247 radary fotografujące motocykle...Mesta Fusion RN zastąpią stare modele

Radary na motocykle
100 urządzeń na drogach
Polska
2022
CANARD
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes)

W październiku 2021 r. polski sejm uchwalił nowelizację "Prawa o ruchu drogowym..." i nowy taryfikator mandatów, a teraz Canard zapowiedział nowości. Wszystko pod hasłem bezpieczeństwa na drodze i hasła sezonu: "Jak w końcu złupić motocyklistę". W każdym bądź razie niebawem, na polskich drogach pojawią się nowości fotografujące motocykle. Chodzi o MESTA Fusion RN. Canard zainstaluje na polskich drogach w sumie 247 radary, które zastąpią w większości stare wersje stacjonarnych "pułapek". Na pierwszy rzut będzie wymiana 100 egzemplarzy, która potrwa do końca 2023 roku. Warto podkreślić, że nowe urządzenia będą mieć możliwości robienia zdjęć rejestrowania tablic również motocyklistów. W Polsce jest obecnie ponad 400 fotoradarów (nie liczymy w tej grupie urządzeń mobilnych) pod nadzorem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). W 2021 roku 430 żółtych słupów należących do GITD udokumentowało ponad 1,5 mln wykroczeń prędkości. W 6200 przypadkach kierowcy przekroczyli prędkość o ponad 50 km/H w obszarze zabudowanym. Czy nowy fotoradar MESTA Fusion RN będzie niebawem w Polsce królem szos? Zobaczymy.




W czym jest problem? Dotychczas fotoradary stacjonarne w Polsce rejestrowały jedynie nadjeżdżające pojazdy z przodu. Jak wiadomo, motocykle nie posiadają rejestracji z przodu i ewentualne przekroczenia prędkości motocyklistów rejestrowane w trybie automatycznym nie były dokumentowane. Można powiedzieć, że motocykle były w większości niewidoczne i cieszyły się swoistą taryfą ulgową. Oczywiście policja mogła rejestrować takie przewinienia ręcznymi fotoradarami i za pomocą rejestratorów montowanych w radiowozach. Canard miał jednak tutaj małe możliwości, gdyż, aby udokumentowana fotografia miała jakieś wartości procesowe, konieczne było uwidocznienia w sądzie lub w procesie administracyjnym następujących elementów:


- widok pojazdu,
- numer rejestracyjny,
- data i godzina wykonania foto,
- miejsce wykonania foto,
- prędkość poruszającego się samochodu,
- dopuszczalna prędkość na mierzonym odcinku,
- twarz kierowcy.


Nowy typ radarów będzie dokumentować również numery rejestracyjne motocykli. Będzie to tzw. zdjęcie od tyłu. Pozostaje jednak dodatkowy element od strony prawnej. Nadal po stronie Canardu, będzie leżało udowodnienie konkretnej osobie, wykroczenia. Kwestia popełnienia wykroczenia dotyczy, bowiem konkretnego motocyklisty ubranego w kask, a nie samego pojazdu, czy numeru rejestracyjnego. Identyfikacja takiego osobnika jest zazwyczaj dość trudna, pomijając oczywiście kaski łupinowe otwarte. Z reguły jednak twarz motocyklisty jest dość dobrze zamaskowana w czasie sesji zdjęciowej wykonywanej na drodze. W układance brakuje więc ważnego elementu. Tutaj jednak policja i urzędnicy zacierają ręce. Mają znowelizowany portfel wysokich kar i grzywien za niewskazanie sprawcy, obecnie sięgający do 8 tys. PLN.

Warto przypomnieć jakie są obecnie wysokości mandatów za przekroczenia prędkości. Wysokość mandatów z fotoradaru w 2022 r. uległa znaczącej zmianie. Jak nas łupią na drogach, oczywiście w imię bezpieczństwa:


do 10 km/h – 50 zł, jak do tej pory
od 11 do 15 km/h – 100 zł, kiedyś 50 do 100 zł
od 16 do 20 km/h – 200 zł, kiedyś 50 do 100 zł
od 21 do 25 km/h – 300 zł, kiedyś 100 do 200 zł
od 26 do 30 km/h – 400 zł, kiedyś 100 do 200 zł
ponad 30 km/h – 800 zł, kiedyś 200 do 300 zł
ponad 40 km/h – 1000 zł, kiedyś 300 do 400 zł
ponad 50 km/h – 1500 zł, kiedyś 400 do 500 zł
ponad 60 km/h – 2000 zł, kiedyś 400 do 500 zł
ponad 70 km/h – 2500 zł, kiedyś 400 do 500 zł

Jakie fotoradary?

W poprzednich latach CANARD przygotowywał się dość intensywnie do nowych łowów na drogach. Intensywnie testował dwa modele fotoradarów na lotnisku w Borsuku. Testy miały wyłonić dostawcę radarów, który zgarnie wg. szacunków kontrakt na kilkadziesiąt do nawet kilkaset milionów złotych. Koszt instalacji każdego z nich opiewał na sumę około 250 tysięcy złotych. W pierwszej fazie modyfikacji, na pierwszą linię frontu zostanie wymienionych i zamontowanych na nowych lokalizacjach 100 radarów, a 11 urządzeń zostanie zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach. Skrótowo można powiedzieć, że nastąpi dość znaczne odświeżenie parku maszynowego i urządzeń. Zasłużone w dokumentacji fotoradary Fotorapid CM, zostaną wymienione na francuskie urządzenia MESTA Fusion RN.  Na chwilę obecną nie znamy dokładnych dat modyfikacji i specyfikacji. Tutaj jest jeszcze kilka opcji i możliwości wyboru, a GITD może jeszcze zmodyfikować zamówienie, nie tylko o MESTA Fusion RN, ale też o MultaRadar CD. Jest taka opcja. Zobaczymy niebawem. Całościowo planowany jest jednak zakup 358 urządzeń. To wszystko w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym".


Fotoradar MESTA Fusion RN to urządzenie dość zaawansowane technologicznie. Może mierzyć prędkość 32 samochodów na 8 pasach ruchu jednocześnie i ma bardzo wysoką rozdzielczość sięgająca od 24 MPix do 45 MPix.

Możliwości MESTA Fusion RN

- Robi zdjęcie od tyłu np. motocyklistom,
- wykrywa przekroczenie prędkości dla różnych klas pojazdów,
- rejestruje przejazd na czerwonym świetle,
- rejestruje skręt z niewłaściwego pasa i zawracanie na zakazie,
- rozpoznaje tablice rejestracyjne,
- wykrywa jazdę na tzw. zderzaku i zbyt wolną jazdę,
- rejestruje wykroczenia polegające na jeździe na zakazie, po chodniku i pasem awaryjnym,
- rejestruje wykroczenia polegające na przekraczaniu linii,
- detekcja zapięcia pasów i rozmawiania przez komórkę,
- wykrywa wyprzedzanie z nieodpowiedniej strony.


Lista lokalizacji i wymiany Fotorapid CM na MESTA Fusion RN


Baldram, Bartoszyce (Warszawska), Bolesła, Bukowa, Chełmno (Łunawska), Chorzele (Grunwaldzka), Czechowice-Dziedzice (przy skrzyżowaniu z ul. Ligocką), Częstochowa (Przejazdowa, Wojska Polskiego), Dobrołęka, Domaradz, Drugie, Dywity (Olsztyńska), Ełk (Grajewska), Frabowiec, Gościcino, Góralice, Grabówno, Grodziec (Częstochowska), Horbów, Jastków (Warszawska), Jeleniec, Kaliska, Kębłowo, Kietlin, Klimontów (Słoneczna), Kłobuczyno, Kostrzyn (x2), Kolonia, Koło (Michała Rawity-Witanowskiego), Koszalin (Gdańska, Gnieźnieńska, Krakusa i Wandy), Koziegłowy, Kozy (Krakowska z ul.Przecznia), Kraków (Andersa), Krzyszkowice, Kwieciszewo, Lutol Suchy, Łąg, Łomnica (Oleska), Łódź (Pabianicka, Włókniarzy/Lewa), Łucka, Marki (Piłsudskiego), Miszewo, Modliborzyce, Myszyniec, Nekla, Nietulisko Duże, Nowa Wieś, Nowy Sącz (Piłsudskiego), Ojrzeń, Orzesze (Klonowa z DK81), Paniówki, Piaski, Plecka Dąbrowa, Pniewo, Poczesna, Ponin (Kościańska), Pradła (Wyzwolenia), Proniewicze, Przasnysz (Makowska), Radziszewo, Rakoniewice, Rogoźniczka, Rudzienko, Ruska Wieś, Rychnowy, Ryki, Sarnów, Samborowo (Ostródzka), Siewierz (z ul. Targową), Skępe, Słomków Mokry, Strzebielino, Suchowola (Augustowska, Białostocka oraz Świętokrzyska), Sulejów, Suwałki (Piłsudskiego), Swarzędz, Szczecin (Ku Słońcu 67/ Piękna), Sztabin (Augustowska), Tarnowskie Góry (Zagórska), Toruń (Lubicka), Trzeciewnica (Powstańców Wielkopolskich), Trzemeszno, Warszawa (Stanów Zjednoczonych), Węglew (Węglew-Kolonia), Wilkowo, Witaszyce (al. Wolności), Wola Zaradzyńska, Zamysłowo (Wrocławska), Zawiercie (Jurajska), Zduny, Zgłobice, Żabikowo, Żarnowo, Żarnów (Piotrkowska), Żukowo.



Jakie typy urządzeń zostaną zainstalowane w najbliższym czasie:

- 247 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, które zastąpią wyeksploatowane stare modele;
- 26 fotoradarów stacjonarnych staną w nowych miejscach;
- 30 urządzeń rejestrujących przejazd na czerwonym świetle;
- 39 urządzeń OPP (odcinkowy pomiar prędkości);
- 5 urządzeń monitorujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowo-drogowych.


Fotoradary mobilne, głównie czeskie modele AD9 C zamontowane w pojazdach poruszających się po drogach. Niebawem, tj. do wakacji 2022 r., część z nich straci legalizację i zostaną zastąpione nowymi np: Videorapid 2A, które są stosowane obecnie w radiowozach policyjnych. W tym wypadku zamontowane będą w BMW Serii 3. Ilość sztuk: 11. W wypadku tego radaru pomiar odbywa się na podstawie ilości obrotów kół pojazdu i można go dokonać w czasie ruchu.



Komentarze   

Krzych
+4 # Krzych 2022-08-27 08:11
Jestem dumny z rządowego planu szpiegowania. A tak apropos kiedy wreszcie zostaną zniesione immunitety klasy próżniaczej?
Cytować

Info

© mototour.pl
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.

Ok
X

Mototour.pl

Dziękujemy za wsparcie naszego portalu. Zależy ci na tej fotografii. Napisz do nas na adres