Przedmiot: Nowe kamery sportowe 4K w 2015
Cel: filmowanie kamerą na kasku w pełnym 4K
Cena: 1490 vs 1790 zł
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.21 (12 Votes)
Wstęp
Mamy w końcu długo oczekiwane 3 nowe premiery kamerek pracujących w 4K: GoPro 4 black, Sony Action Cam FDR-X1000V i AEE MagiCam S71. Co prawda AEE ma tylko 15 klatek w 4K na sek., a kamerę GoPro 4 poznaliśmy już pod koniec 2014 r., ale w międzyczasie Sony upomniał się o swoje kiedyś utracone miejsce producenta highendowej elektroniki, które stracił w branży kamer sportowych. Sony długo i intensywnie myślał z całym sztabem technologów o przejęciu pozycji lidera od Gopro. W końcu firma posiada wiele uznanych i sprawdzonych patentów z własnego segmentu kamer Handycam i kamer profesjonalnych i jakby trochę przez wiele lat pozostawiło odłogiem ten target odbiorców. W tym czasie amerykański producent GoPro nie zasypywał gruszek w popiele i stale modyfikował swoje kamerki i soft. Co więcej przeznaczał bardzo duże pieniądze na reklamę, sponsorując co lepsze produkcje filmowe. Tym samym stał się niewątpliwym liderem sprzedaży zostawiając w tyle innych producentów. Dopiero zaprezentowane pod koniec 2013 r. Action Cam HDR-AS100VR mogło w miarę swobodnie konkurować z Gopro, głównie za sprawą parametrów technicznych, dodatków jak moduł GPS, SteadyShot i zastosowanie procesora BIONZ X, który w formacie XAVC S i MP4 dawał już 50 Mb/s i możliwość zapisu filmu z dźwiękiem w tempie 120 i 240 klatek. Jednak w tym wyścigu ciągle jeszcze brakowało jednej podstawowej, ale najważniejszej funkcji. Możliwości nagrywania w 4K czyli czterokrotnie większej rozdzielczości niż HD.
Walka o pixele i obraz
Na targach CES odbywających się w styczniu 2015 r. w Las Vegas, Sony pokazało w końcu swoje nowe maleństwo mające w założeniu odebrać pozycję lidera amerykańskiej firmie Gopro. Tą nową propozycją jest kamera Sony Action Cam FDR-X1000V i jej oskubana z 4K siostra Sony Action Cam FDR-X2000V. Trzeba jednak dodać, że obie kamery dostępne będą dopiero od kwietnia 2015r. Jedną z najważniejszych funkcji na jaką postawił producent jest wprost niewyobrażalna jakość i dynamika obrazu. Szczegółowość tą osiągnięto na dwa sposoby. Technologią i softem.
Technologia Sony to 13,5-megapikselowy przetwornik CMOS Exmor R, który współpracuje z bardziej wydajnym, znanym z kamer Handycam procesorem obrazu BIONZ X. W kamerkę zamontowano również bardzo dobry, szklany, szerokokątny Zeiss Tessar® zaprojektowany przez Zeiss AG – niemiecką firmę z Oberkochen.
Stabilizacja
Natomiast programowo w celu polepszenia obrazu zastosowano stabilizację cyfrową SteadyShot. Zasadniczo, stabilizacja cyfrowa nie jest tak skuteczna jak optyczna, jednak Sony w powodzeniem stosuje ją w budżetowych kamerach handycam, dlaczego by więc nie wykorzystać sprawdzonego elementu w kamerach action cam. Ma ona dawać stabilne ujęcia i eliminację wibracji, które są przecież rzeczą naturalną podczas jazdy motocyklem. Producent deklaruje 2,5 raza wydajniejszą redukcję dragań niż w poprzedniej wersji kamery Sony. Postęp ten osiągnięto głównie przez formułę nagrywania w pełnym 4K i przeskalowywanie do mniejszego formatu. Upraszczając nieco, polega to w przybliżeniu na kadrowaniu i cyfrowym zoomowaniu każdej klatki w taki sposób, aby zminimalizować efekt drgającego obrazu. Trzeba jednak lojalnie dodać, że cyfrowa stabilizacja nie działa podczas nagrywania w 4K. Stabilizacja działa tylko na formacie 1080p i nie na pełnym FOV obiektywu, ale FOV 120, czyli w warunkach dużego zawężenia pola widzenia. Czyli nie jest to pełna funkcjonalność. Jednak porównując materiały filmowane z użyciem stabilizacji i te bez stabilizacji, kręcone z ręki trzeba tutaj dać bardzo dużego plusa kamerze Sony.
Dynamika obrazu i transfer
Co więcej nawet materiał kręcony w klasycznym HD, czyli 1080p Sony rejestruje na pełnej klatce w 4K jako 2160P, a następnie obraz jest automatycznie zmniejszany w locie w dół. Wszystko zgodnie z zasadą znaną w grafice komputerowej, że skalować w dół można do bólu bez strat jakości, bo zawsze łatwiej jest coś zmniejszać niż powiększać i dodawać pixele, niż odwrotnie. Wydaje się, że o wiele większe możliwości i dynamikę obrazowania będzie można uzyskać również z kodekiem XAVC S, który jak podaje producent umożliwi transfer do 100 Mb/s. Co prawda nie ma nic za darmo. Możliwość rejestrowania w formacie 4K z transferem do 100 Mpbs sprawi, że wyjściowe pliki będą bardzo ciężkie. Aby osiągnąć ten magiczny pułap transferu trzeba będzie też używać specjalnych, superszybkich kart (np SDXC). Na szczęście Sony przewiduje taką ewentualność, że nie każdy chce od razu kupować takie karty i ma kilka starych w zapasie. W takim wypadku w kamerę będzie można włożyć całkiem normalną kartę SDHC o oznaczeniu 10. Kamera wtedy będzie funkcjonować i nagrywać dalej, ale w rozdzielczości 1080 na 60p i kodeku MP4, który ma dużo niższy transfer. Zastosowanie tak wysokiego transferu to ukłon, aby przekonać doświadczonych filmowców i profesjonalistów, którym najbardziej zależy na każdym pikselu i dynamice obrazu. W kształtowaniu ostatecznego wyglądu nagrania pomagać mają również presety i możliwości ustawienia ustawienia koloru pozycji „Neutralny” i „Żywy”. Sony skopiowało tutaj trochę dobre tradycje Gopro i kamera dostała nową możliwość ręcznej korekcji ustawień balansu bieli i ekspozycji. Jednak nagrywany obraz przez japończyka wydaje się tradycyjnie bardziej nasycony kolorystycznie i bardziej kontrastowy niż Gopro.
Liczba klatek na sekundę
Sony i Gopro mają również obszerne możliwości nagrywania dobrych Slow Motion. To szczególnie ważna cecha dla endurowców i tych, którzy czasami muszą spowolnić do maksa jakieś wycięte z filmu ujęcie, aby puścić je potem po zrenderowaniu w dużo wolniejszym trybie. W rezultacie z jednej sekundy zrobić 10 sekund. Obie kamery nagrywają obecnie (po wgraniu update)tyle samo czyli pełne 120 klatek na sekundę na 1080p i na 720p, aż 240 klatek na sekundę. Jednak ta funkcja w kamerze Sony działa oczywiście na szybkich kartach. W kamerach Gopro 4 black wyprodukowanych do lutego 2015 r, aby uzyskać pełne 240 fps trzeba jednak wgrać aktualizację softu. Update ściągniecie tutaj.
Mikrofon
Mimo, że w modelu Gopro zastosowano mikrofon mono, a w Sony, dodano całkiem dobrej klasy mikrofon stereo, który ma lepiej sobie dawać radę w czasie jazdy motocyklem i związanym z tym szumem wiatru, kwestia rozbija się o umiejscowienie tego mikrofonu. W Sony jest on bowiem zamocowany z przodu i przy prędkościach powyżej 40 km/h słychać intensywny pęd powietrza. Co prawda producent informuje, że popracował nad tą kwestią i teraz będzie o wiele lepiej (niż w poprzednich modelach)słychać również głos silnika. Jednak w Gopro mikrofon jest umiejscowiony z boku i mimo monofonicznej charakterystyki w czasie jazdy lepiej jednak oddaje pozostałe głosy dochodzące z otoczenia, w tym silnika. Zresztą charakterystykę mikrofonu w GoPro HERO4 BLACK poprawiono w stosunku do poprzedniej generacji BLACKA i dzwięk nie jest już jak w poprzednich wersjach ze studni. Jeśli chcemy w czasie jazdy komentować na bieżąco nasze wrażenia najlepszym wyjściem będzie dokupienia zewnętrznego mikrofonu typu lavalier zwanego też krawatowym. Natomiast zgoła odmiennie sytuacja nagrywania dzwięku wygląda, kiedy zatrzymamy nasz motocykl i nagrywamy materiał np. z ręki kierując obiektyw na siebie. Wtedy umiejscowienie mikrofonu z przodu działa niewątpliwie bardziej korzystnie na jakość nagrywanego materiału w Sony i poziom oraz jakość dzwięku wydaje się zdecydowanie dużo lepsza. Co więcej właczana funkcja SteadyShot powinna dać nam całkiem przyzwoite nagranie.
Bryzgoszczelność
Obie kamery sprzedawane są z obudową wodoodporną, dzięki czemu można je bez problemu używać nie tylko w deszczu, ale nawet pod wodą. Dzięki obudowie można filmować przy dużej wilgotności, deszczu, mżawce i kamera jest odporna na lekkie uderzenia i obtarcia i w razie upadku na ziemię czasami wystarczy dokupić tylko zapasową obudowę, zamiast wymieniać całą kamerę. Co prawda Sony FDR-X1000V można zanurzyć maksymalnie tylko do 10 metrów pod wodą, a GoPro do 40m., ale dla motocyklisty nie ma to i tak większego znaczenia, nikt przecież nie nurkuje motocyklem po dnie jeziora. Dla uprawiających nurkowanie i jazdę motocyklem właściwszym wyborem będzie chyba Gopro. Zresztą sama obudowa do Sony mimo, że można ją używać do 10 m. pod wodą nie zapewnia jednak prawidłowego działania i nastawiania ostrości. Więc obudowa w zestawie to trochę taka zabawka, bezużyteczny dla nurków, którzy muszą dokupić opcjonalną nasadkę Dive Door AKA-DDX1. Inną kwestią jest stawianie oporów powietrza. Obie kamerki mają całkiem inny kształt. Sony przypomina trochę zmniejszone wersje kamkorderów Handycam i wydaje się, że będzie stawiać mniej oporów powietrza na dużych prędkościach. Jednak z mojego doświadczenia i użytkowania nie stwierdziłem większych oporów na kasku w prędkościach w okolicach do 150 km./h użytkując Gopro. Jest ona wagowo i opływowo całkiem nieźle dopracowana do jazdy motocyklem.
Podsumowanie
Cena za jaką będzie można kupić Soniaka to okolice 2K. Pierwotnie kamera miała kosztować 1699 zł, ale ze względów na wysoki kurs dolara cenę aktualizowano, oczywiście w górę. To nieznacznie mniej niż black. Jest to jednak cena w wersji podstawowej bez pilota. Dopłata do bezprzewodowego pilota noszonego na ręku ma wynieść 400 zł. Zresztą Gopro też dostajemy w zestawie bez pilota i w międzyczasie też podrożało i teraz obie kamery będą kosztować prawie identycznie. W decyzji wyboru pomiędzy Gopro, a Sony będzie więc decydowała nie cena, ale parametry techniczne i inne preferencje nabywców, jak chociażby dostęp do akcesoriów. Dla Gopro istnieje naprawdę masa sprawdzonych akcesoriów, umożliwiających montaż kamery w specjalnych miejscach, na małych rurkach, na dużych, w miejscach niedostępnych pod kołem, aby uzyskać ciekawe ujęcia. Są to akcesoria firmowe i można też dostać zamienniki, dużo tańsze niż oryginały. Jest tego naprawdę dużo. Do Sony dostęp do akcesoriów jest dużo mniejszy i ceny mogą porazić. Zresztą temat uchwytów do Sony to sprawa drażliwa. Kupowanie oryginałów nas zrujnuje, ale można szukać jakiś alternatywnych rozwiązań. Jednym z takich prostych rozwiązań jest dokupienie przejściówki: gwint 1/4 na uchwyt GoPR. Sony bowiem ma klasyczne mocowanie statywowe na spodzie kamery. Taki gwint 1/4 na dole załatwia więc pośrednio sprawę uchwytów.
Jest jeszcze jedna kwestia przemawiająca za Gopro. To funkcja Super view. To opcja jeszcze większego rozszerzenia pola widzenia. Oprócz klasycznych ustawień szerokości obrazu czyli ULTRA WIDE (bardzo szeroki), MEDIUM (średni) oraz NARROW (wąski), Super view daje możliwość rozszerzenia kadru nieco mocniej niż te klasyczne ustawienia. Co prawda dystorsja obiektywu jest wtedy bardzo duża i mamy trochę zniekształcenia na krańcach obrazu, ale takie ujęcia kręcone z kasku mają duże zastosowanie, kiedy chcemy pokazać więcej...
Poniżej porównanie modeli, specyfikacja technicza kamer 4K - GoPro 4 black vs Sony Action Cam FDR-X1000V vs AEE MagiCam S71. Do zestawienia dodaliśmy też dla porównania flagową kamerkę AEE MagiCam S71.
Sony Action Cam FDR-X1000VR |
GoPro Hero 4 black |
AEE MagiCam S71 |
|
Optyka |
FOV 170° Zeiss Tessar f/2.8 |
FOV 170° / Fixfokus Szklany f/2.8 |
FOV 155° f/2.7 |
Funkcje | Automatyczna i man. kompensacja oświetlenia, WiFi |
Superview, Protune, Night-Photo, Night-Lapse, Preset kolorystyczny, Wyostrzanie- Low, Medium, High (Default), EV COMP Korekcja naświetlania -2.0 -1.5 -1.0 -0.5 0 (domyślna) +0.5 +1.0 +1.5 +2., WiFi, manualne ustawianie poziomu światłoczułości (ISO)
Night Photo
High (Default)
|
Zoom Digital 10x WiFi |
Jakość w słabym oświetleniu | deklarowane 6 lux przy 1/30 s. | funkcja Night-Photo | zauważalne szumy |
Zdjęcia foto |
8.8 MP |
12 MP |
16 MP |
Interwały | 5s/10s/30s/60s | 0,5s/1s/2s/5s/10s/30s/60s | Tak |
Video rozdzielczość/ maks. fps | |||
4K Cinema (17:9) 4K (16:9) | 30 fps | 30 fps | 15 fps |
2.7K Cinema (17:9) 2.7K (16:9) | 30 fps | 60 fps | 30 fps |
1440p (4:3) | 80 fps | ||
1080p (16:9) | 60 fps/ XAVC S 120 fps | 120 fps | 60 fps |
720 (16:9) | 120 fps/ XAVC S 240 fps | 240 fps po update | 120 fps |
Mikrofon | Stereo z funkcją osłabiania zakłóceń powodowanych przez wiatr | Mono, 48kHz, AAC | Stereo |
Wi-Fi | Tak | Tak | Tak |
Dodatki | GPS | Protune | |
Jednoczesne ujęcia Video + Photo | Tak | Tak | Tak |
White Balance | Automatyczny+Manualny | Automatyczny + Manualny 3000K, 5500K, 5000K, Native - optymizowany |
|
Nagrywanie w pętli | Tak | Tak | Tak |
Kodek(H.264) * - największy transfer |
(Codec H.264)/ MP4 Standard (28 Mb/s) |
(Codec H.264)/ MP4 transfer do 60 Mb/s |
(Codec H.264)/ MP4 |
Stabilizacja optyczna | SteadyShot (elektroniczny) działa tylko na FOV 120° Nie działa w formacie 4K |
brak | brak |
Wyjścia | HDMI micro Multi Terminal Micro-B/USB2.0 mikrofon Stereo Minijack Composite Video Out |
Micro-HDMI (Typ D), |
|
Bateria | 1240 mAh (NP-BX1), wymienna | 1.160 mAh, wymienna | 1500mAh, wymienna |
Waga | 89 g, z baterią 114 g | 88 g z baterią 152 g | 57 g z baterią 116 g |
Przetwornik obrazu | CMOS Exmor R matryca 1/2,3" w technologii BSI |
CMOS, dwurdzeniowy układ SoC Ambarella A9, składający się z rdzenia Cortex-A9s | Exmor R CMOS, matryca 1x 16 Megapixel 1/2.3" CMOS |
Akcesoria w zestawie |
brak pilota RM-LVR2 w wersji podstawowej, uchwyt VCT-HSM, obudowa wodoodporna SPK-X1 do 10 m. |
obudowa wodoodporna do 40 m. brak pilota |
2 baterie, pilot, |
Czas pracy na baterii na 1080p30 | 1h-1h40m | 1h45-2h00m | 1h45-2h00m |
Zalecana pamięć | Micro DXC, XAVC S, Micro SDXC Memory Card, XAVC S, SDXC Memory Card (UHS-I U3 > | Micro SDXC | |
Cena | 1690 zł | 1700 zł | 1249 zł |
Komentarze
Zdecydowanie GoPro spadło na 2gie miejsce jeżeli chodzi o kamerki sportowe. Ciekawe czy długo Sony będzie piastowało tytuł absolutnego lidera tego sprzętu?
Ja kupuję fdrx100vr. Mam nadzieję, że się nie zawiodę :)
Za sony przemawia stabilizacji, ktorej w Gopro brak...
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.