zapłacić za motocykle w Polsce i kiedy trafią na salony? Pierwsze egzemplarze testowe pojawiają się już na większych imprezach targowych i eventowych na całym świecie. Natomiast pierwsze egzemplarze modeli Suzuki V-Strom 800DE trafią do sprzedaży dopiero w pierwszej połowie 2023 r. Ceny za V-Strom 800DE w Polsce? V-Strom 800 DE będzie kosztować od 54 900 zł.


Info

© mototour.pl
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres