![]() |
Ural |
![]() |
marka motocyklowa |
![]() |
Rosja |
![]() |
2015 |
![]() |
IMZ Irbit |
![]() |
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.17 (18 Votes) |
Marka Ural jest w Polsce ciągle rozpoznawalna. Model Urala M-63 był bohaterem wielu kultowych filmów i pościgów jako niezawodna maszyna użytkowana w PRL-u przez polską Milicję. Mimo, iż kojarzy się z dużymi, dość paliwożernymi pojazdami radzieckimi, z okresu PRL i czarno-białych filmów wojennych, motocykle te mimo swej toporności mają podstawową zaletę: są ciężkie, masywne, ale też niezniszczalne i mogą przetrwać każdą wojnę, w najbardziej nawet niedostępnych częściach świata, w każdych warunkach pogodowych od pustyni po wieczną zmarzlinę.
Historia Urali rozpoczyna się w okolicach 1939 r. podczas planowania gospodarki w ZSRR. Motocykl był niejako kopią niemieckiego BMW R71. A to za sprawą podpisanego paktu Mołotow – Ribbentrop, Niemcy dostarczyli Rosjanom rysunki konstrukcyjne i formy do odlewów, zaprzestanej produkcji BMW - R 71, a sami rozpoczęli produkcję nowo zaprojektowanego motocykla R75. W wyniku podpisanych umów nastąpił transfer technologii w celu „podtrzymania przyjaznych stosunków".
Początkowo motocykl produkowano w fabryce w Moskwie pod nazwą M-72. Po 22 czerwca 1941 r. i rozpoczęciu wojny z dotychczasowymi sprzymierzeńcami produkcję przeniesiono z oczywistych względów na wschód, w centrum regionu gór Uralu, w okolice miasteczka Irbit. Już 25 października 1942 pierwsze egzemplarze M-72 pojechały na front. Ogólnie podczas drugiej wojny światowej na front pojechało 9799 motocykli M-72 dla armii czerwonej. Do 1950 roku wyprodukowano w sumie ponad 30 tys. motocykli M72. Ze względów organizacyjnych pod koniec lat 50-tych fabryka na Ukrainie przejęła produkcję motocykli dla wojska, a fabryka w Irbicie produkowała dla użytku cywilnego. W tym okresie rozpoczęto też produkcję eksportową. Pierwsze Urale były eksportowane w 1953 roku przeważnie do krajów demokracji ludowej, również do Polski.
Po rozpadzie ZSRR w 1992 państwowa fabryka przekształciła się w spółkę akcyjną - Uralmoto Spółka Akcyjna. W zasadzie było to klasyczne sprywatyzowanie fabryki, a 40% udziałów zostało podzielone pośród pracowników i kierownictwa, 38% zostało sprzedane na aukcjach z voucherami prywatyzacji i 22% zostało własnością państwa. Firma jednak od tego czasu zaczęła ustawicznie podupadać i produkcja zmniejszała się. Pomimo zaprojektowania nowych modeli: Ural-Solo, Wojaż i Solo-Classic. w 1993 wyprodukowano już tylko – 121 347 tys. motocykli, następnie zaś w latach w 1994 – 68 753, w 1995 – 11 779, w 1996 – 6416, a w 1997 – 4731.
Na początku 1998 firma znajdująca się na skraju bankructwa została wykupiona przez kapitał prywatny. Swoją drogą dobrze znamy również w Polsce taki schemat wykupienia fabryki z tradycjami za grosze. Za 5 mln dolarów kupił ją Kakha Bendukidze, prezes „Zjednoczonych Zakładów Maszynowych, oligarcha rosyjski pochodzenia gruzińskiego. Stopniowo przejął też wszystkie udziały i 22 % państwowych akcji. W roku 2000 firma została ostatecznie oddana w zarządzanie trzem przedsiębiorcom: Wadimowi Triapiczkinowi, Ilii Chaitowi i Dymitrowi Lebiedinskiemu - menadżerom. Mieli oni w ciągu 5 lat zwrócić włożone 5 milionów dolarów i wypromować markę. Przygotowano nowy model choppera – „Wołk" (w jego opracowaniu wzięli udział członkowie moskiewskiego klubu motocyklowego „Nocne Wilki" z prezesem – „Chirurgiem" – na czele), przeprowadzono zmiany, zamknięto część wydziałów, a podzespoły zaczęto kupować z innych zakładów. Na skutek poważnych zmian zmalały koszty produkcji i rozpoczęto proces restrukturyzacji. Na bazie modelu IMZ-8.107 z roku 1995, rozpoczęto też wytwarzanie motocykla wojskowego IMZ-8.1030. Model ten uzyskał pozytywna opinię Ministerstwa Obrony Rosji i przyniósł kontrakt na dostawy dla rosyjskiej armii. Mimo tych zmian główny właściciel Bendukidze pod koniec 2001 r. sprzedał zakład „Federacji Finansowo-Przemysłowej" ostatecznie zaś trafił w ręce amerykanów. Obecnie firma zatrudnia około 600 osób a produkcja organizowana jest nie na zasadzie taśmy, ale na stanowiskach montażowych. 98% produkcji jest wysyłane na eksport na konkretne zamówienia klientów, głównie amerykańskich, a roczna produkcja nie przekracza 2 tys. sztuk.
Produkowane motocykle mają w założeniu zachowywać najciekawsze elementy klasycznych motocykli sprzed lat, łącząc klasyczną linię z lepszą jakością i wykończeniem. Wyglądem ciągle nawiązują do starej klasycznej marki z lat 50 tych. Zostawiono zbalansowany, górnozaworowy, poziomy czterosuwowy silnik typu boxer położony na solidnym łożysku. Skrzynia biegów ma cztery przełożenia oraz bieg wsteczny. Położono akcenty na wykończenie, dobór dodatków, bardziej outdorowy design i stylizację dopasowaną do aktualnych wzorców. Tylne koło jest nadal napędzane wałem kardana. Zawieszenie teleskopowe przednie jak i wahaczowe tylne jest na systemie sprężynowo-hydraulicznym. Gondola wózka bocznego zawieszona jest na gumowych elementach resorujących, a sam wózek posiada zawieszenie wahaczowe z amortyzatorem sprężynowo-hydraulicznym, dzięki czemu podróżowanie jest dość wygodne i zapewnia bezpieczną jazdę.
Oczywiście wypada teraz wspomnieć o cenie. I tu następuje duże pytanie czy warto zapłacić około 10 tys euro za taki motocykl. Zaporowa cena na nowego Urala z wózkiem w Europie to około ponad 10.000 euro. Tyle kosztuje w przybliżeniu najbardziej odchudzona wersja motocykla Ural Tourist . To wersja motocykla z wózkiem bocznym, na takie sobie niedzielne rodzinne przejażdżki, wyprawy z przyjaciółmi i lans na ulicy. Do pokonywania błota, bagien, rzek i pustyni przygotowano jednak inne bardziej wyśrubowane modele motocykli jak wersja Sportsman i Cross. Takie modle kosztują oczywiście więcej. Jestem ciekawy czy motocykle rzeczywiście różnią się od siebie znacząco konstrukcyjnie, zawieszeniem, czy jest to tylko zabieg marketingowy i kosmetyka. Warto też w końcu wspomnieć o stylistyce i wyglądzie. Są więc dostępne wersje w kolorze czarnym z białymi paskami, pustynna kawa z mlekiem, ciemnoniebieski, wiśniowa czerwień, ciemnozielony, oliwkowa zieleń.
Ural Sportsman to wersja już bardziej offroadowa z napędem wózka bocznego. Producent chwali się, że to oryginalny, jedyny przykład takiego motocykla produkowanego na świecie. Oczywiście napęd bocznego wózka można wyłączyć, w momencie kiedy wracamy do jazdy miejskiej. Producent przygotował jeszcze bardziej utwardzone wersje motocykli przeznaczone dla zatwardziałych offroadowców. Mamy więc Urala Rangera wywodzącego się z militarnej przeszłości rodziny uralskich motocykli. Jest też wersja Ural Cross / TWD.
Silnik
Typ Chłodzony powietrzem 2-cylindrowy 4-suwowy silnik Boxer
Średnica cylindrów 78 mm x 78 mm
Pojemność 745 cc (centymetrów sześciennych)
Moc użyteczna 29 kW(40 kM) przy 5.600 obrotach
Maks. moment obrotowy 52 Nm przy 4.000 obrotach
Gaźnik Twin KEIHIN L22A A (produkcji japońskiej)
Prędkość max. ok. 100 km/h
Zużycie paliwa 7,5 l/100 km
Paliwo: benzyna 95 Octan
Zapłon elektroniczny
Przeniesienie mocy
Sprzęgło tarcza podwójna sucha
Skrzynia biegów 4 biegi + 1 wsteczny
Przekładnia główna przekładnia zębata z wałem napędowym
Rozruch elektryczny, nożny
Model TWD - napęd wózka bocznego
Podwozie/Hamulce
Rama rura stalowa podwójnie wzmocniona
Przednie zawieszenie wahacz pchany z amortyzatorem Sachs z pięciozakresową regulacją
Tylne zawieszenie wahaczowi z amortyzatorami Sachs z pięciozakresową regulacją
Zawieszenie wózka bocznego amortyzator Sachs z pięciozakresową regulacją
Koła 3 koła szprychowe krzyżowe poprzeczne
Felgi 2,15 x 19
Opony 4,00 x 19
Hamulce przód: hamulec hydrauliczny tarczowy Brembo
tył: hamulec bębnowy mechaniczny
wózek boczny: hamulec bębnowy mechaniczny
Wymiary/Ciężar
Ciężar własny 300 kg/ model TWD 330 kg
Ciężar całkowity dopuszczalny 610 kg
Długość/ szerokość/ wysokość 2580/1700/ 1100 mm
Wysokość siedzenia 790 mm
Pojemność użytkowa zbiornika 19 l
Komentarze
Motocykli Ural, Dnepr (K750 M72) VAZ, GAZ, UAZ, etc.
napisz do mnie na e-mail: styling.car3d
Jestem z Ukrainy
Mozliwe opcje na zakup poszukiwanych samochodow i motocykli, na warunkach korzystnych dla ciebie i dla mnie warunkach.
Wiec moge rowniez znalezc czesci zamienne do techniki Radzieckiego w oryginale (w niskich cenach).
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.