Miejsce: USA
Produkt: Harley Davidson
Typ: Cruiser
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 3.75 (4 Votes)
Największy w USA producent motocykli Harley Davidson wraca po kilku chudych i trudnych latach do formy. Marka tego kultowego motocykla była u progu bankructwa na przełomie 2008/09 roku kiedy to na fali ogólnej recesji w USA, radykalnie spadła sprzedaż motocykli i Harley zaliczył w 2008 r. duże spadki i zysk spadł o 91 proc. Firma planowała nawet zamknąć zakłady w Yorku w Pensylwanii, montujące motocykle od 1973 roku, aby ograniczyć wydatki. Jednak do ostatecznego zamknięcia jednak nie doszło, a zmiany zaakceptowały związki zawodowe. W efekcie zwolniono ponad 2 tys. pracowników, zredukowano ilość godzin pracy i rozpoczęto plan oszczędnościowy, polegający na łączeniu fabryk i zamykaniu salonów. W 2009 r. firma wprowadziła na rynek już tylko około 220 tys. motocykli, w stosunku do roku 2008 roku (300 tys. )było to o 20% zmniejszenie produkcji. Problemy finasowe zmusiły producenta nawet do sprzedania swojego toru testowego w Parku Narodowym Everglades na Florydzie.
Rozpoczęto też dość intensywne zmiany marketingowo-wizerunkowe, aby zachęcić trochę młodsze pokolenie nabywców do kupowania tej marki. Głównie chciano obniżyć średnią wieku nabywcy motocykla; np. w Niemczech średni wiek nabywcy Harleya wynosi 46 lat. Chodziło też o odwrócenie tendencji do kojarzenia marki Harley jako sprzęt dla odjechanych emerytów. Fachowcy od marketingu zaczęli myśleć dość poważnie o znalezieniu nowych grup docelowych klientów, np. wśród kobiet. To z myślą o nich wprowadzono wersje motocykla Super Low, specjalnie zaprojektowanego z obniżonym siedzeniem. Dla młodszych bikerów zaprojektowano model Blackline, który można było nabyć za 15 499 dol. Harley Davidson zapowiedział też uruchomienie montowni w Indiach i ekspansje na rynki Ameryki Łacińskiej i Azji.
Do kampanii wizerunkowej zaagażowano rockowego wymiatacza zespół Aerosmith, który z okazji 110-lecia firmy w 2013 roku miał zagrać kilka koncertów. Koncern przygotował mnóstwo eventów i imprez, które odbywały się na całym świecie z takimi sławami jak Kid Rock Commona, Lupe Fiasco, Doobie Brothers, Joan Jett.
Firma nie uniknęła jednak poważnych wpadek jak choćby źle zaprojektowany tłumik w modelach motocykli Touring, CVO Touring i Trike z lat 2008-2011, w których gorące powietrze z rury wydechowej może uszkodzić światło stop i hamulec tylnego koła. Właściciele tych modeli, w sumie około 308 tys. motocykli, zostali wezwani do serwisów i autoryzowanych warsztatów na bezpłatną wymianę części narażonych na awarię i koszty tej operacji są planowane na bagatela 10 do 12 mln $ oczywiście z kasy producenta. Wpadki oczywiście kosztują i to niemało i liczą się już w milionach dolarów.
Wydaje się, że tarapaty producenta należą już jednak do przeszłości i sytuacja totalnego spadku sprzedaży odwróciła się głównie za sprawą restrukturyzacji oraz zmian w gospodarce. Jednak producent zrozumiał, że nie można bez radykanych inwestycji jechać dłużej na samej legendzie i nostalgii. Na początku roku 2012, sprzedaż wzrosła o 20 proc i Harley Davidson podniósł zysk o 44 proc, zarabiając netto 134,0 mln USD. Największy wzrost sprzedaży zanotowano w Azji i wynosi on 10% oraz w Ameryce Południowej - 16%. W trzecim kwartale 2013 r. firma ponownie zarobiła na czysto 162,7 mln USD. Producent zarabia też oczywiście nie tylko na sprzedaży samych motocykli, ale również na częściach, akcesoriach, prawach wynikających z umieszczania logosów, usługach finansowych i odzieży. To w skali roku niebagatelny przychód w wysokości 1,34 mld USD.
Najwyższą sprzedaż zanotowano w 2006 r. kiedy udało się jej dostarczyć około 355 tys. pojazdów.
W roku 2013 Harley zamierza dostarczyć 264 tysięcy motocykli. W okresie od stycznia do września 2013 r.sprzedano 214,964 nowych motocykli.
Na rok 2014 Harley Davidson zaprojektował też dwa nowe modele motocykli Dark Custom™ - Harley-Davidson Street™ 750 i Street™ 500 utrzymane w minimalistycznej, mrocznej stylistyce industrialnej i przystosowane głównie do jazdy miejskiej, poprzez zmodyfikowany układ chłodzenia i lepszą dynamikę i reakcję na otwarcie manetki.
Cena motocykli zaczynają się od 8 tys. do ponad 30 tys. USD
Komentarze
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.