Przedmiot: SJ7 STAR - firmy SJCAM
Cel: filmowanie kamerą na kasku w 4K
Cena: 889 zł
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.75 (10 Votes)
SjCam to marka mająca już pewien potencjał i renomę nie tylko w Azji. SJCAM należy do firmy Shenzhen Hongfeng Century Technology Co. Ltd. i jest rozpoznawalna również w Polsce. O ile jednak prawie nikt w Polsce nie zna firmy Hongfeng, o tyle wielu rozpoznaje produkty z logo SJCam. W Azji firma przoduje w segmencie actioncamów, głównie za sprawą sukcesu sprzedaży SJ4000. Nie jest może tygrysem przemysłowym, bo zatrudnia około 200 ludzi, ale robi poprawne i całkiem dobrze skrojone kamerki za relatywnie mniejsze pieniądze. Mogliśmy przetestować kamery tego producenta już wcześniej. Jak wspomniana SJ4000 SJCam, SJ5000X Elite, SJCAM M20 i ostatnie dziecko firmy, czyli SJCAM SJ6 Legend, które jednak nie miało pełnego 4K.
Podzespoły
Producent deklaruje pełne, realne (nie jest to interpolowana sztucznie softem) video 4K, wynoszące 30-25 fps (25 klatek w opcji SV). W opcji fotograficznej obraz ma maksymalnie wielkość bez interpolacji 12 MB (4000×3000 w proporcjach 4:3) i można go będzie zapisać w JPG. Takie parametry osiągnięto poprzez włożenie do środka uznanych i sprawdzonych w boju podzespołów. Znajdziemy tu więc Chipset Ambarella A12S75 z 2015 i matrycę 1/2.3” CMOS 12.40 MP (Sony IMX117 - wykonaną w technologii 1.55 μm)
Wygląd zewnętrzny
Na pierwszy rzut oka kamera jest bardzo dopracowana estetycznie i wygląd wzbudza zaufanie. Zewnętrzna obudowa kamery jest wykonana z metalu - aluminium, co jest bardzo rzadko spotykane w tej klasie produktów. U góry mamy drobne, estetycznie zaprojektowane otwory umożliwiające nagrywanie dzwięku, a po lewej stronie interfejsy: port micro HDM, port mini USB i wejście na kartę mini SD. Z przodu znajdują się dwa duże dobrze oznaczone przyciski. Ogólnie mówiąc, producent postawił bardzo wysoko poprzeczkę, jeśli chodzi o wygląd. Dobrze dopracowane szczegóły wykończenia nie tylko kamery, zamkniętej w aluminiową obudowę, ale również obudowy wodoodpornej, a nawet wyglądu pudełka, w jakim jest sprzedawana. Co warto jeszcze dodać? Waga i proporcje zestawu gotowego do jazdy mieszczą się w normie i nie będą sprawiać większych oporów na kasku, nawet przy prędkościach w okolicach do 150 -200 km./h. Na kartoniku każda kamera tej marki ma unikalny kod oryginalności i numer.
Ekran TFT
Po przeciwnej stronie obiektywu znajdziemy dotykowy wyświetlacz o wielkości 2 cali. Graficzne przestawienie menu zostało dość dobrze dopracowane i w niczym nie przypomina starych wersji menu SJ4000. Po włożeniu do obudowy funkcja dotykowa jest aktywna, ale warunkiem jest zmiana tylnej ścianki. Producent dodaje "aktywną" ściankę w zestawie razem z kamerą. Trzeba ją tylko samodzielnie wymienić. Z taką obudową Sj7 Star jest częściowo wodoodporny do maksymalnie 3 metrów pod wodą, więc w zupełności powinna starczyć do jazdy motocyklem, nawet w dużej ulewie. Oczywiście wprowadzanie zmian w grubych motocyklowych rękawiczkach może być bardzo trudne, dlatego też wszystkie parametry kamery możemy zmieniać również manualnie przyciskami w obudowie lub apką (patrz niżej). Przesunięcie dłonią po ekranie w poprzek zmienia kamerę w aparat fotograficzny i odwrotnie. Z dołu do góry wywołuje 4 podstawowe funkcje: podgląd fotografii i filmów, parowanie urządzeń i szybkie aktywowanie połączenia WiFI. Przesunięcie dłonią z dołu do góry jest skrótem do 6 kolejnych funkcji kamery w tym: szybkiego włączania samowyzwalacza, zdjęć seryjnych, nagrywania kamerą i ujęć poklatkowych. Aby wejść do dalszych ustawień szczegółowych kamerki wystarczy lekko przycisnąć ekran.
Optyka i rozdzielczość
Szklany obiektyw, pokryty powłokami antyodblaskowymi o maksymalnej przesłonie 2.5 i nominalnej ogniskowej 166°. Zaczynamy od określenia kąta ustawienia obiektywu tzw. FOV. Tu mamy trzy opcje: Wide, Medium, Narrow. Najbardziej interesujący z punktu widzenia jazdy na motocyklu jest dość szeroki kąt widzenia. Ustawiamy więc opcję Wide. Następnym krokiem jest wybór rozdzielczości. Do wyboru mamy bardzo dużo opcji. Jaką wybrać? Ja preferuję z reguły rozdzielczość 1080P 60 (50 PAL) fps 16:9. Po pierwsze, taka rozdzielczość nie tworzy nam przesadnie dużych bibliotek źródłowych, których potem i tak nie mamy gdzie przechowywać na kompie i wielu, wielu dyskach w szafie. Po drugie, w tym ustawieniu mamy opcję aktywowania stabilizacji elektronicznej EIS (Gyro). To ustawienie standard na dzień dobry. Warto oczywiście przetestować również możliwość nagrywania realnego 4 K. Tu mamy dwie opcje: 4K 16:9 i 4K SV. Dla tych co preferują zdjęcia specjalne i slow motion kamera ma kilka rozdzielczości, które są świetne do późniejszej edycji poklatkowej: 1080P 120 fps 16:9 i 720P dająca 240 klatki na sekundę. Tu zatrzymam się na moment na rozdziałce SV (Super View) np: 1080P 60fps SV lub 4K 25fps SV. W tej opcji widzimy najbardziej "szeroko" Jednak przy tej rozdzielczości obraz jest mocniej zniekształcony. Wynika to z faktu, że Super View (również w GoPro) osiągane są softem, a nie optycznie. Kadr jest, mówiąc skrótowo, rozciągany w locie (automatycznie) z proporcji 4:3 do 16:19, co siłą rzeczy powoduje typowe deformacje optyczne, najbardziej widoczne nie w środku, ale na bokach. W rezultacie postacie są na brzegu dość mocno rozciągnięte, a proporcje scen przypominają odwzorowanie z obiektywów typu "rybie oko". Takie ustawienie i wybór SV będzie pokazywać więcej, ale tylko u góry i na dole. Po bokach kadru jest dokładnie tyle samo co przy opcji 16:9. Do kręcenia sekwencji enduro, dynamicznych skoków, szybkiej jazdy wystarczy więc w zupełności 16:9. Na sceny portretowe szczególnie własnej żony i znajomych koleżanek warto wykorzystać jeszcze bardziej zawężoną ogniskową.
Stabilizacja
SJ7 star posiada stabilizację video (EIS), czyli metodę softowego stabilizowania obrazu zintegrowaną z wbudowanymi czujnikami żyroskopowymi i akcelerometrem. Oczywiście stabilizację elektroniczną można używać nie na pełnym 4K, ale na 1080P przy 30 i 60 klatkach na sekundę, o czym już wcześniej napisałem. Pamiętaj jednak, że przy włączonej stabilizacji (Gyro) i wybraniu 1080P 60fps lub 30fps (50 i 25 w PAL) FOV obiektywu będzie nieco węższy niż 166°.
Mikrofon
Kamera ma wbudowany mikrofon monofoniczny. W menu mamy możliwość ustawienia gain mikrofonu i nieznacznego skorygowania poziomu audio na: 80%, 90%, 100%. Oczywiście po włożeniu do obudowy dzwięk jest wygłuszony, bo z oczywistych względów zatrzymywany jest przez grubą wartwę plastiku. Do nagrywania naszych wypowiedzi i dialogów zdecydowanie lepszą akustykę uzyskamy po wyjęciu kamerki z obudowy. Kamera ma również opcję bezpośredniego podłączenia mikrofonu zewnętrznego tzw. krawatowego, używanego np. do kręcenia motovlogów. Taki mikrofon możemy zamontować w kasku i podłączamy poprzez wspomniany już port mini USB.
Bateria
W kamerce mamy baterię o nominale 1000mAh. Jak długo można nagrywać na jednej baterii? Aktualnie testujemy jeszcze pracę baterii. W tymczasowej ocenie wynika, że jest to czas między 1-2 h, zależny od używania podglądu i tego czy była włączona apka. Podstawą wydajnej pracy baterii jest prawdłowe i pełne naładowanie. Ładowanie baterii w kamerce nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dużo lepszym wyjściem niż ładowanie w naszej kamerze jest zakup ładowarki (i oczywiście 1-2 akumlatorków).
Apka i WiFi
Do podglądu obrazu, zarządzania ustawieniami SJ7 Star, ściągania zdjęć i filmów możemy wykorzystać również apkę Sjcam Zone. Podgląd umożliwi nam dokładne ustawienie kamery na kasku przed rozpoczęciem zdjęć. Na Androida aplikację pobieramy z GooglePlay, a na iPhone z itunes.apple.com. Po wgraniu konieczne jest uaktywnienie obu urządzeń. Kamera: klikamy na ekran i wchodzimy w menu/narzędzia gdzie mamy 3 funkcje: WiFI, WiFi SSID, WiFi Hasło. Tu musimy aktywować funkcję WiFI i wpisać swoje hasło dostępu (hasło fabryczne to: 12345678). WiFi SSID to nazwa urządzenia widoczna w sieci i tą funkcję możemy teoretycznie pozostawić bez zmian. Po zmianie tych parametrów wystarczy już tylko przeciągnąć palcem po ekranie TFT z góry do dołu i aktywować WiFi, a następnie sparować naszego smartfona, wpisując oczywiście wcześniejsze hasło. Ściągnijcie najświeższą wersję aplikacji Sjcam Zone jeśli macie jakąś starszą wersję zróbcie upgrade. W nowszych wersjach SJCAM Zone poprawiono występujący niekiedy problem z komunikacją i przegrzewaniem się kamery.
Fotografia i jakość zdjęć
Najbardziej optymalne jest ustawienie rozdzielczości na poziomie: 12 M i 4000×3000 4:3, jest to bowiem nominalna wartość jaką wydusić może matryca Sony IMX117. Wyższe rozdziałki są robione przez interpolację. Można oczywiście robić zdjęcia na tych wyższych zakresach, ale rozmiar 4000×3000 pixeli to wielkość wydruku zdjęcia (24,19X33,87cm) w 300 dpi na papierze fotograficznym. Do wyświetlania w necie i na naszym tv lub lapku wystarczy nam rozdzielczość na poziomie 72 dpi. Osobiście uważam, że funkcje fotograficzne w kamerach sportowych mają coraz mniejsze znaczenie i w coraz większym stopniu staną się bardzo rzadko używanym gadżetem. (No chyba, że robimy nałogowo timelapsy). Dlaczego? Wystarczy porównać rozdzielczości nagrywanego obrazka:
film 4K – 3840X2160 pixeli kontra 12 M fotografia - 4000×3000 pixeli.
Różnica nie jest duża. Można powiedzieć, że "prawie" to samo. Obrazek filmowy jest trochę ciaśniej skadrowany i ma inne proporcje (16:9 vs 4:3). Od kiedy weszło 4K teoretycznie wystarczy zrobić dobrą stopklatkę na kompie, aby wybrać interesującą nas fotografię. Do wyboru mamy cykl tysięcy zdjęć zapisanych w kodeku. Jedynym ograniczeniem do zrobienia dobrego Print Screena w domu jest posiadanie dobrego monitora i wydajnej karty graficznej. Większość zwykłych laptopów daje nam maksymalną rozdzielczość na poziomie 1920 pixeli. Ostatnio pojawiają się jednak monitory dające dużo większe rozdzielczości jak: 2560x1440, a nawet wchodzące w pułap 4k (ViewSonic XG2700-4K) Na razie ceny są zaporowe, ale poczekajmy chwilę. Nie mamy oczywiście informacji Exif i możliwości wywoływania Rawa w takim pliku. No, ale mamy możliwość ponownie zabawić się w fotografa. Tym razem nie w akcji, ale w domowym zaciszu. Tak więc może czasem lepiej robić dobre, nieskompresowane, realistyczne 4K i potem wybrać sobie to idealne zdjęcie jednym kliknięciem na klawiaturze?
Dodatki
Firma dodawała do kamer zawsze pokaźny zestaw dodatków i złączek, co też nie jest bez znaczenia. W tym wypadku otrzymujemy zestaw podstawowy składający się z uchwytu do rurek, 4 szybkozłączek i kilku elementów o różnych rozstawach i kątach, służących do podpięcia kamery. Dwie szybkozłączki w zestawie mają regulowany płynnie kąt ustawienia. Złączka taka działa pewnie i z dużym oporem uniemożliwiającym samoistne przesunięcie kamery w czasie jazdy. Jest jednak mały niuaans. W kamerze SJ7 Star zmieniono nieco geometrię zaczepu szybkozłączki i podstawki dokującej przyklejanej do kasku. Oznacza to, że nowa złączka dokująca może być stosowana tylko z nowym systemem przylepców i zaczepów. Wszystkie pozostałe uchwyty dodawane w zestawie (poza szybkozłączką) są w pełni kompatybilne z systemem Gopro, więc jest tego naprawdę dużo na rynku.
Oto co dostaniemy w zestawie z SJ7 Star:
1 x kamera + obudowa 1 x uchwyt
1 x uchwyt na kierownicę
2 x szybkozłączka z taśmą klejącą
2 x szybkozłączka regulowana z taśmą klejącą
2 x 3M taśma klejąca; 1 x ramka; 1 x łącznik
1 x Uniwersalny 1/4″ adapter
1 x wymienna tylna pokrywa obudowy umożliwiająca zarządzanie przez dotyk
1 x przejściówka do statywu; 1 x ściereczka; 1 x USB kabel
1 x bateria o nominale 1000mAh Li-ion
Pilot SJ7 Star nie jest w zestawie i jest sprzedawany oddzielnie.
Parametry techniczne Sj7 Star vs SJ6 Legend
![]() |
![]() |
||
Sensor Chipset |
1/2.3” CMOS (Sony IMX117) Ambarella A12S75 |
Panasonic MN34120PA Novatek 96660 |
|
Formaty video |
4K: 3840×2160 16:9 30fps mp4 |
4K (2880*2160) interpolowane H.264 - MOV |
|
Obiektyw | FOV 166°(H=120° V=89°) | 166°(H=120° V=89°) | |
LCD | 2.0 cale 240*(RGB)*320 punktów, dotykowy | 2.0 cale, dotykowy | |
Stabilizacja | tylko na 1080P 60/30 fps, elektroniczna EIS | elektroniczna EIS | |
Formaty foto |
|
16M(4608×3456 4:3) |
|
Bateria | 1000mAh | 1050mAh | |
Waga | Obudowa metal. 74g z baterią, 58 g bez baterii | Obudowa plastik, 83g z baterią | |
Mikrofon wew | mono, PCM 48KHZ 16bit, możliwa korekta Gain 80, 90, 100% | mono | |
Wyjścia | HDMI: max 1920X1080P60, mini USB 2.0 | HDMI, USB 2.0 | |
Time Lapsy Video | 1 Sek. / 2 Sek. / 5 Sek. / 10 Sek. / 30 Sek. / 60 Sek. | ||
Time Lapsy Foto | 1 Sek. / 2 Sek. / 5 Sek. / 10 Sek. / 30 Sek. / 60 Sek. | ||
Detekcja ruchu | Off / Low / Medium / High | ||
Nagrywanie w pętli | OFF / 2 Min. / 3 Min. / 5 Min. | ||
Wyostrzanie | Off, Strong / Normal / Soft | ||
White Balance | Auto / Incandescent / D4000 / D5000 / Daylight / Cloudy / D9000 / D10000 / Flash / Fluorescent / Water / Outdoor | ||
Korekta EV | -2.0 / -1.7 / -1.3 / -1.0 / -0.7 / -0.3 / 0.0 / +0.3 / +0.7 / +1.0 / +1.3 / +1.7 / +2.0 | ||
Tryby tematyczne | Normal / Flash / Night / Sports / Landscape / Portrait / Sunset - w aktualnej wersji firmware niedostępne | ||
Efekty | Normal / Art / Sepia / Negative / B&W/ VIVID / 70Film - w aktualnej wersji firmware niedostępne | ||
ISO | Auto / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 | Auto, 100, 200, 400, 800, 1600 | |
Cena | 800-1000 zł | 700 zł |
Ten fragment jest próbą odpowiedzi na pewne pytania jakie się pojawiły w trakcie użytkowania kamery...Traktujcie ten zapis jako nieustający notatnik, który będzie uzupełniany.
Wideo i Foto przyśpieszanie (przyspiesz) – Trochę niefortunne tłumaczenie time lapsów, czyli robienia sekwencji zdjęć w pewnym interwale czasowym. Potem z sekwencji zdjęć montuje się w specjalnym programie filmy. Np. w Quicktime Pro. W SJ7 Star są timelapsy zdjęciowe i filmowe.
NTSC czy PAL? Jeśli robisz dla publicznej telewizji rób w PAL. Jeśli wrzucasz tylko na Youtube lub swój prywatny TV to nie ma znaczenia, bo oba formaty są czytane i obsługiwane w nowych odbiornikach i YT. Czasami filmując we wnętrzu, może się pojawić migotanie oświetlenia. Pamiętaj, że renderujesz filmy w takim klatkarzu w jakim kręciłeś. Czyli jak robisz 25/50/100/200 klatek w PAL to wypuszczasz na mnożniku 25, a jak kręciłeś NTSC czyli 30/60/120/240 klatek to ustawiasz 29,97 (30). Najgorsze jest montowanie z 2 różnych systemów. Włącz PAL.
Szybkie nagrywanie – kamera zacznie nagrywać zaraz po włączeniu przycisku zasilania. Wyłącz.
Dane podwójne – kamera robi dwa takie same pliki na różnych formatach. Ten drugi jest jednak dużo mniejszy i może być jako podgląd. Wyłącz.
Naświetlanie: centralne, wielopunktowe, jednopunktowe – wybór pomiaru światła na matrycy. Jeśli robisz kogoś pod słońce, to wybierz pomiar punktowy. W pozostałych sytuacjach zazwyczaj 99% najbardziej odpowiedni będzie pomiar wielopunktowy.
Kompranet jest oficjalnym polskim dystrybutorem marki SJCAM.
Komentarze
Ponoć 28 marca wysyłki
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.